artikel

Tante Nel serveert friet, snacks en sterke drank

Snacks 65

Tante Nel in Rotterdam maakt het woord snackbar volledig waar. Kevin de Roos serveert friet, snacks én sterke drank aan de Pannekoekstraat. Een vertrouwde Hollandse snackbar met een trendy interieur, hippe drankjes en bijzondere gerechten. Twee uitersten die uitstekend samengaan.

Tante Nel serveert friet, snacks en sterke drank

Er is geen ontkomen aan. Met rode lippen prijkt ze levensgroot op de gevel. Tante Nel, hét gezicht van de snackbar die Kevin de Roos op 11 augustus 2014 opende. Tante Nel staat symbool voor de oud-Hollandse snackbar. Over de drempel versterkt de retrobakwand deze authentieke sfeer. ‘We waren op zoek naar een naam en logo met een vertrouwd gevoel, zonder oubollig te zijn. In Rotterdam heeft iedereen wel een Nel in de familie. Heel veel mensen gaan met ons logo op de foto.’ Dagelijks wordt bij Tante Nel ook drank verkocht. ‘De ene dag een klein beetje, de andere dag heel veel’, vertelt De Roos. ‘Al blijven we altijd die snackbar waar je een drankje kunt nemen en niet andersom.’

Tante Nel is grensverleggend

Tante Nel RotterdamTante Nel serveert Hollandse snacks als frikandellen, kroketten bittergarnituur, verse friet, softijs en milkshakes. Met kwaliteit en duurzaamheid als graadmeters. De bitterbal en kroket zijn van Oma Bobs, de biologische frikandel van De Lindenhoff in Abcoude, de kaassoufflé van Swinkels Snackery en Backery en het Franse Limousin-rund voor het stoofvlees wordt geleverd door scharrelslagerij Kieboom. De verse friet is afkomstig van plaatsgenoot Heezen. Tante Nel bakt ze voor en af. ‘De frieten
komen altijd van een goede aardappel’, vertelt Kevin de Roos over deze leverancierskeuze. ‘Zelfs als het aardappelseizoen tegenzit. Of ik nu 10 kilo bestel of 300, dat maakt niet uit. Weinig mensen praten met zoveel passie over een aardappel als de familie Heezen.’
Echt onderscheid maakt Tante Nel met vernieuwende producten en combinaties. ‘We willen graag grensverleggend bezig zijn’, bevestigt de 31-jarige ondernemer. ‘Dat betekent niet dat we maar wat in het wildeweg doen. Het moet wel zoden aan de dijk zetten én echt lekker zijn. Mensen komen hier voor de lekkere trek. Ze ‘zondigen’, dus moet het wel echt goed zijn.’

Patatje kaviaar

Tante Nel RotterdamEen mooi voorbeeld is het patatje kaviaar. ‘Geen echte kaviaar’, vertelt De Roos eerlijk. ‘Dat is onbetaalbaar. We moeten wel gewoon een snackbar blijven met normale prijzen, waar iedereen welkom is. Albert, een vaste klant, bracht me in contact met de man van Tzar Caviar, een uitstekende alternatief.’ Tzar-kaviaar wordt gemaakt van makreel- en zalmbouillon. De eitjes zijn op moleculaire wijze nagemaakt. Het proeft ziltig en romig en benadert de bijzondere smaak van originele kaviaar tot op het bot. €20 kost het patatje met 50 gram Tzar-kaviaar met huisgemaakte saus, een eitje en bieslook bij Tante Nel. Het gerecht is genoeg voor twee personen. Een andere nieuwe binnenkomer: Poutine, een typisch Canadese lekkernij. Friet, bedekt met kaas en gedrenkt in jus. ‘Ik zet het sinds drie maanden één keer in de maand op vrijdag op de kaart’, legt De Roos uit. ‘Elke keer met een andere smaakvariant. De eerste was een vegetarische versie met jus van groentebouillon en verse paddenstoelen. De tweede keer heb ik spekjes en champignons gebruikt en de laatste keer kippendijen.’

Meter gin & chips

Tante Nel RotterdamDe drankkaart is gevarieerd. Gasten zien op een groot krijtbord – binnen en buiten – wat er te koop is. De absolute smaakmaker is gin. Kevin de Roos heeft vijftien merken op de plank staan. Hij profiteert enorm van de gin-hausse in Nederland. ‘Iedereen drinkt tegenwoordig gin om erbij te horen. Gin-tonic is populair, maar ik schenk ook andere combinaties. Bijvoorbeeld gin met Pellegrino. Want niet iedereen houdt van tonic. Als je veel geld betaalt voor een drankje, dan moet je het ook echt lekker vinden.’ Om de combinatie van friet, snacks en gin te promoten en het lekkere gevoel te versterken, krijgen gasten elke vrijdag een gratis frietje en snack of Poutine bij hun gin-tonic. Ook uniek en ludiek is de ‘meter gin & chips’: vijf flesjes Loopuyt gin-tonic, vijf puntzakjes friet en saus en vijf snacks in een houten meter voor €50. Met een knipoog naar de ingeburgerde meter bier in de Nederlandse horeca. Een product dat bij groepen in de smaak valt en het groepsgevoel vergroot.

Tachtig zitplaatsen erbij

Buurtbewoners, winkelpersoneel, toeristen, zakenmensen en foodies. Steeds meer gasten en gezelschappen vinden de weg naar de snackbar. Om wat te eten, te drinken of allebei. Eventjes genieten, relaxen of bijpraten. Zeker na de opening van het terras, na een anderhalf jaar durend gevecht met de gemeente. Dat betekent 80 vierkante meter en 80 zitplaatsen erbij. Kevin de Roos is er blij mee. ‘De locatie is uniek. In deze buurt wonen 12.000 mensen met slechts één Hollandse snackbar. De bedrijvigheid is groot, er komen steeds meer nieuwe en mooiere winkels. Maar alleen als ‘gewone’ snackbar red je het niet. Ons concept spreekt aan. Nog steeds zijn er mensen die van heinde en verre hierheen komen, omdat ze op de landelijke radio van ons hebben gehoord of in landelijke dagbladen erover gelezen hebben.’

Veel contactmomenten

Tante Nel RotterdamVeel geld steekt Kevin daarom niet in geprinte communicatiemiddelen. ‘Ons concept staat, mond-op-mondreclame werkt het best. Zo genereren we veel vrije publiciteit. En vergeet niet de impact van social media als Facebook en Instagram.’ Wel gaat hij komende maanden reclame maken via vervoersbedrijf RET. Tante Nel met haar rode lippen op en in de trams en bussen in Rotterdam. ‘Dat betekent duizenden contactmomenten per dag met mensen die allemaal in Rotterdam wonen.’
Thuis bezorgen doet Tante Nel ook. Sinds vier maanden via Deliveroo. ‘Ik wilde er nooit aan geloven’, zegt De Roos eerlijk. ‘Maar het loopt uitstekend. Deliveroo biedt mij precies aan waar ik zelf geen tijd voor heb. Laat mij maar nieuwe producten en combinaties bedenken.’ Snackbar Tante Nel maakt het onderscheid met vernieuwende producten en combinaties. ‘We zijn graag grensverleggend bezig’, bevestigt de 31-jarige ondernemer. ‘Dat betekent niet dat we maar wat in het wildeweg doen. Het moet wel zoden aan de dijk zetten én echt lekker zijn. ‘Wat voor ieder bijzonder is, vinden wij vanzelfsprekend.’

Reageer op dit artikel