nieuws

Sectorvoorzitter tegen calorievermelding

Snacks

Jos van Alphen, voorzitter van de Sector Fastservice van KHN is tegen het verplicht melden van voedingswaarden op prijslijsten boven de counter. De Consumentenbond pleitte eerder deze week in een persbericht voor zo’n vermelding, die aangeeft hoeveel calorieën en vet hamburgers en andere snacks bevatten.

Sectorvoorzitter tegen calorievermelding

De Consumentenbond pleit voor het duidelijk en in het oog springend communiceren van voedingswaarden omdat het vermelden daarvan in folders en op andere plekken in het bedrijf geen enkele zin heeft. ‘Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek’, stelt de Bond in een persbericht. Uit dat onderzoek blijkt dat nauwelijks één procent van de gasten zich vooraf verdiept in de voedingswaarde-informatie als die niet op een prominente plaats staat.

Hoge kosten

Sectorvoorzitter Jos van Alphen is tegen een verplichting. Vanwege de betutteling van de ondernemer én consument en bovendien gaat het gepaard met hoge kosten. ,,Als de ondernemer dat moet melden gaat hem dat veel geld kosten want menuborden en eventueel menukaarten moeten worden aangepast. Bovendien gaat er veel tijd en geld zitten in het verzamelen van de informatie en voor bijvoorbeeld menuutjes is de voedingswaarde lastig uit te rekenen. Dan worden straks het kroketje en een maaltijd ook duurder want de kosten moeten wel worden doorberekend.’

Gast ziet graag vermelding

De Consumentenbond stelt verder in het persbericht dat de vermelding van voedingswaarden belangrijk is in de strijd tegen overgewicht en dat de consument de info graag wil. Dat blijkt uit een peiling die eerder dit jaar werd gehouden. ‘93 procent van de mensen wil die informatie graag zien.’ Bovendien zorgt publicatie ervoor dat bedrijven gestimuleerd worden de productsamenstelling te verbeteren.

Calorievermelding biedt kansen

Van Alphen is weliswaar tegen een verplichting maar denkt dat ondernemers die wél voedingwaarden vermelden daar voordeel uit kunnen halen. ‘Zelf gaan we het met ons eigen concept Eetplezier doen op de placemats. De consument wordt steeds bewuster van wat hij eet. We denken uiteindelijk een breder publiek te trekken want die zien dat je ook bij ons een bewuste keuze kunt maken.’

Reageer op dit artikel