artikel

Verras flexitariërs met deze snacks in jouw cafetaria

Snacks 1009

Twee op de drie Nederlanders zijn tegenwoordig flexitariër. Zij kiezen één of meerdere dagen per week voor een vlees- en visvrije dag. Flexitariërs bieden ook de cafetariahouder kansen. Met welke snacks kun je deze doelgroep zoals verrassen? Leveranciers geven tips.

Verras flexitariërs met deze snacks in jouw cafetaria

Het begrip ‘flexitariër’ lijkt geen hype te zijn, maar een trend die verder doorzet. Bijna de helft van de Nederlanders vindt elke dag vlees eten ‘niet meer van deze tijd’, met name de jongere generaties, zo blijkt uit onderzoek dat het ministerie van Natuur & Milieu eind september publiceerde. Ze zoeken naar een genietmoment zonder vlees. Een belangrijke ontwikkeling waarmee ook cafetaria’s hun voordeel kunnen doen, vindt Richard Huisman, accountmanager bij Swinkels Snackery & Backery. ‘Flexitariërs zijn een grote en daarmee belangrijke doelgroep voor de cafetaria. Ze maken onderdeel uit van een gezin en willen de keuze hebben uit écht lekkere vegetarische snacks.’

Souflesse

souflesseKaassnacks zijn nog altijd geliefd bij een breed publiek. Swinkels Snackery & Backery speelt hier op in met de Souflesse, een ‘culinaire kaassoufflé’ verkrijgbaar in verschillende smaken: kaas, pikante kaas, ham-kaas, tomaat-mozzarella en bacon-kaas. ‘De Souflesse valt op doordat hij een andere vorm heeft dan de standaard (kaas)soufflé. De kaas is gelijkmatiger verdeeld en beter gevuld, zodat de smaak beter tot z’n recht komt’, licht Huisman toe. ‘De Souflesse Kaas is de hardloper, maar ook de varianten met tomaat/mozzarella en pikante kaas zijn groeiers in ons assortiment.’

De Souflesse is ook verkrijgbaar in miniformaat. ‘We bieden een mixdoos met mini’s in de smaken tomaat-mozzarella, pikante kaas en kruidenroomkaas. Naast de catering is dit product ook interessant om het als kaaskwartet of kaasstick in de vitrine te presenteren. Via onze website zijn gratis bijpassende doosjes en bedrukte prikkers te bestellen.’

Consumenten hechten steeds meer waarde aan onderscheidend vermogen en kwaliteit. ‘Standaard is niet meer goed genoeg, een horecaondernemer moet zich onderscheiden’, weet Huisman. ‘De zondagsopening van de supermarkten, uitgebreidere keuze van buiten de deur eten en de crisis hebben dit proces versneld. De horecaondernemer kijkt kritisch naar zijn assortiment snacks. Het basisassortiment wordt eventueel aangevuld met glutenvrije en vegetarische snacks. Als je vegetarische snacks verkoopt, maak dit dan goed duidelijk richting je gasten. Bijvoorbeeld door een extra blok op de menupresentatie of door te werken met symbolen voor pittig, ambachtelijk en vegetarisch. Wat ook goed werkt, is om de producten te laten proeven. Maak een plek vrij in de snackvitrine en presentatiescherm/bord om de vegetarische snacks aan te prijzen. Laat zien wat er mogelijk is.’

Bamischijf

bamischijfVegetarische producten worden omarmd door een steeds bredere doelgroep, ziet ook Pleun van Halm, marketingcoördinator bij Elite Salades & Snacks. ‘Waar vegetarische producten in het verleden nog weleens een geitenwollensokkenimago hadden, zijn deze tegenwoordig hip and happening. Onze vegetarische bami- en nasisnacks doen het erg goed, zonder dat dit noemenswaardig kannibaliseert op de bestaande producten. De snacks worden zowel door vegetariërs als door mensen die wél vlees eten enorm gewaardeerd.’

Met de groeiende vraag naar vegetarische producten wordt het aanbod op de markt ook steeds groter. Staar je bij de inkoop niet blind op de term ‘vegetarisch’, maar blijf kritisch op de kwaliteit en smaak, adviseert Van Halm. ‘Laat je niet leiden door alléén het vegetarische aspect, kies voor kwaliteit. Vegetarisch of niet; wij doen geen concessies en kiezen voor de beste grondstoffen en een ambachtelijke bereidingswijze. Zo wordt de mie in onze vegetarische bamischijf op ambachtelijke wijze in eigen huis gemaakt. De mie is qua smaak en structuur van bijzonder hoge kwaliteit.’

Van Halm verwacht dat de vraag naar een kwalitatief en gevarieerd aanbod vegetarische snacks verder toeneemt. ‘Dit is natuurlijk wel afhankelijk van je locatie en je klanten. Elke ondernemer kan voor zichzelf het beste inschatten in hoeverre hij of zij vegetarische producten wil presenteren. Als er veel vraag naar is, kun je meerdere keuzes aanbieden. Wij hebben zowel een normale als een pittige variant van onze vegetarische bami- en nasisnacks.’ Ook Van Halm benadrukt het belang van een duidelijke presentatie. ‘Als je vegetarische snacks aanbiedt, prijs ze dan goed aan. Bijvoorbeeld door middel van vitrinekaartjes, maar ook met promotie op digitale schermen kun je sturen op je omzet en je aanbod nog beter presenteren.’

Ook veganistisch

groentecroquetFrank Groenen, eigenaar van VA Foods, ziet een groei in groente-kroketten. De kroket van VA Foods bevat 24 procent groente, met onder meer paprika, ui en champignon. ‘De groei van de groentekroket komt waarschijnlijk doordat hij ruim inzetbaar is, voor mensen mét en zonder allergie of intolerantie’, vertelt Groenen. ‘De kroket is niet alleen vegetarisch, maar ook veganistisch. Bovendien smaakt hij superlekker.’

Hoewel je een groentekroket misschien niet meteen zou verwachten in een cafetaria, biedt het volgens Groenen wel degelijk kansen. ‘Vroeger had de snackbar het imago ‘ongezond’, maar dat is allang niet meer zo. Cafetaria’s krijgen een steeds breder assortiment. Een frietje is tegenwoordig ook veel gezonder, door verbeteringen op gebied van frituren. Er is ruimte voor alternatieve snacks, zoals een groenteburger. Er is heel veel te kiezen op gebied van eten. Veel consumenten zijn zoekende naar wat ze nog wél kunnen en willen eten. Met bijvoorbeeld de groenteburger kun je de consument een handreiking doen. Zorg daarbij voor een goede presentatie; laat zien wat je verkoopt.’

Kaascroquet

groenteOok Rogier de Vink, trade marketeer bij Royaan, ziet een groei in snacks zonder vlees. ‘Wij merken vooral dat mensen steeds bewustere keuzes maken; ze kiezen voor snacks met minder E-nummers en áls er vlees in zit, krijgen producten met een keurmerk voor dierenwelzijn de voorkeur Daarnaast zien we een groeiende belangstelling voor kaassnacks; als croquet of soufflé, maar ook als bitterbal.’
De kaascroquet wint vooral bij vrouwen aan populariteit, merkt De Vink. ‘Met onze Van Dobben lunchspecials bieden we de keuze uit een rundvlees-, kalfs-, kipsaté- of kaascroquet. De kaascroquet wordt geserveerd met een uiencompote en frisse tomaat. Zo wordt de croquet veel meer dan een snack. Een vergelijkbare ontwikkeling zie je bij hamburgers. De ‘culinairisatie’ van de fastfood is in volle gang.’ Voor de ragout van de kaaskroket gebruikt Van Dobben echte Hollandse kaas. ‘Als de consument kiest voor een verwenmoment, wil hij het ook meteen goed doen. Hij wil eerlijke producten, van hoge kwaliteit.’ Bij de productontwikkeling van Royaan wordt ook aandacht besteed aan groentesnacks. De Van Dobben-groentecroquet wordt gemaakt van een ragout zonder gelatine en met een mix van groene en rode paprika, champignons, wortel, spinazie, bloemkool en ui. ‘We hebben gekozen voor smaken die voor een groot publiek toegankelijk zijn’, licht De Vink toe. ‘De smaken ervan gaan goed samen met die van de ragout.’

De groentecroquet kan het succes van de kaascroquet nu nog niet evenaren, maar belangstelling is er zeker volgens De Vink. ‘Chef-koks werken ook steeds meer met groente. De cafetariawereld is vrij traditioneel, mensen zijn niet gewend dat je daar óók een groenteburger kunt bestellen. Waarschijnlijk weet zo’n 90 procent van de bezoekers vooraf al wat hij wil gaat eten, maar vergeet die andere 10 procent niet! Verras hen eens met iets anders. Met een snack kun je heel veel kanten op. Van kreeftbitterbal tot vleessnack en van kaascroquet tot groentesnack.’

Reageer op dit artikel