nieuws

Cafetaria krimpt snackaanbod in

Snacks

Cafetariahouders kijken kritisch naar hun assortiment snacks vanuit het oogpunt van omzet en marge. Door die kostenfocus krimpen ze het assortiment in en kiezen ze voor hun hardlopers vaak voor een private label van hun groothandel.

Cafetaria krimpt snackaanbod in

Dit blijkt uit het onderzoek FoodServicePeil van Foodinc uit Eindhoven. Zo zegt 70 procent een of meer snacks van een private label te gebruiken. Het zijn vooral de hardlopers als frikandel en standaardkroket, met respectievelijk 50 en 35 procent die als ‘huismerk’ worden gekocht. Ook versmallen cafetaria’s het assortiment en focussen zich op de hardlopers.

Daardoor leveren, volgens de onderzoekers, cafetaria wel in aan onderscheidend vermogen en authenticiteit. Want er wordt minder gekozen voor ambachtelijke snacks, zoals ambachtelijke gehaktballen, die zelf worden gemaakt of bijvoorbeeld bij een lokale slager worden ingekocht.

Broodjes

De broodjestrend lijkt een beetje passé. Uit het onderzoek blijkt dat cafetaria’s het assortiment aan luxe belegde broodjes inkrimpen. Wel komen daar andere broodjes voor inde plaats, belegd met warme snacks die ze toch al in assortiment hebben.

Nieuwe snacks

Als er al een nieuwe snack in assortiment wordt genomen gaan cafetariahouders niet over een nacht ijs. Ze wegen de mening van de klant zwaar mee voordat die definitief in de vitrine komt te liggen. Ze testen gedurende een proefperiode waarin ze de gasten laten proeven.

Reageer op dit artikel