nieuws

Snackmaker verrast door massale media-aandacht voor Loempidel

Snacks 2577

Snackmaker verrast door massale media-aandacht voor Loempidel

Vanreusel is verrast door de rage die in de media is ontstaan na de bekendmaking van hun nieuwste snack: een frikandel in een loempia, de Loempidel. Deze Vietnamese frikandel is exclusief voor de cafetaria geïntroduceerd. ‘Heel bijzonder om dit mee te maken.’

‘Eerste belde Radio 538, daarna kwam RTL Nieuws en het Algemeen Dagblad’, vertelt Maurice de Kroon van Vanreusel. ‘Als je nu via Google zoekt op Loempidel, weet je niet wat je ziet. En allemaal zo positief, dat geeft hoop dat dit een hele mooie kan worden. Dit hadden we niet verwacht, maar het is heel bijzonder om mee te maken.’

‘Nieuwe snack bedenken heel moeilijk’

Vanuit de markt klinkt er soms kritiek op snackfabrikanten omdat die te weinig echt nieuwe snacks zouden ontwikkelen. Maar volgens De Kroon is het heel moeilijk om iets te bedenken dat ook echt aanslaat bij het grote publiek. ‘Ik snap dat ondernemers dat graag willen, maar ik zit nu drie jaar in deze stoel en het is ongelooflijk moeilijk om iets innovatiefs te bedenken dat lekker is en ook algemeen wordt geaccepteerd. Anders krijg je een nicheproduct. Consumenten willen het wel proeven, maar schakelen vervolgens weer terug naar hun vertrouwde snack.’

Anders kijken naar vertrouwde snacks

Anders kijken naar vertrouwde snacks

Hoge score in consumentenonderzoek

Waarom zou het met de Loempidel dan wel lukken? De Kroon: ‘Deze lijkt op een ander niveau te zitten. De feedback uit het consumentenonderzoek was waanzinnig. Het bureau dat het onderzoek uitvoerde, zei nog nooit zo’n hoge score op een producttest te hebben ontvangen.’ 81 procent van de ondervraagde groep frituurbezoekers gaf een score van een 7 of hoger.

Daarnaast is de frikandel nog altijd mateloos populair in Nederland. ‘De frikandel is een icoon, ook in België. Daarom is de media ermee aan de haal gegaan. En het blijkt dat de markt het ook ontzettend leuk vindt als we iets doen met die frikandel.’

Enthousiast over smaakcombinatie

Eerder kwam Vanreusel met de Frikandel XL en XXL. ‘Dat sloeg ook enorm aan. We hebben ook nog een vierkante frikandel in het assortiment. Wij vroegen ons af: ‘Wat kunnen we nog meer met die frikandel?’ Toen zijn we gaan brainstormen.’ Daaruit kwam naar voren dat de kruidige frikandel (de Best Bite Frikandel), de licht zoetige oosterse saus en het krokante jasje een combinatie was die weleens aan zou kunnen slaan.

Loempidel op 1 april

Vanaf 14 maart levert Vanreusel de Loempidel aan de groothandels. De Kroon verwacht niet dat de snack dan ook meteen in de cafetaria ligt. ‘Allereerst duurt het even voordat we alle groothandels hebben beleverd. De groothandels moeten het vervolgens natuurlijk aan de cafetaria’s leveren. Ik denk dat het rond 1 april in de markt loopt, en dat is geen grap.’

In de doos zijn serveerbakjes bijgevoegd, een soort bootjes van karton met een bamboe-uitstraling. Bij de buitendienst van de snackfabrikant kunnen ondernemers een oosters POS-pakket opvragen.

Vanreusel Loempidel

Marktleider in België

Vanreusel is opgericht in 1953 en is marktleider in België. De Belgische fabrikant wil groeien in ons land en krijgt dan ook steeds meer voet aan de grond. Het doel van de familie Vanreusel is om onderscheidende snacks te produceren voor de horeca.


Reageer op dit artikel