nieuws

Roy’s Krokantje blijkt enorme hit. ‘Ik hoop dat een fabrikant het oppakt’

Snacks 3801

Roy’s Krokantje blijkt enorme hit. ‘Ik hoop dat een fabrikant het oppakt’
Martine Prins, moeder van Roy (links) en Lieneke Broeksema van AnyTyme An de Zijtak maken samen Roy's Krokantje.

Roy’s Krokantje, een speciale frikandel bedacht door de in september overleden Roy Holzapfel, is in vijf dagen tijd al zevenhonderd keer verkocht. De 17-jarige Roy bedacht de snack – een frikandel gepaneerd met nachochips – vlak voor zijn overlijden. Samen met zijn moeder heeft AnyTyme An de Zijtak in Nieuw-Amsterdam zijn idee werkelijkheid gemaakt.

Roy Holzapfel overleed in september 2018 aan de gevolgen van kanker. Hij was zijn hele leven al groot fan van frikandellen, en op zijn sterfbed vertelde hij zijn idee voor Roy’s Krokantje aan zijn moeder, Martine Prins. Roy had een frikandel gepaneerd met nachochips voor ogen. Een paar maanden na zijn overlijden ging Prins langs bij Lieneke Broeksema van AnyTyme An de Zijtak in Nieuw-Amsterdam, waar Roy van tijd tot tijd kwam.

Geluidsopname

‘Ik vond dat heel bijzonder’, zegt Broeksema. ‘Vier maanden na zijn overlijden kwam Roy’s moeder hier met een geluidsopname. Je hoort duidelijk een heel zieke jongen, die met zijn laatste adem aan zijn moeder vertelt dat hij een nieuwe snack heeft bedacht. Daar ligt dus een jongen van 17, die op het laatste moment nog iets terug wilt geven aan de wereld. Zijn moeder kwam hier in eerste instantie gewoon om het met mij te delen. Maar ik vond het zo bijzonder dat hij mij en mijn zaak noemde, ‘de mevrouw van AnyTyme’. Dat was even tranen met tuiten, maar we zijn het gewoon gaan doen.’

700 verkocht

Op donderdag 9 mei, de dag waarop Roy 18 jaar zou zijn geworden, heeft Broeksema samen met zijn moeder de frikandellen gemaakt. Nu, vijf dagen later, zijn er al zevenhonderd van verkocht. De frikandellen kosten € 2,50 en de gehele opbrengst gaat naar het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie.

Veel publiciteit

‘De school van Roy deed donderdag de aftrap en bestelde er 275’, zegt Broeksema. ‘En we hebben nog een aantal bestellingen klaarliggen, zo’n 100 stuks. De actie loopt tot 16 mei, dus ik verwacht dat er nog wel wat bij komt. Het gaat heel erg goed. We hebben al veel publiciteit gekregen, onder meer van de lokale omroep en NPO Radio 2.’ De moeder van Roy speelt een grote rol in het succes. ‘Ze staat de pers te woord en ze helpt mee als we een nieuwe voorraad maken.’

Roy's Krokantje AnyTyme Ande Zijtak

Roy’s Krokantje geserveerd in stukjes met guacamole, en een variant met chilisaus.

Krokant jasje

Roy’s Krokantje is een dubbelgepaneerde frikandel, verklapt de cafetariahouder. ‘We halen de frikandel eerst door het eiwit en vervolgens door oranje paneermeel. Daardoor wordt hij krokanter dan wanneer je gewone paneermeel gebruikt. Vervolgens gaat hij nog een keer door het eiwit en daarna door de verkruimelde nachos.’

Het frituren is volgens Broeksema geen probleem. ‘De nachos laten niet los, we hebben weinig troep. Ja, toen we de eerste keer 275 stuks frituurden, moesten we wel even filteren. Maar dat moet je na 275 kroketten ook.’

Roy Holzapfel met een frikandellenvlaai.

Verschillende sauzen

Mensen zijn enthousiast over de smaak, en eten Roy’s Krokantje met verschillende sauzen. ‘We krijgen vooral terug dat hij zo krokant is. Je proeft natuurlijk de frikandel, dat is de basis. De nasmaak komt van de nachos. Een aantal mensen vindt ‘m met curry heel erg lekker, andere vinden satésaus er goed bij smaken. We hebben ook een aantal de frikandel met salsadip laten proeven. Dat is best een goede match.’

Landelijke hit

Roy’s Krokantje blijft na de actie voorlopig verkrijgbaar bij AnyTyme An de Zijtak. Broeksema hoopt echter dat het daar niet bij blijft en dat het ook landelijk een hit wordt. ‘Het allerleukste zou zijn als een snackfabrikant dit oppakt. Het is gewoon een erg goed bedachte snack.’


Reageer op dit artikel