nieuws

Veranderende eetmomenten: 3 actuele ontwikkelingen

Snacks 773

Een snelle hap onderweg wordt steeds populairder en vooral millennials geven meer geld uit aan ontbijt of lunch ‘on the move’. Dat blijkt uit het laatste onderzoek van FoodService Institute Nederland (FSIN).

Veranderende eetmomenten: 3 actuele ontwikkelingen

Het FSIN heeft de Food Shopper Monitor 2019 ‘Veranderende eetmomenten’ gepubliceerd. Deze monitor is een jaarlijks onderzoek naar consumenten en hun eetgedrag. Het onderzoek concentreert zich dit jaar op de drie belangrijkste eetmomenten: ontbijt, lunch en diner. Drie conclusies uit de monitor.

1. Stormachtige groei ontbijt buitenshuis

De komende vijf jaar vindt er een grote verschuiving plaats van ontbijt thuis naar ontbijt buitenshuis. Die groei wordt veroorzaakt door millennials. Van alle Nederlanders geven millennials verreweg het meest uit aan ontbijt. Een vijfde van hen ontbijt minstens één keer per week buitenshuis en deze trend zet zich door bij de jongste generatie, de huidige tieners.

Millennials scoren hun snelle gezonde ontbijt vooral in de supermarkt en op het treinstation. Ze ontbijt en onderweg, in de auto of in de trein. Onder andere supermarkten en outlets op treinstations profiteren van deze trend.

2. Gemaksproducten zijn populair

Uit een analyse van de onderzoeksdata blijkt dat de karakteristieke gehaaste consument een werkende mannelijke millennial is. Hij heeft geld over om regelmatig buiten de deur te ontbijten, lunchen en dineren. Tijdwinst heeft de eerste prioriteit. Het FSIN ziet dan ook sterke groei voor producten die aansluiten bij de gejaagde lifestyle van millennials. Denk aan gemaksproducten , zoals kant-en-klare broodjes to go en versgeperste sapjes die hen helpen tijd te besparen. Behalve snel, moeten de producten ook lekker en gezond zijn.

3. Grote markt voor premium kant – en klaarmaaltijden

Uit de FSIN FoodShopper Monitor 2019 blijkt dat vrouwen nog altijd frequenter koken dan mannen, al hebben ze daar vaker geen zin in . Ze ervaren koken vaker dan mannen als een stressvolle aangelegenheid. Kant-en-klaarmaaltijden vormen een alternatief, maar over de kwaliteit zijn we niet tevreden.

Een ruime meerderheid van de consumenten (63 procent) is ervan overtuigd dat een kant-en-klaarmaaltijd ongezonder is dan zelf koken. Dat betekent dat er ruimte is voor premium kant- en-klaarmaaltijden. Producenten staan voor de uitdaging om de versbeleving van hun producten te verbeteren.

Bekijk de video van FSIN

Reageer op dit artikel