artikel

Volop variatie op klassieke snacks, maar gewoontes blijven de baas

Snacks 543

Volop variatie op klassieke snacks, maar gewoontes blijven de baas
Ondernemers geven klassieke snacks een upgrade, zoals bij Cafetaria ‘t Huus 2.0 in Veenendaal, waar de broodjes iets luxer zijn gemaakt. Foto: Koos Groenewold.

Het is alweer 35 jaar geleden dat de laatste gloednieuwe snack de top-10 van cafetariabezoekers binnendrong. Waar ligt dat aan? Het blijkt voor zowel de fabrikant als de cafetariahouder lastig om een nieuwe snack te laten slagen. Toch hebben cafetaria’s een sterke troef in handen: persoonlijk contact.

Van Krokidel tot Loempidel: regelmatig verschijnen nieuwe snacks in de vitrine. Toch blijft de consument vaak voor de gangbare, vertrouwde snacks kiezen. Ondertussen creëren ondernemers hun eigen snacktoppers met variaties of een leuke twist op bestaande snacks en creatieve serveermethodes.

Klassiekers in modern jasje

Guilty Pleasures in Eindhoven serveert de rendang-kroket. Bij formulehuis Snackpoint stond in april de Mexicaanse chili-con-carnekroket in de etalage, deze maand de Italiaans bolognesekroket en in juni een bami-gorengversie. Het zijn vaak klassiekers in een modern jasje, een bijzondere saus of presentatie.

Ook fabrikanten komen met variaties. Oma Bobs bracht recent een veganlijn op de markt van bitterballen, minicroquetten en croquetten. Elite lanceerde de Elite Croquet: een premium kroket met een royale vulling van draadjesvlees en een volle bouillonsmaak. Vanreusel introduceerde de Loempidel, een frikandel in een jasje van loempiadeeg die veel aandacht kreeg in de media.

Vegatrend

Van veel snacks is wel een vegetarische of zelf veganistische variant beschikbaar. Neem de zeewierkroket, een schoolvoorbeeld van een klassieker in een modern, gezond jasje. Een enkele snackbarhouder waagt zich hier al aan. Of de aspergekroket, een variant die op de kaart staat bij Grandfetaria in Almere. ‘Aan vega is steeds meer behoefte’, zegt eigenaar Harald Brouwer.

Zijn collega Derk Joosten van Cafetaria Het Ambacht in Wageningen speelt met onder meer een vegetable croquette en veggieburger in op deze vegatrend. Allemaal homemade. Kenny Debeij van Cafetaria Kenny’s in Geleen: ‘Klanten hebben niet zozeer de behoefte aan de zoveelste kroket, maar voornamelijk aan een vegetarische versie van een snack. Als je daar tegenwoordig niet in meegaat, val je door de mand.’

Megaporties

Er is ook een tegenbeweging gaande waarbij snacken niet gek genoeg kan. Megagrote porties snacks in bijzondere serveersuggesties zoals een frikadellenplank, doen het heel goed op sociale media. Ook de freakshake van vorig jaar was een enorme rage. ‘We merken toch ook dat snacken vooral een genietmoment blijft. Zo is sharen ontzettend populair’, zegt Maurice de Kroon van Vanreusel.

Maar echt nieuwe snacks halen de top-10 niet meer. Voor fabrikanten blijkt het gewoonweg moeilijk om nieuwe producten succesvol in de markt te zetten. Daar is naast geld en tijd, een heel goede mix voor nodig van een echt goed product, een enthousiaste ondernemer die het product omarmt, de juiste marketing en pos-materiaal.

Als één van die factoren ontbreekt, wordt het een lastig verhaal en sterft het product een stille dood. Een snack kan nog zo lekker zijn; het gaat om de juiste aandacht. De traditionele bezoeker zit in een patroon, voordat hij dit gaat doorbreken, moet hij worden gewezen op iets nieuws.

Mexicano

De Mexicano, hoe ging dat toen?

De laatste écht geslaagde compleet onderscheidende introductie in de snackbranche stamt uit 1984, alweer 35 jaar geleden: de Mexicano. Wijlen Roel Kreukniet, toenmalig bedrijfsleider van De Vries, was de geestesvader van het plat gegaarde en pittig gekruide gehakt met vier vleeshobbels. 135 gram zwaar, maar figuurlijk van veel meer gewicht. Kreukniet kreeg zelfs mede dankzij deze uitvinding een koninklijke onderscheiding.

De Mexicano werd sluipenderwijs een hit in heel Nederland, met het zuiden van het land als gangmaker. Het trio Hap Slik Weg droeg er een steentje aan bij met de carnavalskraker ‘Broodje Mexicano’, net als de Tilburgse poppenspeler Berry van de Bebber met het succesnummer ‘Doe Mennene Mexicano’. De snack staat nog steeds in de top-10 van meest verkochte snacks in Nederlandse cafetaria’s.

Gewoontes zijn de baas

‘Wij doen regelmatig onderzoek naar consumenten en snackgedrag’, zegt Mickael Timmermans van Goodlife Foods (voorheen Izico). ‘Hieruit blijkt dat consumenten allemaal een ‘orderset’ hebben van één tot drie snacks. Hierbinnen variëren ze op basis van waar ze zin in hebben. Je komt er als nieuw product écht niet gemakkelijk tussen. Gewoontes zijn de baas.’

snacks


De Elite Croquet.

Grote investering

Dat compleet nieuwe snacks het niet redden, heeft volgens hem grotendeels te maken met de investering die nodig is om het product te ontwikkelen en de marketing- en verkoopkosten om het product blijvend te promoten. Hij somt de kostenposten op: ‘Ontwikkelingskosten receptuur, testen in de fabriek en eventuele investeringen in lijnaanpassingen, ontwikkelingskosten naam, logo, huisstijl, verpakking en pos-materiaal, onderzoekskosten naar smaak, vorm en gewicht, kosten voor advertenties, beurzen, proefmonsters en probeerverpakkingen. Als vuistregel zou je kunnen nemen dat je minimaal 250.000 snacks moet verkopen voor je er iets aan gaat verdienen.’

De ontwikkeling van de Elite Croquet duurde zelfs twee jaar, zegt Pleun van Halm van de snackfabrikant in Neede. ‘We hebben bijna zestig recepturen getest en maar liefst zestien lijnproeven in productie gedaan. Dan heb je het over vele duizenden kroketten.’

De Loempidel, gaat die het redden?

Als één snack de afgelopen tijd veel aandacht heeft getrokken, is het wel de Loempidel, een frikandel in een oosters, krokant jasje. Maurice de Kroon van Vanreusel verwacht veel van de snack. ‘Tijdens een onlangs gehouden consumententest gaf maar liefst 81 procent van de ondervraagde groep frituurbezoekers een score van zeven of hoger. Omdat ook de Loempidel niet in de supermarkt verkrijgbaar is, hopen we dat deze snack een mooi plaatsje gaat krijgen bij ondernemers.’

Gratis proeven

Los van de kosten voor fabrikanten, is het belangrijk dat cafetariahouders in beweging komen. Als zij enkel het product in de vitrine leggen, gaan gasten niet massaal bestellen. Timmermans: ‘Laat gasten die moeten wachten, gratis proeven of vraag trouwe klanten welke snack ze nog nooit hebben gehad en weleens willen proberen. Doe die er dan eens gratis bij. En vooral: vraag de keer erna wat ze ervan vonden.’

Een persoonlijke benadering helpt zeker, weet Kenny Debeij van Cafetaria Kenny’s uit ervaring. Hij probeert regelmatig vegetarische varianten uit met buitenlandse smaken zoals de tacorol of de rotirol. ‘Reclamebordjes zijn leuk, maar zijn niet de beslissende factor om een nieuwe snack uit te proberen. De klant ziet, denkt erover na, maar besluit ‘m niet te pakken. Totdat je de klant er persoonlijk over benadert.’

Bart Mentink van LA Food gelooft heilig in de kracht van de cafetariahouder. ‘Als ondernemer ben je zelf de zaak. Zorg voor authentieke producten die zó goed zijn, dat je er zelf enthousiast over bent. Dan zul je steeds meer over deze producten praten. Tegen je personeel, tegen je gasten.’

5 tips voor ondernemers

1. Ga altijd voor exclusieve horecakwaliteit en kijk letterlijk over grenzen heen. Gasten lopen niet warm voor een standaardproduct dat ook in de supermarkt in de schappen ligt.

2. Verkoop met je snack een verhaal waarmee gasten zich kunnen identificeren: lokale ingrediënten, ‘vreemde’ smaken van over de hele wereld, gezondheid. Kies voor één-op-ééncommunicatie om dat verhaal te vertellen.

3. Likes op Facebook en Instagram maken je zaak, eten en drinken gewilder. Zorg daarom voor een spraakmakende presentatie.

4. Mensen zijn op zoek naar nieuwe vormen, bijvoorbeeld wraps en flensproducten. Speel hierop in.

5. Kies voor variatie in de vorm van een bijzondere topping. De hamburger is hetzelfde, maar de Mexicaanse Burger met salsasaus, jalapeño’s, cheddar, tortillachips en guacamole roept een totaal andere beleving op dan de Italiaanse met gorgonzola en parmaham.

Aan dit artikel werkten mee: Pleun van Halm van Elite, Maurice de Kroon van Vanreusel, Christel Steenbakkers van OSI Europe, Bart Mentink van LA Food, Mickael Timmermans van GoodLife Foods, Derk Joosten van Cafetaria Het Ambacht, Kenny Debeij van Cafetaria Kenny’s en Harald Brouwer van Grandfetaria Almere.


Reageer op dit artikel