artikel

Vraag naar halal snacks in de lift

Snacks

Halal snacks zijn allang niet meer alleen het domein van shoarma- of kebabzaken. De vraag naar deze, volgens islamitische voorschriften geproduceerde snacks neemt fors toe.

Vraag naar halal snacks in de lift

René Wokke, marketing manager bij Mekkafood, een bedrijf dat zich richt op halalproducten voor het fastservicekanaal, ziet zijn producten terug in de traditionele cafetaria’s. ‘We helpen cafetariahouders, die compleet omswitchen naar een halal-assortiment, of in elk geval een assortimentsuitbreiding in dit gebied doorvoeren. Dit betekent trouwens niet dat we bij de grillrooms onbekend zijn.’ Gamze Kablan van Elif Foods, producent van Turkse halal-kebabproducten: ‘Onze producten zie je zowel bij de grillrooms als bij de tradionele Hollandse cafetaria’s. De traditionele cafetaria, kan net zo makkelijk ook een Kapsalon of een broodje kebab klaarmaken voor de gasten.’

Vraag stijgt

‘De vraag naar deze producten zit stevig in de lift. Er is steeds meer vraag naar authentieke recepten. Aan die vraag geven wij dan weer gehoor. De halalmarkt maakt een enorme ontwikkeling door. Er is een groeiende vraag naar halalproducten. Consumenten maken steeds makkelijker kennis met halalproducten, die qua smaak en kwaliteit ruim boven de standaard zitten’, aldus Kablan. Wokke van Mekkafood onderschrijft die opvatting. ‘De groeiende vraag komt omdat de traditionele markt hier groeit. Dat is een demografisch gegeven. Daarom is er dus meer vraag naar halaldiepvriesproucten. Maar die vraag komt nu ook in toenemende mate van andere doelgroepen die letten op significant lagere vet-
en zoutpercentages. En dat vind ik het mooie van halalvoeding: gewoon goed en beduidend gezonder dan vergelijkbare producten, mede door het ontbreken van varkensvlees.

Halal snacks: uit principe of voor de smaak?

De vraag is of cafetariabezoekers halalsnacks kopen uit principe of omdat ze beter smaken? Kablan: ‘Dat de producten halal zijn vindt de consument een pluspunt. Maar uiteindelijk zullen smaak en kwaliteit bepalend blijven. Wokke: ‘Wat ik zei. Halal is ook gewoonweg lekkerder en gezonder. De één eet halal uit principe. De ander omdat hij het gewoon lekkerder vindt.’ Cafetariahouders kunnen nog wel wat kennis gebruiken, denkt Wokke. ‘Halal blijft voor velen vaak een onduidelijke term die meer vragen oproept dan antwoorden geeft. Wellicht zou een voorlichtingscampagne hierin uitkomst bieden, waarin enkele gerenommeerde partijen in de halal- en snackbranche de voordelen van halal breder pogen te benadrukken. Een site als Halalwijzer.nl is een prima initiatief, omdat hier het gemeenschappelijke streven tot volledige openheid en transparantie naar de moslimconsument toe, wordt nagestreefd.’

Kablan: ‘Ons doel is om consumenten te laten kennismaken met de authentieke Turkse keuken. Daarbij is het voor ons van belang dat de consument ons vertrouwt. Dat is wat wij nastreven.’ Wokke wil blijven werken aan mooie halalproducten. ‘Dat is en blijft ons doel.’

Reageer op dit artikel