nieuws

Restaria doet mee aan Nationale Week Zonder Vlees

Snacks 1349

Restaria doet dit jaar mee aan de Nationale Week Zonder Vlees. De formule van Bidfood werkt hierin samen met Van Geloven. Ondernemers zijn enthousiast over de vegetarische snacks, maar zijn er nog niet zeker van dat het aanbod op lange termijn kans van slagen heeft. 

Restaria doet mee aan Nationale Week Zonder Vlees
Foto: Koos Groenewold

Restaria werkt voor de Nationale Week Zonder Vlees samen met Van Geloven. ‘Zij hebben op de Horecava een aantal nieuwe vegetarische producten gelanceerd, en daar hebben we afgesproken dat we dit samen zouden doen’, aldus formulemanager Hans van Ballegooijen.

Drie snacks in het zonnetje

Van de twintig Restaria’s doen elf mee met de Nationale Week Zonder Vlees. ‘Dat houdt in dat zij een aantal vegetarische producten krijgen van Van Geloven: de vegetarische kroket, bitterbal en kipcorn’, zegt Van Ballegooijen. ‘Ook krijgen ze promotiemateriaal en hebben we narrowcasting ontwikkeld zodat ze deze producten in die week in het zonnetje kunnen zetten.’

Van Ballegooijen gelooft dat vegetarische producten een steeds grotere rol gaan spelen. ‘Ik denk dat we allemaal van mening zijn dat we niet meer zonder een vegetarisch assortiment kunnen. Dat hebben we bij Restaria nog niet, maar de eerste stappen zijn gezet.’

Vegetarische Draadjesvleesch kroket op de kaart gezet

Vegetarische Draadjesvleesch kroket op de kaart gezet

Vegetarische burger

Restaria heeft onlangs een nieuw hamburgerconcept gelanceerd met daarin een vegetarische burger. In het nieuwe frietconcept zit een friet vega kebab. ‘Dus we bewegen wel richting een vegetarisch assortiment. Ik zou het echt als losstaand concept willen lanceren met een snack, een burger, friettopping, afgestemd met sauzen. Misschien kunnen we een vleesloze maandag organiseren waarop we ons vegetarisch assortiment aanprijzen.’

De voortekenen zijn positief, ziet Van Ballegooijen.  ‘Als ik kijk naar de berichten op Facebook over onze deelname aan de Week Zonder Vlees, zie ik al veel positieve berichten. Ik hoor ook steeds meer ondernemers zeggen dat gasten erom vragen. Ik verwacht dat vegetarische producten over drie jaar niet meer weg te denken zijn in de cafetaria.’

Negen Restaria’s doen echter niet mee met de Nationale Week Zonder Vlees. ‘We kunnen het natuurlijk niet verplichten’, benadrukt Van Ballegooijen. ‘Wij initiëren het, tuigen het op, en dan is het aan de ondernemer. Iedereen moet kijken naar zijn of haar eigen doelgroep. Ik denk ook dat het voor een aantal locaties te dicht na carnaval is, en dat die nu niet zitten te wachten op een actie.’

Niet op één lijn

Jack Willemse van Restaria de Coevering in Geldrop doet wel mee. ‘Ik vind dat we zoiets met z’n allen moeten doen, maar we zitten nog niet op één lijn. Maar zo gaat het met soft franchise natuurlijk. Ik vind de inkoopprijs van vegetarische snacks nog te hoog, maar ik ga het wel doen.’

Kipcorn omruilen

Willemse is onder de indruk van de vegetarische snacks die tijdens de Nationale Week Zonder Vlees worden gepromoot, maar twijfelt of het allemaal blijvertjes zijn. ‘De vegetarische kroket is heel goed, die smaakt gewoon als een draadjesvleeskroket. Maar ik heb al zes verschillende kroketten in mijn assortiment, waaronder een groentekroket. Dan zien mensen door de bomen het bos niet meer. De vegetarische kipcorn is identiek aan de normale kipcorn. Die zou ik zo om kunnen ruilen en dan merkt niemand het.’

Hoge kwaliteit

Ook Edwin Voets van Restaria Boswinkel in Enschede doet mee. ‘We promoten ook de vegetarische hamburger nog eens extra. Mensen verwachten die kwaliteit gewoon niet. We willen laten zien dat een cafetaria in die behoefte kan voorzien.’

Foto’s: het nieuwe interieur van Restaria Pannenschuur

Foto’s: het nieuwe interieur van Restaria Pannenschuur

Onder de aandacht brengen

Voets is enthousiast over het aanbod. ‘Die vegetarische snacks van Mora zijn echt ongelooflijk. Vooral de kroket en de kipcorn. Maar is er genoeg vraag naar om het na die week vast op de kaart te zetten? Dat is de vraag. Ik denk dat het kan. Het gaat erom wat de ondernemer er zelf mee doet. Als je het niet onder de aandacht brengt, dan wordt het niets. Wij verkopen al jaren de groentekroket van Kwekkeboom, en de vegetarische bami- en nasischijven lopen ook gewoon goed. Twee tot drie doosjes in de week. Als je blijft volharden, denk ik dat je op den duur genoeg klanten kunt trekken. ‘

Nationale Week Zonder Vlees is een stichting in het leven geroepen door Isabel Boerdam. De week wordt dit jaar voor de tweede keer georganiseerd, en loopt van 11 tot en met 17 maart. De Vegetarische Restaurantweek is onderdeel van de Nationale Week Zonder Vlees.


Reageer op dit artikel