artikel

Breed assortiment sauzen zorgt voor meer marge

Sauzen 158

Sauzen zijn voor cafetaria’s een belangrijke omzetmaker met een interessante marge. Toch worden de mogelijkheden soms nog onderschat. ‘Met een breed assortiment en onderscheidende smaken doe je aan klantenbinding’, is de ervaring van Jan Hobbelink, eigenaar van Frietspeciaalzaak De Blije Belg in Hengelo Overijssel.

Breed assortiment sauzen zorgt voor meer marge
Foto: Bert Jansen

Het gros van de klanten bestelt een patatje mayo, frietsaus, ketchup, curry of pindasaus. Dat heeft vooral te maken met een beperkt aanbod en onwetendheid, vindt Hobbelink. ‘Gewone snackbars zijn er genoeg, wij doen het anders. Smaken verschillen. Ik denk dat de klant wat te kiezen wil hebben. Iedereen heeft zo zijn voorkeuren. Daar spelen wij op in.’
De Blije Belg heeft daarom zo’n 35 sauzen in het assortiment opgenomen. Ze staan prominent in de zaak opgesteld. ‘Het past bij ons concept. Bij verse friet hoort een bijzondere saus, dat geeft het nóg iets extra’s. En het zorgt voor variatiemogelijkheden. Klanten bestellen gericht. Ze kunnen een keer iets anders proberen en dat zie je ook gebeuren.’

Vlaams smaken populair

Hobbelink heeft zich flink verdiept in de sauzen die op de markt zijn. Met een selectie van diverse smaken van verschillende kwaliteitsmerken is een afgewogen keuze gemaakt. Naast de standaard soorten zijn er meerdere speciaalsauzen. ‘Zo bedienen we iedere gast op zijn wenken met een frietje op maat. Ze krijgen ook de mogelijkheid het verschil te proeven. Dat wordt zeer gewaardeerd.’

De Vlaamse smaken zijn populair, aldus de Twentse cafetariahouder. ‘De Vlaamse mayo wordt veel verkocht. Die is voller van smaak en iets zuurder.’ Maar ook de pittige Samurai met sambal, Tartare, Andalouse, Hannibal en Americaine vinden gretig aftrek. ‘De sauzen zijn lang houdbaar, dus het gevaar van derving is te overzien. En als een smaak niet loopt, verdwijnt die uit het assortiment.’
De verse friet en de grote keuze aan sauzen heeft De Blije Belg veel goeds gebracht. De frietspeciaalzaak ging 2 jaar geleden van start en verkoopt gemiddeld 600 kilo patat per week. ‘Het loopt prima. In de AD Friettest scoorden we twee keer een 8. Dat heeft zeker een positief effect gehad.’

Eigen receptuur

De sauzen van Smaaklokaal Hutten zijn allemaal huisgemaakt.

De sauzen van Smaaklokaal Hutten in Den Bosch zijn allemaal huisgemaakt. Dat gebeurt in een centrale keuken. ‘We willen gasten verleiden en verrassen’, geeft Paul Kemmer aan. ‘Producten die met liefde en aandacht worden gemaakt, geven je zaak een eigen identiteit. Het zorgt voor toegevoegde waarde. Wij kiezen bewust voor vers, ambachtelijk, verantwoord, diervriendelijk en duurzaam. Dat is onze kracht.’
In de huisgemaakte sauzen van Smaaklokaal Hutten worden verse ingrediënten en geen kunstmatige additieven verwerkt. ‘De smaak is zeer onderscheidend, daarvoor komen de klanten terug.’

Het proces is bewerkelijker dan het voeren van fabriekssauzen. Toch wil Kemmer niet anders. ‘Het vergt meer inspanning, maar het hoort bij ons concept en de marges zijn haalbaar. Natuurlijk moeten klanten het ook willen, maar de reacties zijn erg positief. Ze zijn verrast en vinden het bijzonder lekker. Dat geeft veel voldoening. Het verhaal erachter wordt bewust verteld en de producten van eigen receptuur worden opvallend getoond in de vitrine. Daarmee werken we ook nog eens aan een beter imago van onze branche.’ 

Tips en trends

  • Veel sauzen zijn multifunctioneel toepasbaar en daardoor zeer handig in de cafetariakeuken. Ze zijn te gebruiken bij friet, snacks, broodjes, menu’s, als dipsaus of als alternatief voor boter.
  • Let er bij een sandwich of een broodje gezond op dat de saus niet intrekt. Daarom is het verstandig om eveneens een zuivelspread te gebruiken.
  • Om bepaalde doelgroepen te bedienen, zijn er sauzen beschikbaar die minder zout bevatten. Door zelf kruiden toe te voegen, kun je de smaak versterken.
  • Honingmosterd en mosterddille zijn populair onder consumenten. Ze zijn toepasbaar in salades en broodproducten.
  • Vraag standaard welke saus een klant bij zijn product wil. Vertel welke soorten er zijn en laat eventueel een smaak proeven.
  • Met onderscheidende of huisgemaakte sauzen maak je het verschil. Gasten zijn bereid daarvoor meer voor te betalen. Ze komen er bovendien voor terug.
Reageer op dit artikel