artikel

Anders kijken naar vertrouwde snacks

Snacks 394

Wat gebeurt er allemaal op het gebied van snacks in Nederland en hoe kun je daarvan als ondernemer profiteren? Snackkoerier verzamelde de belangrijkste trends en ontwikkelingen én vroeg twee ondernemers wat zij doen om meer omzet te halen uit het vertrouwde aanbod.

Anders kijken naar vertrouwde snacks
Rucola kaaskroket van Oma Bobs.

De Nederlandse consument houdt van tradities, ook als het gaat om snacks. Aan de cafetariahouder taak om daarin te verassen én tegelijkertijd een mooie omzet te blijven maken. We vragen aan collega’s wat zij doen op dit gebied en zetten een aantal tips op een rij.

Nieuwe kijk op… de kroket

Henk van Lenten, Cafetaria Eethuis Family Fijnaart

Welk creatief gerecht met een snack staat er op de kaart?
‘Een frisse salade met een bourgondische kroket en een stukje stokbrood. Heel eenvoudig, maar toch heel erg leuk. Je vangt er twee vliegen in één klap mee: een stukje gezonde voeding in de vorm van de salade en een stukje lekker genieten met een goede draadjesvleeskroket.’

Hoe ontstond dit idee?
‘In augustus hebben wij deelgenomen aan de Family inspiratiesessie van het Snackmoment. Van Geloven liet in een van de workshops een chef-kok anders kijken naar de ‘gewone snacks’. Dat was heel inspirerend, zo’n kok kijkt echt op een andere manier naar producten. Als cafetariaondernemer zit je dan toch wat vastgeroest aan de traditionele bereidingswijze.’

Hoe wordt het bereid?
‘Wij maken een frisse salade met abrikoos, komkommer geweld in sushi-azijn, meerdere soorten krulsla, rucola, cherrytomaatjes, stukjes biet en een abrikozendressing. Daarbovenop leggen we de bourgondische kroket, mooi doorgesneden over de lengte. We steken er twee stukjes stokbrood in en serveren er eventueel een lekkere saus bij voor bij de kroket. Al met al een mooie maaltijdsalade, geserveerd in een prachtige zwart met blauwe schaal.’

Croquetten Boutique maakt bijzondere bitterbal met lokale brouwerij

Croquetten Boutique maakt bijzondere bitterbal met lokale brouwerij

Wat is de verkoopprijs?
‘Deze maaltijdsalade staat voor €8,95 op de kaart. Wij rekenen een brutomarge van 71 procent op dit gerecht. Heel interessant dus. ’

Hoe reageren gasten erop?
‘Eigenlijk wisselend. De één verklaart ons voor gek, omdat een kroket niet op een salade hoort. De anders is zo enthousiast dat ‘ie er direct twee bestelt, omdat hij het superlekker vindt. Als ondernemer weet je zelf heel goed of zoiets bij je gasten past, in de loop van de jaren heb ik mijn gasten leren lezen en weet ik precies bij wie ik er wel of niet mee aan kan komen.’


Tips voor bijverkoop

  • Combineer met saus. Beetje voor de hand liggend, maar het levert wel meer omzet. Gewoon vragen of men daar frietsaus, curry of pindasaus bij wilt.
  • Serveer de snack op een broodje. Voor een eenvoudig broodje kroket kun je misschien €2,25 vragen, maar voor een luxe kroket op een baguette met een beetje sla en een lekkere mosterdsaus kun je €3,25 vragen.
  • Kleed de snack aan. Een bamischijf met pindasaus, gebakken eitje, atjar en dillchips is heel verrassend. Of creëer een ‘sharing platter’ met minisnacks zoals kipvingers, diverse sausjes (bijvoorbeeld yoghurtkruidendip en mangosaus) en stukken naanbrood.
  • Bedenk een gerecht met twee snacks, zoals het Frietje Waterfiets of Catamaran schotel. In plaats van één snack, verkoop je er gelijk twee.

Snacktrends

Leveranciers van snacks zitten natuurlijk bovenop de trends om de cafetariaondernemer het beste van het beste te kunnen bieden. Zij hebben de volgende kansen gesignaleerd.

1. Veranderende eetmomenten
Door hierop in te spelen, komen gasten vaker terug. Zorg voor een aansprekend aanbod voor het ‘4 uurtje’. Bied daarnaast kleine lunchbroodjes aan die geschikt zijn als tussendoortje of verkoop salades to go, die gasten kunnen meenemen na de lunch.

2. Vegetarische snacks
Vegetarische gerechten en snacks worden steeds zichtbaarder binnen cafetaria’s. De keuze bestaat niet langer uit enkel een groentekroket en kaassoufflé. Tegenwoordig zijn ook vegetarische varianten verkrijgbaar van ‘draadjesvlees’-kroketten, burgers en frikandellen.

Croquetten Boutique maakt bijzondere bitterbal met lokale brouwerij

Croquetten Boutique maakt bijzondere bitterbal met lokale brouwerij

3. Freaksnacking
Volledig tegen de gezondheidsbeweging in is de freaksnacking trend. Echte snackfans zijn dol op rare en lekkere snackfestijnen. Meerdere ondernemers zijn al succesvol met concepten waarin een megabord friet met sauzen en diverse snacks (of een grote hamburger) kan worden besteld. Er worden zelfs wedstrijden uitgeschreven: ‘Binnen 30 minuten op? Dan hoef je niet te betalen!’. Inclusief een foto op de Wall of Fame voor diegenen die het is gelukt.

4. Casual Gourmet
Door van iedere standaardsnack een luxere en bijzondere variant aan te bieden, speel je in op de casual gourmet-trend. Casual gourmet staat voor het gewone verbijzonderen. Kies voor ingrediënten en snacks van hoge kwaliteit of maak verschillende standaardproducten bijzonder met originele toppings.

5. Huisgemaakt en vers
De consument wil nu eenmaal weten waar zijn voeding vandaan komt. Dat geldt ook voor zijn snacks. Dus snijd je eigen aardappels, maak je eigen verse gehaktballen, burgers en kroketten. Ze zullen ervan smullen!


De laatste snackinnovaties 

  • Elite heeft onlangs de Joppie Beetje Pittig gelanceerd. Een lichtpittige saus voor de fastservice. Ook introduceerde de snackfabrikant vorig jaar de Minisnacks XL, met acht royale minisnacks. Nieuw is het Twijfelaarconcept voor de fastservice.
  • Izico bracht de Mexicano Stick op de markt, een kleine variant en geschikt als tussendoortje of op een broodje. De Vietnamese Loempia’s Kip en Groente van Izico zijn gebaseerd op een authentiek Vietnamees recept en zijn laag in zout en vrij van geur-, kleur- en smaakstoffen.
  • Buitenhuis introduceerde in september een nieuwe bitterbal: De Buitenhuis Angus bitterbal. Een luxe bitterbal met een rijke smaak en knapperige bite.
  • Oma Bobs bracht een vegan lijn op de markt met een aantal ragoutproducten (bitterballen, mini croquetten en croquetten) die volledig veganistisch zijn.
  • Salomon Food World heeft minisnacks van uruchi-rijst en authentieke vulling bedacht: de Asia Sliders. Deze zijn verkrijgbaar in drie smaken: Red Curry, Avocado en Mushroom.
  • Topking’s nieuwste product is de Vlam Bapao: een luchtig gestoomd broodje gevuld met pittige kip volgens origineel Vlammetjes receptuur.
  • VanReusel komt begin november met een nieuw product voor de echte liefhebbers van pikant. Op een schaal van 1 tot 5 pepertjes gaat deze snack met 5 pepers gewaardeerd worden.
snacks

De Twijfelaar van Elite


Nieuwe kijk op… de gehaktbal

Hans Koekkoek, Friture Cafetaria Oud Waubach in Landgraaf

Wat is jouw creatieve snack?
‘Een Frites Compleet, onze variant op de kapsalon. We hebben het gerecht deze naam gegeven, omdat je eigenlijk een complete maaltijd nuttigt. Je hebt vlees, friet, sla en saus.’

Hoe kwam je daarop?
‘Eigenlijk ben ik altijd op zoek naar nieuwe ideeën. Ik kijk wat gasten bestellen bij mij, maar ook wat ze ergens anders eten. Soms kom ik online inspiratie tegen. Negen van de tien keer denk ik ‘daar doe ik iets mee’ en dan doe ik het uiteindelijk niet. Deze keer wel. Het was te veel gedoe om een echte kapsalon te gaan bereiden, dat past simpelweg niet in mijn cafetaria. Toen dacht ik, hoe kan het wel?’

Hoe wordt het bereid?
‘Wij serveren een grote portie friet in een bamibakje, dus een slag groter dan een frietbakje. Daarbovenop leggen we de boulette van VanReusel. De gehaktbal is in partjes gesneden en dat serveren we met ijsbergsla en dezelfde sauzen als bij een kapsalon: knoflook- en tomatensaus.’

Croquetten Boutique maakt bijzondere bitterbal met lokale brouwerij

Croquetten Boutique maakt bijzondere bitterbal met lokale brouwerij

Wat is de verkoopprijs?
‘De Frites Compleet staat bij ons voor €5,25 op het menu. Die prijs is een beetje gebaseerd op de andere, vergelijkbare porties die wij verkopen, zoals de Frites Allemagne met een curryworst en de Frites Americain met zuurvlees. Qua inkoop schat ik de kosten op €1,50.’

Hoe reageren gasten erop?
‘Het is een héél populair gerecht. We verkopen er dagelijks drie of vier, soms zelfs wel meer. We prijzen het aan op social media en op de flatscreens in de zaak. Als gasten het voorbij zien komen, vragen ze vaak eerst wat het inhoudt. Eigenlijk reageren ze altijd positief en bestellen ze vervolgens de Frites Compleet.’


5 recente overnames

  • Exellent Food & Snacks werd in juli 2018 onderdeel van de Izico Food Group. Het bedrijf achter de merken Beckers en
    Mexicano breidt het assortiment uit met de kroketten en bitterballen van Excellent Food.
  • De Vries Van Oers trad in november 2017 toe tot Izico Food Group. Met het assortiment van De Vries Van Oers kan Izico een breder spectrum van de totale out-of-home markt bedienen.
  • Van Geloven nam in november 2016 Swinkels Snackery & Backery over. Swinkels is een producent van kaassoufflés en bladerdeegproducten.
  • Van Geloven kocht in oktober 2016 meerdere snacklabels van branchegenoot
    Royaan, waaronder Van Dobben en Kwekkeboom.
  • Aardappelverwerker McCain kocht in maart 2016 een meerderheidsbelang in Van Geloven. Daarover bereikte McCain een akkoord met Towerbrook, grootaandeelhouder van Van Geloven.

 

Reageer op dit artikel