artikel

5 vragen aan Marco Agema, Snackbar van de Toekomst

Snacks 457

Marco Agema runde jarenlang Friet van Piet in Groningen. Hij verkocht zijn stadscafetaria en stortte zich volledig op duurzaam ondernemen. Met zijn nieuwste initiatief, Snackbar van de Toekomst, wil hij cafetaria’s en andere snackverkooppunten ondersteunen om een duurzame transitie te ondergaan.

5 vragen aan Marco Agema, Snackbar van de Toekomst
Foto: VanVlietFotografie

Wat ga je precies doen?
‘De voedselketen beïnvloeden. We willen de spelers in de voedselketen laten zien dat het anders kan en anders moet. Cafetaria’s veranderen mondjesmaat, maar supermarkten, bedrijfskantines en pompstations veranderen sneller. Het zijn de nieuwe concurrenten en cafetaria’s moeten aantrekkelijk blijven door andere keuzes te maken.’

Waarom doe je dit?
‘Cafetaria’s zitten in een impasse door de conservatieve houdgreep van de keten. Er zijn te weinig mensen die verantwoording nemen op het gebied van duurzaam ondernemen. Cafetariahouders komen over het algemeen pas in actie als de overheid ze iets oplegt of de concurrentie ze dwingt. Maar je moet het opleggen van veranderingen vóór zijn. Je kunt nu al inspelen op thema’s als obesitas, verantwoord vet-, suiker- en zoutgebruik, groene stroom en foodmiles. Consumenten kijken steeds ongemakkelijker naar cafetaria’s. Daarom moeten we de transitie in. En wel nú.’

Wat hebben cafetaria’s aan jouw initiatief?
‘Ik ga met ze de diepte in. Verdiep je eens goed in de problemen en onderzoek de alternatieven. Veel ondernemers kiezen nog altijd voor gemak en willen niet zelf alles uitzoeken. Daar kan ik als sparringpartner bij helpen. Een coachingsprogramma met vijf contactmomenten begint bij €500. Via Healthy Ageing Network Northern Netherlands krijg je ook nog €375 terug. Dus het kost je zonder reiskosten €125.

Je zoekt ook naar de nieuwe, verantwoorde snack. Hoe ziet die eruit?
‘Dat is een onderdeel van ons programma. Uitgangspunt is de Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde Naties. Daaruit halen we zaken als klimaatopwarming, lokaal geproduceerd, gezonde en verantwoorde consumptie. Maar ook kijken we naar initiatieven als Dutch Cuisine en de Schijf van Vijf. Alles samengevoegd, kom je tot oplossingen zoals seizoensfriet van wortel en pastinaak, of ovensnacks. De airfryer is populair bij consumenten maar cafetaria’s blijven alleen maar bakken in olie. Door trends te vertalen naar de cafetaria komt de transitie op gang.’

Verdwijnen de frikandel en de kroket?
‘Nee hoor. Maar ze gaan wel veranderen. Beckers gebruikt al 50 jaar dezelfde ingrediënten voor de frikandellen. Nou, die komen onder druk te staan. En steek je kop niet in het zand. In de jaren 90 van de vorige eeuw dachten we ook niet dat Free Record Shop uit het straatbeeld zou verdwijnen. Coca-Cola vervangt de suiker in frisdrank. Ook zo’n mooi voorbeeld. We moeten veranderen en dat kan alleen als we ons er echt in verdiepen en aanhaken op de nieuwste trends.

Reageer op dit artikel