artikel

Foodtrends: Krulfriet en zwart softijs

Snacks 626

Wat gebeurt er over de grens op het gebied van eten en drinken? Snackkoerier verzamelt de laatste hypes uit het buitenland. Dit keer: krulfriet, zwart softijs en geurloze snacks.

Foodtrends: Krulfriet en zwart softijs

1. Krulfriet met kaassaus

Bij Top Round Roast Beef in de Verenigde Staten is de krulfriet populair. Wekelijks gaat er in Los Angeles voor 1500 kilo aan versgedraaide krulaardappelen doorheen. Op Facebook is daar een filmpje van te zien. De spiraalachtige frietjes worden gefrituurd in 100 procent dierenvet en worden overgoten met kaassaus.

 

2. Amerikaanse tieners willen Chick-fil-A

 Chick-fil-A

Tieners in de VS hebben Starbucks ingeruild voor Chick-fil-A als hun favoriete keten. Dat zou iets te maken kunnen hebben met de lange wachtrijen en vertragingen bij Starbucks. Chick-fil-A telt ruim duizend vestigingen, met een gezamenlijke jaaromzet van meer dan 1 miljard dollar. Vanwege de Christelijke achtergrond van oprichter Truett Cathy zijn alle zaken van Chick-fil-A op zondags gesloten.

3. Black food

black food

Uber Eats onthult de foodtrends voor 2018. Eén daarvan is black food; ijs, koekjes, brood en sapjes die zwart gekleurd worden. Ook de website Yourlittleblackbook.me ziet black food als één van de foodtrends van 2018.

In de lijst van black food zet deze trendwatcher ook zwart softijs, onder meer in Los Angeles, waar een ijszaak softijs gekleurd met houtskool verkoopt. Verder ziet de trendwatcher zwarte limonade populair worden de komende tijd.

Recent introduceerde Frietboutique in Amsterdam en Rotterdam tijdelijks friet met black mayo, gekleurd met inktvisinkt.

4. Macaronisnacks bij Burger King

De macaronihype is al een tijdje gaande, maar zo nu en dan duikt er een snackvariant van op. De meest recente is de Mac N’ Cheetos, bij Burger King in de Verenigde Staten. Dit is een gefrituurde snack met een warme vulling van macaroni en mozzarella. Ook verkrijgbaar in een rode, pikante variant: de Flamin’ Hot Mac N’ Cheetos. Over de kleur kun je debatteren.

5. Geurloze snacks

Een snack eten in of bij een openbaar gebouw zonder dat een ander last heeft van de geur van het eten; in Japan vinden ze dat dit mogelijk moet zijn. Daarom ontwikkelde KFC een geurloze kipsnack: de Fried Chicken Home. Door een speciale bereidingsmethode waarbij de snack op kamertemperatuur wordt geserveerd, zorgt het voor weinig tot geen geur. Het was een tijdelijke actie, maar als de Japanners enthousiast reageren, is het niet ondenkbaar dat de geurloze snack voor onderweg terugkomt.

Reageer op dit artikel