nieuws

‘Cafetaria’s moeten zich meer verdiepen in vegetarische snacks’

Snacks 479

Cafetaria’s kunnen meer doen om het aanbod vegetarische snacks uit te breiden. Dat zegt Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de Nationale Week Zonder Vlees en de Vegetarische Restaurantweek.

‘Cafetaria’s moeten zich meer verdiepen in vegetarische snacks’
Vegetarische hamburgers.

Vegetarische snacks zijn volgens Boerdam nog sporadisch te vinden in de cafetaria’s. ‘Als vegetariër voel je je niet heel snel gezien door de cafetaria’s, die een overwegend vleesassortiment hebben en ook niet zo snel geneigd zijn vegaproducten apart te bakken voor mensen die dat heel belangrijk vinden’, zegt Isabel Boerdam.

Vegetarische snacks uitbreiden

Er zijn volgens Boerdam mogelijkheden genoeg om het assortiment vegetarische snacks uit te breiden. ‘Ik heb onlangs een leuke workshop gegeven bij Sligro, speciaal voor cafetaria’s. Daar ben ik in gesprek gegaan over hoe zij met hun assortiment beter kunnen inspelen op de eetwensen van vandaag de dag. Er is best een aantal ‘cafetaria proof’ producten die geschikt zijn voor cafetaria’s.’

Peulvruchten

Boerdam denkt met name aan producten op basis van peulvruchten. ‘Falafel is bijvoorbeeld iets van deze tijd en past goed in hun assortiment. Maar ook een spread als hummus kan heel goed. Het zou goed zijn als ze zich wat meer verdiepen in al die vleesvervangende producten. Voor bijna alles wat zij verkopen is wel een goed vegetarisch alternatief dat ook echt lekker is. Ze zouden dus een veelzijdig vegetarisch portfolio kunnen aanbieden.’

vegetarische snacks

Falafelballen

Vegetarische Restaurantweek

Blogger Isabel Boerdam is de drijvende kracht achter de Nationale Week Zonder Vlees, die vorige week plaatsvond en een jaarlijkse terugkerende campagne wordt. De Vegetarische Restaurantweek is daar onderdeel van. In totaal deden deze eerste editie 276 restaurants mee, waaronder Febo. De eerste vestiging van de Amsterdamse keten werd speciaal voor de Vegetarische Restaurantweek omgedoopt tot Vebo. Daarnaast deed Wilde Kroketten in Amsterdam mee, alsook een aantal lunchrooms.

vegetarische snack

De Febo aan de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam, tijdelijk omgedoopt tot Vebo met de Vega Grillburger.

>> Lees ook >> Febo wordt Vebo en introduceert vegetarische snack

Dat de campagne aansloeg, bleek volgens Boerdam niet alleen uit de bereikcijfers, maar ook uit verkoopcijfers. Zo zouden producenten van vleesvervangingsproducten een ‘wezenlijk’ verschil hebben gezien in de verkoop van artikelen zoals vegetarische kipstuckjes, bonenburgers en falafelballen. Supermarkt Albert Heijn kreeg van klanten veel positieve reacties en aan de campagne deelnemende scholen konden rekenen op enthousiasme van hun leerlingen, zegt Boerdam.

Positieve impact

Het doel van de campagne is om Nederland op een concrete manier bewust te maken van de positieve impact die minder vlees eten heeft op mens, dier en milieu. Zo zou je met een dag geen vlees eten 1476 liter water besparen die gemiddeld nodig was geweest voor de productie van de dagelijkse portie vlees. En 1600 gram CO2-uitstoot die er gemiddeld nodig voor zou zijn. Ook hoopt Boerdam dat de campagneweek het voor de consument makkelijker maakt ‘zijn weg te vinden in de vegetarische en plantaardige keuken.’

Steun van bedrijven

Om het vlees- en visloze eetpatroon te promoten had Boerdam de steun van 53 bedrijven, waaronder grote supermarktketens als Albert Heijn, Jumbo en Aldi en voedselmerken als Becel, Bolletje, Bonduelle, HAK, Heinz, Honig en Iglo.

‘In maart 2019 zetten we deze koers voort’, aldus de blogger. Ze hoopt op de steun van nog meer bedrijven, lokale overheden en de Rijksoverheid. ‘Het zou bijvoorbeeld mooi zijn als onze ministers het goede voorbeeld geven en kiezen voor een week zonder vlees.

Reageer op dit artikel