artikel

Verrassende sauzen: van lekker naar ‘wauw’!

Sauzen 557

Bij een ambachtelijk frietje en een lekkere snack hoort simpelweg een mooie saus. Met trends als ‘loaded fries’, hamburgers en hotdogs kan saus het verschil maken tussen ‘lekker’ en ‘wauw!’. Ook de sauzen in de cafetaria bieden ongekende mogelijkheden.

Verrassende sauzen: van lekker naar ‘wauw’!

 

Saus in de cafetaria wordt steeds minder gezien als een bijproduct. Inmiddels is wel duidelijk dat saus onderscheidend vermogen en meerwaarde kan bieden. Uiteraard is frietsaus nog steeds de meest verkochte saus in de cafetaria’s van Nederland, maar er komt steeds meer ruimte voor variatie en aanvullingen op het bestaande assortiment. Gasten waarderen de mogelijkheid om te kiezen tussen verschillende varianten.

Trends

Premium burgers, over-de-top gegarneerde hotdogs en ‘haute friture’: deze internationale foodtrends laten zich gemakkelijk vertalen naar de cafetaria. Met een lekkere bijpassende saus kan dan juist het verschil worden gemaakt. Bij ambachtelijke friet hoort bijvoorbeeld een volle en rijke mayonaise. Gasten vinden het geweldig om dan keuze te hebben, denk aan een truffelmayonaise of een pittige chilimayo.

Ook het serveren van een aangeklede portie friet, ook wel ‘loaded fries’ genoemd, is een uitermate geschikte manier om saus meer de hoofdrol te laten spelen, waarbij alle creativiteit welkom is. Bij een supermooie en huisgemaakte hamburger op een brioche- broodje kan bijvoorbeeld een echte Amerikaanse barbecuesaus lekker zijn. Met name de smokey-varianten en barbecuesaus met gegrilde paprika zijn erg populair op dit moment.

Sauzen zijn meer dan bijproducten

Sauzen zijn meer dan bijproducten

Keuze

Sauzen maken een gerecht compleet en maken het verschil tussen een ‘oké, dit was prima’ en ‘hier kom ik voor terug’. Als ondernemer moet je daarom goed nadenken over wat je wilt uitstralen met het bedrijf. Sta je voor lekker, genieten en gezond of voor juist iets heel anders? Kies voor de sauzen die aansluiten op wat je wilt uitstralen. Bij ambachtelijke friet hoort bijvoorbeeld een grootmoeders mayonaise en geen frietsaus uit een grote emmer. Daarnaast spelen de wens en de behoefte van de gast een belangrijke rol, misschien is er vraag naar glutenvrije of allergenenvrije sauzen.

hamburger sauzen

Ingekochte saus

Een bepaalde saus inkopen, kan iedereen. Onderscheid kun je maken door de ingekochte saus als basis te gebruiken en er ingrediënten aan toe te voegen. Met satésaus gebeurt dit vaker dan met bijvoorbeeld mayonaise of frietsaus. Maar ook die sauzen lenen zich voor aangepaste recepturen met verse kruiden, toppings van bijvoorbeeld gefrituurde uitjes of gerookte paprikapoeder of een swirl met een mooie olie.

Als cafetaria-ondernemer ben je specialist en dat moet je uitdragen. Onderscheid zit bijvoorbeeld in differentiatie: door een breed aanbod en te variëren met combinaties van saus, snacks en friet. Hier komt creativiteit en ondernemerschap om te hoek kijken. Deze aangeklede sauzen verkopen zich meestal niet vanzelf, actieve promotie is dan waardevol.

Het onderscheid zit overigens met name in het aanbieden van sauzen die de concurrent of collega niet heeft, of die nou zelfgemaakt of ingekocht zijn. Kijk daarom ook eens naar sauzen die worden geïmporteerd uit bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Deze zijn niet overal verkrijgbaar en daarom juist onderscheidend en uniek.

5 manieren om je te onderscheiden met friet

5 manieren om je te onderscheiden met friet

Frietsaus

Met een gevarieerd aanbod van frietsauzen is het zeker mogelijk om je te onderscheiden. Naast de klassieke frietsaus bestaan er ook halfvolle en extra magere frietsauzen. Deze zijn geschikt voor gasten die willen genieten, maar die ook kiezen voor het meest verantwoorde alternatief, omdat ze zich bewust zijn van bijvoorbeeld het aantal calorieën of het vetpercentage. Gasten moeten hier wel op worden gewezen, want zij weten vaak het verschil niet tussen mayonaise en frietsaus. Ook de standaardfrietsauzen kunnen gemakkelijk worden aangekleed met smaakvolle olie of extra kruiden en een gesnipperd uitje.

Warme sauzen

Naast satésaus zijn er nog veel andere sauzen geschikt voor de cafetaria. Met name wanneer er plates worden geserveerd met bijvoorbeeld biefstuk of schnitzel zijn peper-, champignon-, zigeuner-en stroganoffsaus een aanvulling op het menu. Deze worden bovendien steeds vaker gebruikt als topping op de ‘loaded fries’, net als stoofvlees.

Daarnaast zijn er ondernemers die curry verwarmen voor burgers, hotdogs en lunchbroodjes. Zo is deze standaard koude saus breder inzetbaar. Ook een interessante saus is de Cheddar Cheesesauce: een kaassaus voor op een broodje hamburger, een hotdog of warme nachos.

friet sauzen

Zelfgemaakt

Zelf sauzen maken heeft niet per se een hogere waarde: de kans op wisselende consistentie en smaak is groot. Bovendien kost het bereiden veel tijd, los van de vraag of er aan de hygiëne- en voedselveiligheidseisen kan worden voldaan.

Het grootste voordeel van ingekochte sauzen is dan ook de constante kwaliteit. Het maakt niet uit wie de saus heeft bereid, de kwaliteit en smaak is altijd hetzelfde. Deze constante factor is fijn in een tijd waar goed en vast personeel schaars is.

Marge

Door het assortiment uit te breiden en de gast de keuze te geven, is de kans groter dat hij kiest voor een saus met een hogere marge. Met name tijdens de introductie is het van belang om gasten te laten proeven. Zorg voor veel zichtbaarheid in de cafetaria met POS-materiaal en narrowcasting, maar gebruik ook de sociale media. Een tube nieuwe saus achter in de koelkast zonder duidelijke communicatie leidt vrijwel altijd tot teleurstelling. Verwerk ze daarom in mooie productcombinaties en presenteer deze aantrekkelijk.

kip sauzen

Bijverkoop

De gemakkelijkste manier om saus te verkopen, is door de gast te vragen welke saus hij wil bij zijn friet of snack. Wachtende gasten een (nieuwe) saus laten proeven en actieve promotie op alle mogelijke kanalen helpt ook. Houd hierbij rekening met de kracht van herhaling: de gemiddelde consument moet een boodschap drie tot vijf keer hebben gezien voor deze daadwerkelijk binnenkomt.

Voor afhaalklanten is het ook mogelijk om de sauzen in leuke mini-emmertjes te presenteren. Gemakkelijk mee te nemen, en zo halen gasten de kwaliteit en smaak van hun cafetaria in huis.

Dit artikel is gemaakt in samenwerking met: Catharina Wagner van Remia, Mareille van Noord van Verstegen Spices & Sauces, Bart Mentink van LA Streetfood, Pleun van Halm van Elite, Simon Rollingswier van Levo en Jeffrey Draaisma van Oliehoorn.

Reageer op dit artikel