artikel

Zó worden nieuwe snacks toppers

Snacks 616

Wat is jouw top-5 van bestverkochte snacks? De kroket en frikandel lijken hierin te zijn vereeuwigd. Wat maakt een snack tot zo’n groot succes? En hoe maak je van een nieuw product ook zo’n hit? Leveranciers vertellen over hun snacktoppers en geven verkooptips.

Zó worden nieuwe snacks toppers
Anonimo alias de Snack zonder Naam

Zo’n 25 kroketten per persoon eten Nederlanders gemiddeld per jaar. De frikandel is al meer dan zestig jaar onderdeel van onze (eet)cultuur en hamburgerrestaurants zijn immens populair. Andere traditionele snacks zijn bijvoorbeeld de gehaktstaaf, hamburger en loempia. Het valt niet mee om een nieuwe snack aan die groep van succesnummers toe te voegen, beaamt Riëlle de Vries, trademarketeer bij De Vries Van Oers. Het bedrijf maakt onder meer frikandellen, gehaktstaven, hamburgers, kroketten én De Mexicano.

De Mexicano is een hardloper

Mexicano‘De Mexicano, al jaren de hardloper in ons assortiment, staat bij veel cafetaria’s in de verkooptop-5’, vertelt De Vries. Anderzijds kent zij ook de uitdaging van het ontwikkelen van nieuwe snacks. ‘Consumenten hebben veel meer keuze uit eetgelegenheden en hebben andere verwachtingen. Het is belangrijk om in te spelen op trends zoals halal of food sharing. Nieuwe introducties moeten een unieke smaak, naam en eventueel vorm hebben, willen ze überhaupt nog een plekje kunnen veroveren in de top-10.’ Veelal geven mensen toch de voorkeur aan bekende producten. Variaties hierop lijken dan eerder een succes te worden. ‘Zo maken wij als variatie op de saté- en goulashkroket de Saté- en GoulashPuck. Beide bevatten een heerlijke ragout en door de vorm zijn ze ook ideaal voor op een broodje.’ Wat volgens De Vries ook goed kan werken, is om als ondernemer een product met presentatievorm een eigen, lokale naam te geven. ‘Dit kan bijvoorbeeld zijn gekoppeld aan de plaatselijke voetbalvereniging, een straatnaam of naam van de cafetaria.’

De Meester Gehaktbal, een snacktopper?

Hoe ziet de snacktopper van de toekomst eruit? Hierover hebben fabrikanten allemaal zo hun eigen ideeën. De Vries van Oers heeft hoge verwachtingen van de onlangs geïntroduceerde de Meester Gehaktbal. ‘Een lekkere, rulle gehaktbal van 125 of 175 gram uit de jus’, omschrijft De Vries. ‘Onze Anonimo alias Snack zonder Naam doet het ook nog steeds goed; een pittige snack op basis van rundvlees en kip die zich goed leent om te vullen met allerlei ingrediënten en toppings.’
Wat kun je als cafetariahouder doen om een snack zo goed mogelijk te verkopen? Naast een snelle bereiding, een hoge en constante kwaliteit in verhouding met een goede prijs zijn nog veel meer
zaken van belang, zegt De Vries.

Snacks moeten zichtbaar zijn, zowel in de zaak als online

‘Consumenten hebben hogere verwachtingen en willen worden verrast. Een losse snack met alleen een beetje saus en eventueel een broodje of frietje is niet altijd meer voldoende. Andere serveersuggesties, mooi opgemaakte bordjes of ludieke acties zijn op zijn tijd wel gewenst. En zien is kopen.’ Volgens De Vries moet een product zichtbaar zijn en blijven, bij voorkeur zowel offline in de zaak als online, op de website en social media. ‘Voor de verkoop kun je ook samenwerken met andere partijen, zowel leveranciers als andere lokale ondernemers. En houd vol! Geef een nieuw product de kans om een snacktopper te worden, vrijwel geen enkele snack werd uit het niets groot. Soms moet je ook keuzes durven maken om een variatie ernaast te verkopen of eens een product te vervangen.’

Smaakbeleving, gemak, imago en inkoop

Een product wordt beoordeeld op smaakbeleving, gemak, imago en inkoop. Als het product op één of meerdere onderdelen goed scoort, komt hij in de buurt van een topper, zegt Maurice de Kroon, marketingmanager bij Vanreusel/Beltaste Hamont. ‘Ondernemer kunnen slim inspelen op in elk geval één van deze onderdelen. Als je die uitvergroot en communiceert richting de klant dan is de kans groot dat je product wordt omarmd en mensen ervoor terugkomen.’ De meest gekende traditionele topper van Vanreusel is de Frikandel Best Bite. ‘De nog enige echte horecafrikandel’, omschrijft De Kroon. De frikandel werd afgelopen winter voor de 3e keer op rij als lekkerste getest op smaak door het Centrum voor Smaakonderzoek (CSO) in Wageningen. ‘Maar ook de Crizly en Frikandel XXL zijn zeer gekende horecatoppers’, vult De Kroon aan.

Mad Roosters Vanreusel

Mad Roosters: bucket gevuld met drie krokante chickenstripes.

Mad Roosters, nieuwe snackinnovatie

Eind maart heeft Vanreusel een nieuw product geïntroduceerd: Mad Roosters. ‘Het is één van de grootste snackinnovaties in de geschiedenis van ons bedrijf’, stelt de marketingmanager. ‘Het concept bestaat uit een designbucket gevuld met drie krokante chickenstripes en keuze uit drie bijpassende sauzen; BBQ, Hot en de speciaal ontwikkelde Mad Roosters-saus. Dit totaalconcept bestond nog niet binnen het traditionele cafetariakanaal. De Mad Roosters worden geweldig ontvangen, onder meer doordat de ondernemer er nieuwe klanten mee kan aanspreken die normaal naar snackketens gingen voor een dergelijke snack. De Mad Roosters worden ondersteund met een point of sale-pakket inclusief een totempaal van 1.90 meter. Met de juiste communicatiemiddelen zorg je dat je product sneller bekend wordt.’

Souflesse is een succes

Souflesse

De Souflesse van Van Geloven Snacks is verkrijgbaar in meerdere varianten.

Goede snacks maken reacties los bij je gasten, zegt Richard Huisman van Van Geloven Snacks. ‘Als je veel complimenten krijgt, weet je dat je te maken hebt met een snacktopper. Zorg dat je de gast blijft verrassen. De gast in de horeca is op zoek naar kwaliteit en de ondernemer moet manieren vinden om zijn verwachtingen minimaal te evenaren en zo mogelijk te overtreffen.’De Souflesse is een succes. ‘Ik ben trots als een ondernemer vol enthousiasme vertelt hoe zijn gasten vaker complimentjes geven, nadat ze van de kaassoufflé zijn geswitcht naar de Souflesse. Ze verkopen vaak ook meer kaassoufflés dan voorheen’, aldus Huisman, die zichzelf ‘ambassadeur van de Souflesse’ noemt. ‘Kwaliteit wint! Je medewerkers ervaren ook die trots en stralen dit uit naar de gasten.’ Bij steeds meer cafetaria’s wordt de Souflesse als hun kaassoufflé verkocht, ziet Huisman. ‘De Souflesse tomaat-mozzarella wordt door onze klanten ook aangehaald als vernieuwer in het assortiment en heeft een heel uitgesproken smaak waarvoor gasten speciaal komen. Het is ook een mooie aanvulling op de kaart van vegetarische snacks. De Souflesse kebab is nu de hit in ons assortiment. Vooral de jeugd waardeert deze smaakcombinatie van kaas en kebab.’

Betrek het personeel bij marketing

Met persoonlijke verkoop kun je nog steeds het verschil maken, gelooft Huisman. ‘Betrek daarom ook het personeel bij een product- of merkswitch en proef het product samen. Geef dit product extra aandacht via de narrowcasting en/of in de vitrine en benoem de eigenschappen die het product nóg lekkerder maken. Vertel het verhaal achter de productswitch en leg de gast uit waarom je deze keuze hebt gemaakt.’ Ondanks de opmars van de Souflesse, verwacht Huisman geen grote verschuivingen meer
te zien in de top-10 van cafetariasnacks. ‘Wel zien we dat bij de bezorging van snacks er meer unieke snacks, zoals de Souflesse-specialiteiten, worden verkocht. Ook mini’s en hamburgers doen het in de
bezorging goed. De trend dat de gast op zoek is naar kwaliteit en wil weten wat hij eet, zet verder door.’

De Krodel staat volop in de belangstelling

Izico

Izico’s nIeuwe Premium-lijn

Een snacktopper is volgens Frank van den Bos, channel marketeer bij Izico Snacks, een onderscheidende snack die gewoonweg erg lekker is. Een mooi voorbeeld is volgens hem de Krodel; een kroket gevuld met frikandelragout (stukjes frikandel en frikandellenkruiding). ‘Het is niet voor niets dat deze snack z0veel publiciteit heeft behaald, hij is verrassend en ook nog eens verrukkelijk van smaak’, aldus Van den Bos, die benadrukt dat een snack bij de klant goed onder de aandacht moet worden gebracht. ‘Het plaatsen van presentatiemateriaal is slechts een voorwaarde. Als je wilt dat het écht een topper wordt, attendeer dan je klanten op deze geweldige snack en laat ze proeven of stimuleer een probeeraankoop.’

 

Klassieke recepturen, in een modern jasje

Welke snacks scoren goed in de toekomst volgens Van den Bos? ‘De consument wordt zich steeds meer bewust van wat hij eet. We zien bijvoorbeeld een duidelijke stijging in de vraag naar snacks met groente en naar producten met zo min mogelijk toevoegingen. Begin dit jaar heeft Izico Snacks daarom de Beckers Premium-producten gepresenteerd. Hiermee hebben we de hardlopers in de cafetaria opnieuw gelanceerd onder een nieuw label (foodservice only). Een frikandel, kroket en loempia met een ambachtelijke uitstraling en unieke smaak. Deze snacks zijn onderscheidend en kunnen naast het huidige snackassortiment worden gepresenteerd. De Premium-lijn bestaat uit producten met klassieke recepturen, maar wel in een modern jasje, met zo min mogelijk kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen en laag in zout.’ 

Lees ook: Verras flexitariërs met deze snacks

 

Reageer op dit artikel