nieuws

Snackbar van de Toekomst gaat met snackwagen de weg op

Snacks 1676

Snackbar van de Toekomst gaat met snackwagen de weg op
Foto: VanVlietFotografie

Marco Agema gaat binnenkort met een snackwagen van Snackbar van de Toekomst door het land rijden. Met deze wagen wil de voormalige cafetariahouder onder meer snackverkopende ondernemers bewegen bewustere keuzes te maken.

De snackwagen van de Snackbar van de Toekomst is 7 meter lang, en heeft onder meer een frituur, een bakplaat en een steamer. Nog deze maand gaat Agema met de wagen de weg op voor een proefperiode. Volgende week wordt de wagen afgeleverd.

De snackwagen is de volgende stap in zijn streven om zijn boodschap bij zoveel mogelijk partijen te laten landen. ‘Die wagen is tastbaar en kan op veel verschillende plekken komen. Ik kan massa draaien, maar ook heel subtiel mijn boodschap vertellen.’

Frituurfestival Groningen

De Snackbar van de Toekomst is met de wagen onder meer aanwezig op Het Frituurfestival in Groningen, op 2 juni. De officiële kick-off van de snackwagen is op 8 juli in de Mediacentrale in Groningen. Daarna is de wagen onder meer te vinden op Welcome to The Village, van 17 tot en met 21 juli in Leeuwarden.

Duurzaam bouwproject

Agema doet festivals aan, maar ook andere evenementen en bijeenkomsten van bedrijven. ‘Het grappige is dat ik al veel aanvragen binnen heb van buiten de horeca. Zo heb ik een presentatie bij een bouwbedrijf dat bezig is met een duurzaam bouwproject. Ze willen dan een bepaalde sfeer creëren. Daar passen geen vleesbitterballen bij, maar wel snacks met een duurzaamheidsverhaal. Maar denk ook aan sportkantines, bedrijfskantines en zorginstellingen. Het is veel meer dan alleen de cafetaria. ‘

Meelwormfriet en biodrankjes

Het aanbod van de snackwagen hangt af van het evenement, zegt Agema. ‘Als het over koolhydraten gaat, komen we met producten zonder aardappel. Gaat het over minder vlees, dan hebben we vegetarische snacks. We hebben ook tofuhapjes, bloemkoolfriet, meelwormfriet, biodrankjes en -ijs.’

Partners van Snackbar van de Toekomst

Agema volgt met zijn initiatief de vijf principes van Dutch-Cuisine: cultuur, gezondheid, natuur, kwaliteit en waarde. Dutch-Cuisine promoot de Nederlandse keuken en eetcultuur, en is één van de partners van de snackwagen. De andere partners zijn Reframe, Healthy Ageing en Up to Us.

Daarnaast is Agema in gesprek met KHN en ProFri om vormen van samenwerking te vinden. Ook zoekt hij contact met gemeenten, provincies, scholen en ziekenhuizen. ‘We proberen iedereen los te weken en mee te nemen in onze gedachtes.’

Ondernemers begeleiden

Marco Agema, jarenlang eigenaar van Friet van Piet in Groningen, wil met zijn platform Snackbar van de Toekomst onder meer cafetaria’s en andere snackverkooppunten ondersteunen bij het verduurzamen van de bedrijfsvoering en het aanbod.

Agema fungeert als coach, sparringspartner en werkt samen met grote en kleine producenten om onder meer nieuwe, duurzame snacks te ontwikkelen. Hij werkt onder meer samen met sauzenmakers Remia, Oliehoorn en Callowfit.


Reageer op dit artikel