artikel

Cafetaria Oniveau start met huisgemaakte producten

Snacks 41

Ze volgde de Slagersvakschool en was ruim tien jaar actief bij een Keurslager. Het werk beviel, maar toch volgde Anke Verlouw (28) haar hart toen de kans zich voordeed. ‘Mijn partner Jeffry wist wat ik graag wilde. Op een dag kwam hij thuis en vertelde dat hij een bod had gedaan op Oniveau in onze woonplaats. Ik was niet verbaasd, reageerde enthousiast en een week later was het rond.’

Cafetaria Oniveau start met huisgemaakte producten
Anke Verlouw (donker haar) en Priscilla Smit, Lunchroom Oniveau

Een lunchroom met cafetaria lag niet voor de hand. Maar deze kans kon Verlouw niet aan zich voorbij laten gaan. ‘Deze zaak op een goede locatie in het centrum biedt enorm veel mogelijkheden. De combinatie is ook erg interessant. Met een breed aanbod kun je veel doelgroepen bedienen en ook nog eens inspelen op alle eetmomenten van de dag. Ik heb een achtergrond in de slagerswereld, dat komt goed van pas. Alleen het frituren moest ik me eigen maken, maar dat had ik snel onder de knie.’ Verlouw runt de zaak samen met Priscilla Smit. ‘Maar ook van de andere meiden kunnen we op aan. Het is een leuk team, bereid om een stap extra te zetten. Als je met veel plezier werkt, kun je veel aan. Dat geeft positieve energie en dat springt weer over op de klanten.’ Verlouw wilde de zaak een eigen gezicht geven. ‘Er heeft een kleine verbouwing plaatsgevonden. Dat betekende nieuwe, frisse kleuren en een ander interieur met comfortabele stoelen. Het gebruik van steigerhout en decoratieartikelen zorgt voor de gewenste uitstraling. Er is een luxe en warme sfeer ontstaan, maar toch is het laagdrempelig gebleven. Dat laatste vind ik heel belangrijk. Iedereen moet zich welkom voelen.’

Veel huisgemaakte producten

Anke Verlouw van Lunchroom Oniveau

Het assortiment van Oniveau is heel compleet. ‘We verkopen koffie met gebak en zelfgemaakte slagroom, lekkere vers belegde broodjes, soepen, salades, maaltijden, menu’s, snacks, ijs, milkshakes en natuurlijk friet, in dit geval Oerfriet van Aviko. Dat past bij het ambachtelijke karakter van onze zaak, want we voeren veel huisgemaakte vleesproducten. Je moet dan denken aan onder andere stoofvlees, saté, hamburgers en gehaktballen. Daarmee maak je het verschil. Het thema gezond komt ook goed aan bod.’ Met zelfgemaakte producten maak je het jezelf niet makkelijk, maar Verlouw zou niet anders willen. ‘Het is een bewuste keuze waar ik voor 100 procent achtersta. Alleen met de beste producten werk je aan klantenbinding. Dat is vooral mijn eigen overtuiging en je moet altijd dicht bij jezelf blijven. Dan houd je het het langste vol. In zelf maken gaat zeker tijd zitten, maar er zijn toch wel loze uurtjes buiten de spits. Die zijn bij uitstek geschikt om de onderscheidende producten te bereiden.’

Toch is Oniveau niet duurder dan een doorsnee cafetaria. ‘Het prijsverschil is verwaarloosbaar. Ik neem genoegen met minder marge. En als klanten eenmaal geproefd hebben, willen ze niet anders meer. Dat heeft met de prima prijs-kwaliteitverhouding te maken. Al zal een deel van het publiek toch voor gangbare snacks kiezen. Bij ons hebben ze de keuze. Ik probeer overigens ook de andere medewerkers te leren om de producten zelf te maken. Je moet jezelf niet onmisbaar maken.’

Tips van Anke startende ondernemers:

  • Kies voor kwaliteit en zelfgemaakte producten, dat betaalt zich uit.
  • Zet een bestaande zaak naar je eigen hand, dat zorgt voor een nieuwe, frisse start.
  • Volg je hart en kies met overtuiging voor een bepaald concept, blijf dichtbij jezelf.
  • Maak jezelf niet onmisbaar, dat gaat ten koste van je privé-situatie. Gun jezelf eens een middagje vrij.
  • Pak kansen aan, naast de lunchroom en cafetaria gaat Oniveau werk maken van catering.
Reageer op dit artikel