artikel

9 foodtrends in Amerika die ook naar Nederland komen

Snacks 4797

9 foodtrends in Amerika die ook naar Nederland komen
Shake Shack, bekend om z’n hamburgers, crinkle cut fries en milkshakes, heeft inmiddels ook een vegetarische optie op het menu: portobello gevuld met cheddar.

Het lijkt erop dat de Amerikaanse fastfoodbranche zich in twee stromingen ontwikkelt: supergezond of supervet. Het land van de onbegrensde mogelijkheden heeft weer tientallen mooie ontwikkelingen voor ons in petto. De komende jaren komen in ieder geval deze negen foodtrends uit Amerika naar Nederland.

1. Easy healthy

Eén van de sleutelwoorden in de Verenigde Staten is momenteel wel superhealthy.  Zaken waar gezondheid hoog in het vaandel staat, schieten als paddenstoelen uit de grond.
Een trend die heel zichtbaar is in de VS, is het aanpassen van gerechten op basis van heel specifieke dieetvoorkeuren. Ook wordt de naam van het dieet (Paleo of Keto bijvoorbeeld) verwerkt in de naam van het gerecht, om het keuzemoment voor de gasten te vereenvoudigen.

Vaak weten de consumenten die zo’n dieet volgen, exact wat ze wel en niet kunnen eten en kunnen ze hun bestellingen in de meeste horecagelegenheden wel laten aanpassen, maar dit maakt voor hen nog eenvoudiger om een maaltijd te kiezen die naadloos aansluit op hun levensstijl.

Sajj Mediterranean, een keten uit Californië, is begonnen met de Lifestyle Bowls om aan die gerichte dieetvoorkeuren te kunnen voldoen. De Paleo Salad Bowl bevat bijvoorbeeld granaatappel kip, witte kool, tomaat-komkommermix, avocado en koriander-muntchutney. Ook de Double Protein Bowl is populair: kipshoarma, reepjes rundvlees, falafel, bonen, bloemkool, hummus, feta, rucola en tahini.

2. One-stop-shop

Gasten willen variatie en dat vult de Amerikaanse fastfoodbranche heel slim in door verschillende formules onder één dak te plaatsen. Stel een gezin van vier voor: vader heeft zin in een grote emmer pittige kipvleugeltjes, moeder heeft liever een aangeklede salade, en de kinderen hebben zin in nacho’s en taco’s. Door twee of meer formules onder één dak te plaatsen, ontstaat er een one-stop-shop, waar iedereen van het gezin lekker kan eten waarin hij of zij zin heeft.

Om dit te kunnen bewerkstelligen, ontstaan in de VS steeds meer multibrands. Niet alleen aan die kant van de oceaan trouwens, want in Nederland zijn er ook al heel wat samenwerkingen ingeslopen: Shell en Starbucks, en Dunkin’ Donuts en Baskin Robbins bijvoorbeeld. Die combi’s maken het de gast zo makkelijk mogelijk, waardoor ze de stap naar de concurrent veel minder snel zullen maken. Dit gaat de komende jaren nog verder groeien.

3. Personal needs

Hippocrates zou het lang geleden al hebben gezegd: ‘Laat voedsel uw medicijn zijn, en uw medicijn voedsel’. Steeds meer mensen raken bekend met de positieve eigenschappen van bepaalde ingrediënten en voedingsmiddelen. Zo is bijvoorbeeld al erg lang bekend dat als je heel veel zin hebt in chocolade, je lichaam een teken geeft dat het tijd is om de magnesiumvoorraad aan te vullen.

In Amerika wordt daarop ingespeeld door gerechten aan te bieden, die inspringen op persoonlijke ‘needs’. De keten Dr. Smood wil bijvoorbeeld het gezondste concept ooit worden. Gerechten en dranken met onbewerkte en biologische ingrediënten staan er op het menu. Deze worden ondersteund door de wetenschap en zijn zó samengesteld, dat ze prestaties, lichaam en geest optimaal voeden.

Op de kaart zijn de producten ingedeeld in de categorieën Power, Beauty, Immunity, Detox, Energy en Health en het is allemaal bedacht en gecheckt door voedingsartsen. Hier kiezen gasten een gerecht dat hun lichaam en geest een boost kan geven.

4. Double lines

Het lijkt nog een beetje onrealistisch, maar in de USA gebeurt het: zelfs koffie wordt per app besteld. Zodat ‘ie klaar staat wanneer de gast dat wil en hij de beker direct kan meenemen. Bij met name de grote ketens in New York zijn er verschillende wachtrijen: voor passanten, en voor gasten die online of via een app hebben besteld en betaald. De snelheid en het gemak zijn hier de sleutel tot succes. Het verschil tussen de twee wachtrijen wordt aangegeven, waardoor er duidelijkheid is over waarom je minder snel wordt geholpen als je zomaar binnenloopt.

foodtrends Amerika

5. Dirty fries

Tegenover al die supergezonde trends, staat natuurlijk een supervette trend. Deze is al wat langer gaande, maar is in Nederland nog niet zo groot als in Amerika. Dirty fries, ofwel friet met topping, is daar echt een ding. Met name Mexicaanse toppings zijn erg populair: nacho fries bijvoorbeeld met salsasaus, zure room, guacamole en nachochips.

Hoe gekker de combinatie, hoe beter: die zijn instagrammable. Alles kan bovenop de friet: van heel veel gebakken spekjes tot pulled pork of chicken. Of juist heel veel kaas, die aan elk frietje plakt en lange draden trekt, gecombineerd met pulled pork en jalapeños. Er zijn zelfs al zoete varianten van dirty fries gespot: met chocoladepasta en marshmallows. Zoet en zout blijft een gouden combi.

6. Fry it again

Het rustieke en ambachtelijke uiterlijk van friet is natuurlijk al jaren een trend. Niet alleen in de VS, maar ook al in Nederland. In het verlengde daarvan ontstaat in de VS nu een beweging van ‘double baked’, ‘twice fried’ of zelfs ‘triple fried’. Door het twee of zelfs drie keer frituren, is de friet ontzettend krokant.

Een ander trucje is rauwe frieten voorkoken en vervolgens opruwen, waardoor er een brokkelig en knapperig laagje op de frieten ontstaat. Het is heel arbeidsintensief, maar zorgt wel voor onderscheid.

7. Don’t be salty

Kruiden en knoflook op friet zijn heel erg hot in Amerika. Niet alleen de speciaal ontwikkelde frietkruiden, maar bijvoorbeeld chili- en paprikapoeder en cajunkruiden. Ook zwarte knoflook wordt vaak gebruikt over friet. Deze trend hangt heel erg samen met het verminderen van zout, vanwege de slechte invloed op de gezondheid.

8. Cold brew

Koude koffie, bij menigeen lopen bij de gedachte alleen al de rillingen over de rug. Maar cold brew coffee is hip! Het is koffie, gezet met koud water. Dus geen ijskoffie, wat in feite simpelweg afgekoelde en met ijs geserveerde gewone koffie is.

Cold brew coffee is rijk aan smaak, omdat de koffie minimaal 16 uur heeft kunnen trekken. De koffie wordt gezet in een ‘french press’ met koud water. Dan wordt het brouwsel in de koeling bewaard voor minimaal 16 uur en vervolgens geserveerd met een ijsklontje en eventueel een wolkje (plantaardige) melk.

foodtrends Amerika

9. Vegan all the way

Plantbased is tevens een heel grote beweging in de Verenigde Staten. Natuurlijk is ‘vegan’ iets wat we in Nederland al zien, maar het wordt nog veel groter. In Amerika is de motivatie inmiddels voorbij de gezondheidsredenen of milieukwesties. Groenten bieden namelijk een heel andere, nieuwe structuur. Het biedt meer variëteit. Broccoliborrelhapjes en bloemkoolvleugeltjes, guacamole, bietenbroodjes en dat soort producten; het wordt alleen maar meer.

De markt voor groente-fruitsappen en smoothies is nog steeds groeiende, omdat het voor veel consumenten een eenvoudige manier is om meer groenten binnen te krijgen. Zelfs grote ketens lanceren vegetarische of veganistische gerechten. Zo heeft Shake Shack een met cheddar gevulde portobello op het menu staan.

De twee grootste producten van nepvlees in Amerika, Beyond Meat en Impossible Foods, varen goed bij deze beweging. Beyond Meat is sinds kort een beursgenoteerd bedrijf en de producten zijn al verkrijgbaar in een aantal Nederlandse restaurants. Impossible Foods heeft onlangs een megadeal gesloten met Burger King om de plantaardige ‘Impossible Whopper’ uit te rollen in alle vestigingen in de Verenigde Staten.

Dit bericht bekijken op Instagram

#TGIF 👉🏻 Thank goodness it’s fast food Friday! 😍🍔🍟🙌🏻 Start your weekend with @earth_burger 🚀 You can’t go wrong with a delicious @beyondmeat patty or FOUR 😱🍔🧀🍔🧀🍔🧀🍔⁣⁣ ⁣⁣ 𝐃𝐢𝐝 𝐲𝐨𝐮 𝐤𝐧𝐨𝐰 𝐭𝐡𝐚𝐭 𝐭𝐨𝐝𝐚𝐲 𝐢𝐬 𝐁𝐞𝐲𝐨𝐧𝐝 𝐃𝐚𝐲 ✨🤤 𝗪𝐞 𝐥𝐨𝐯𝐞 𝐬𝐞𝐫𝐯𝐢𝐧𝐠 @beyondmeat 𝐛𝐮𝐫𝐠𝐞𝐫𝐬! 🍔 𝐌𝐚𝐤𝐞 𝐭𝐡𝐞 𝐞𝐧𝐯𝐢𝐫𝐨𝐧𝐦𝐞𝐧𝐭𝐚𝐥 𝐝𝐢𝐟𝐟𝐞𝐫𝐞𝐧𝐜𝐞 𝐰𝐢𝐭𝐡 𝐚 𝐛𝐮𝐫𝐠𝐞𝐫 𝐦𝐞𝐚𝐥 𝐭𝐨𝐝𝐚𝐲 🌎💫🐄 ⁣ ⁣ Would you crush this? Let us know down below if you’re up for the challenge 💪🏻⁣

Een bericht gedeeld door Earth Burger (@earth_burger) op

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met: Roger Gielen van Snackpoint, Ellen van Geenen van Remia, Bart Mentink van LA Streetfood, Bart Oostwouder van Lamb Weston en Chantal van der Meer van FHC Formulebeheer.


Reageer op dit artikel