artikel

Sauzen zijn meer dan bijproducten

Sauzen 363

Of het nu gaat om een romige mayonaise zonder gluten of een Aziatische woksaus; ook bij sauzen is het verhaal van groot belang. Uiteraard bepaalt de smaak uiteindelijk of je gast ervoor terugkomt, maar actief promoten is een must, zeggen verschillende sausproducenten.

Sauzen zijn meer dan bijproducten
Cheeseburger met Heinz Classic BBQ sauce

Cafetariahouders zijn op zoek naar meer variatie als het gaat om sauzen, ziet Joline Boers, channel manager Benelux Foodservice bij The Kraft Heinz Company. ‘Ze kijken ook naar andere keukens, zoals de Mexicaanse of Aziatische. Daarnaast merken we dat cafetariahouders het fijn vinden om een zelfgemaakte saus te serveren. Dit zien we vooral bij Wijko, waar veel
ondernemers met een basis van Wijko hun eigen signature satésaus maken. Ook zien we steeds vaker meer dan één saus op een burger of andere snack. Door verrassende combinaties aan te bieden, trek je de aandacht van je klant.’

Sauzen voor salades én burgers

sauzen

Heinz Sticky Korean BBQ Sauce

Voor de foodservice ontwikkelde The Kraft Heinz Company vier nieuwe sauzen in een fles van 875 milliliter. ‘Hiermee willen we inspelen op de huidige trends’, licht Boers toe. ‘De Stickey Korean BBQ-saus smaakt heerlijk met bijvoorbeeld kippenvleugeltjes of spareribs, maar ook een burger maak je er nét iets specialer mee. De Creamy Black Pepper Ranch Sauce is erg lekker over een salade, maar is ook goed te combineren met kipnuggets of een kipburger. De Smokey Baconaise is ideaal voor op een burger, maar ook met frietjes is het een goede combi. En wil je een pittige saus om je burger of dirty fries wat op te spicen? Probeer dan eens de Fire Cracker Sauce.’

Keuze uit drie sauzen

Nieuwe sauzen moet je goed onder de aandacht brengen. Geef gasten vooral het gevoel dat ze de keuze hebben en zelf kunnen meebeslissen, tipt Boers. ‘Zet niet burgers A, B en C op de kaart, maar burger A met een keuze uit drie verschillende sauzen. Wees vooral niet bang om iets nieuws te proberen.’ Ook met maand- of weekaanbiedingen kun je sauzen in de schijnwerpers zetten, zegt Boers. ‘Denk aan een burger van de maand met een speciale saus. Of geef saus eens gratis weg, of met korting. Laten proeven werkt uiteraard ook erg goed. Laat zien dat je een nieuwe saus hebt en waarvoor deze bedoeld is. Als jij het met overtuiging kan brengen, zal een groot deel van je klanten op jou vertrouwen om die snack toch eens met een ander sausje te proberen.’

Verhaal versterken

Steeds meer cafetaria’s creëren meerwaarde door het aanbieden van onderscheidende producten. Sauzen met een verhaal of kenmerkende eigenschap kunnen het verhaal rondom een snack versterken, weet Jeffrey Draaisma, field marketeer bij Oliehoorn. ‘Onder het thema Green and Clean heeft Oliehoorn een Clean Label Mayonaise met Rondeel eigeel en een Oer-Hollandsche Tomatenketchup. Deze is bereid met tomaten van Hollandse telers, bevat minder suiker en is glutenvrij. Daarnaast is onze Brandermayonaise populair. Deze bevat zichtbare stukjes peper en een bijzondere kruidenmix. Een nostalgische saus; je proeft de smaak van vroeger, horen we vaak terug.’

Oliehoorn Oerhollandsche Tomatenketchup (2,5 kg)

‘Regelmatig geven wij als tip om een extra mayonaise aan te bieden op de kaart en hier iets meer voor te vragen per portie. Met bijvoorbeeld de vraag ‘wilt u fritessaus of Brandermayonaise’ biedt u de gast extra keuze en is tegelijkertijd een manier om extra marge te realiseren. Over de hele linie merken we dat een romige mayonaise of fritessaus met 35 procent olie steeds meer terrein wint. Naast de bekende fritessaus 35 procent van Oliehoorn met tarwezetmeel, introduceerden wij onlangs een fritessaus 35 procent met maiszetmeel die glutenvrij is.’

Vaker mayonaise

Simon Rollingswier van Levo merkt dat ondernemers weer bewust kiezen voor ambachtelijke producten. ‘Terug naar de oorsprong is een trend. Natuurlijk, authentiek, smaakvol en verantwoord zijn belangrijke kenmerken. Ook wij zien dat er steeds vaker mayonaise wordt geserveerd. Met name bij cafetaria’s die verse frites verkopen, maar ook bij andere horecagelegenheden is deze trend zichtbaar. Mayonaise is puur en karakteristiek van smaak; lekker romig en vol.’

 

De trend van glutenvrije sauzen zet ook volgens Rollingswier verder door. ‘Er is nog altijd veel vraag naar. Toen wij in 2006 begonnen met sauzen te produceren, was dit voor ons een absoluut uitgangspunt. Alle sauzen glutenvrij. Daarmee waren we de eerste in Nederland. Al onze sauzen – mayonaise, frietsauzen (25 en 35 procent olie), curry, ketchup, mosterd, knoflooksaus en cocktailsaus – zijn glutenvrij.’

Sauzen in sachets

Levo introduceerde tijdens Horecava in januari sauzen in de iets grotere sachetverpakkingen. ‘Wij kregen hier steeds meer vraag naar’, vertelt Rollingswier. ‘De saussachets zijn verkrijgbaar in vijf verschillende varianten: Mayonaise, Fritessaus, Curry, Ketchup en Mosterd. Allemaal glutenvrij. We hebben bewust gekozen voor sachets van papier, omdat die milieuvriendelijker en makkelijker te openen zijn dan folie.’

sauzen

De glutenvrije sauzen van Levo, in sachets.

Ook Rollingswier zegt dat cafetariahouders zich vooral met sauzen onderscheiden door voldoende keuze aan te bieden. ‘Speel in op het seizoen. Een basisassortiment sauzen is goed, maar op basis van bijvoorbeeld mayonaise en ketchup kan een ondernemer tal van andere varianten ontwikkelen.’

Woksauzen

Volgens Arold Zwoverink, culinair accountmanager bij Go-Tan, is 2017 het jaar van de Aziatische invloeden. ‘De Aziatische keuken wordt steeds populairder, ook in cafetaria’s. Met onze Go-Tan Asian Naturals woksauzen verras je je gasten gemakkelijk met nieuwe gerechten, zoals kip-teriyaki of een mooie plate met friet en biefstukpuntjes in ketjap-sesam. De gerechten zijn snel en eenvoudig te bereiden. Met onze groene en rode currysauzen kun je ook soep maken; dit kost je niet meer dan drie minuten en je kunt er heel goed groenten en vlees die je over hebt in verwerken. Daarnaast kun je de woksaus gebruiken als sladressing.’

Omzet verhogen

sauzen

Go-Tan Teriyaki burger

Zwoverink geeft diverse woksessies bij cafetaria’s om de uitgebreide mogelijkheden en toepassingen van de woksauzen te laten zien. ‘Cafetariahouders zoeken nieuwe manieren om hun omzet te verhogen’, merkt hij. ‘Het draait niet meer alleen om het frietje. Ons wokconcept is een mooie aanvulling op de kaart, ook voor het lunchmoment. Creëer extra beleving door te wokken in het zicht van de klant. Tip: Heb je te veel noodles klaargemaakt? Maak daar dan bijvoorbeeld een maaltijdsalade van.’

De Go-Tan Asian Naturals Woksauzen bevatten, net als de bekende Original Chillisaus van Go-Tan, geen conserveermiddelen, toegevoegde smaakversterkers, kunstmatige kleur- en smaakstoffen en gemodificeerd zetmeel. Er zijn dertien varianten: Teriyaki, Ketjap Sesam, Oyster Garlic, Chilli Garlic, Lemongrass, Sweet & Sour, Thai Coriander, Rode Curry, Groene Curry, Sukiyaki, Milde Kerrie, Hoisin en Black Bean. ‘Met onze authentieke smaken kun je eindeloos variëren’, weet Zwoverink. ‘Of je nu kiest voor vlees, vis of vegetarisch. De Black Bean bijvoorbeeld heeft een zoete smaak die goed combineert met vlees. Thai Coriander, een lichtpittige saus op basis van lichte pepers en korianderblad, smaakt heerlijk bij garnalen en kipfilet.’

Rijke toppings

Remia speelt in op de opkomst van haute friture in Nederland. ‘De liefde voor ambachtelijke frites en snacks van bijzondere kwaliteit is weer helemaal terug’, ziet ook Ellen van Geenen, product manager Foodservice bij Remia. ‘Deze gerechten verdienen een rijke topping, vol van smaak. Daarom heeft Remia begin dit jaar een naar eigen zeggen unieke mayonaiseserie geïntroduceerd: Remia’s Legendary Real Tasty Mayonnaise. ‘Deze serie bestaat uit vijf volle en rijke mayonaises met smaak, bereid met de beste ingrediënten voor een bijzondere smaaksensatie.’

Bikkelsaus

Gerda de Reus en Stephan van Leest met de Bikkelsaus. Foto: Diederik van der Laan.

Een andere saus waarmee ondernemers zich volgens Van Geenen goed kunnen onderscheiden, is Bikkelsaus. Het recept voor de nieuwe saus komt uit de keuken van Gerda de Reus. Deze ondernemer en eigenaresse van lunchroom ’t Kruimeltje in Krimpen aan den IJssel staat al jaren bekend om haar huisgemaakte producten. ‘Een heerlijk kruidige, licht pikante saus met een vers uitje’, omschrijft Van Geenen. ‘Een stoere saus met een stevige bite, die het ‘frietje met’ naar een next level brengt. Echt een saus waar mensen voor terugkomen.’

Allergenen

Volgens Van Geenen spelen allergenen en het terugdringen van E-nummers een steeds grotere rol binnen fastservice. ‘In lijn met deze ontwikkelingen introduceerden we afgelopen januari daarom de Like!Mayo. Deze is 100 procent plantaardig en allergenenvrij. Een eivrije mayonaise op basis van 70 procent zuivere zonnebloemolie, geschikt voor vegetariërs en veganisten. Heerlijk zacht en romig met de smaak die men van mayonaise  gewend is.’

Duurzaamheid krijgt ook bij Remia veel aandacht. ‘We produceren CO2-neutraal en gebruiken inmiddels alleen maar vrijeuitloopeieren voor al onze sauzen. Dat geldt voor alle merken, dus naast Remia ook voor Gouda’s Glorie, Yildriz en DeVlaendere.’

Actief promoten

Remia ondersteunt ondernemers ook met recepten, storytelling en promotiematerialen. ‘We bieden mini-emmers van 150 milliliter aan waarmee we een samplemogelijkheid bieden en de ondernemer helpen om het optimale rendement uit sauzen te halen’, aldus Van Geenen. ‘We faciliteren het complete pakket en bieden een ondernemer daarmee de handvatten om direct met een sausconcept aan de slag te gaan.’

Reageer op dit artikel