nieuws

McDonald’s investeert in taallessen voor medewerkers

Personeel 674

McDonald’s investeert in taallessen voor medewerkers

McDonald’s Nederland gaat restaurantmedewerkers Nederlandse taalles aanbieden. Dit sluit aan bij de ambitie van het bedrijf om de arbeidsmarkt zo toegankelijk mogelijk te maken voor medewerkers door persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Met de Nederlandse taallessen wil McDonald’s haar werknemers helpen om zich zekerder te voelen op de werkvloer en hen handvatten geven om verder te groeien, zowel binnen als buiten McDonald’s. McDonald’s is de eerste restaurantketen in Nederland die op deze schaal taallessen kan aanbieden aan haar medewerkers.

Virtuele klaslokalen

Samen met Education First (EF) heeft McDonald’s een online trainingsprogramma ontwikkeld. Door middel van daarvoor speciaal ingerichte virtuele klaslokalen kunnen medewerkers, die daar behoefte aan hebben, binnen vijftien weken vanaf elke locatie via smartphone, tablet of computer hun Nederlandse taalvaardigheid verbeteren.

21 tips voor het vinden en behouden van personeel

21 tips voor het vinden en behouden van personeel

Vlogs maken

Naast de reguliere lessen, zijn er ook huiswerkklassen waar theorie wordt omgezet in praktijk door middel van oefeningen zoals zelf een vlog maken of een essay schrijven. De taallessen zijn een nieuw onderdeel binnen de McDonald’s Academy waar sinds 2009 ruim 5.000 medewerkers een erkend mbo-diploma hebben behaald.

Taal is verbindende factor

Bij McDonald’s werken ruim 20.000 medewerkers en in totaal ontvangen zij 3,2 miljoen gasten per jaar. Gastvrijheid en onderlinge teamspirit staan centraal, en volgens de keten is taal hierbij een verbindende factor. ‘Wij zien dat het goed spreken van een taal essentieel is als het gaat om contact met anderen. Op de werkvloer zorgt dit bijvoorbeeld voor betere samenwerkingen, meer betrokkenheid en biedt het groeimogelijkheden’, zegt Ewout Bongaards van Education First. Voor eind 2019 kunnen 500 medewerkers de Nederlandse taallessen volgen.

In 2025 meer dan 100.000 mensen in fastfood

In 2025 meer dan 100.000 mensen in fastfood

Twee miljoen mensen

Binnen het wereldwijde duurzaamheidsprogramma ‘Scale for Good’ heeft McDonald’s vorig jaar de ambitie aangekondigd om tegen 2025 de toetreding tot de arbeidsmarkt voor twee miljoen mensen wereldwijd zo toegankelijk mogelijk te maken. ‘Wij geloven dat werk en taal essentieel zijn om mee te kunnen doen in de samenleving. Taal draagt bij aan het zelfvertrouwen en plezier van onze medewerkers, nu en later. Daarnaast biedt een goede beheersing van de Nederlandse taal meer mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling en toekomstperspectief op de arbeidsmarkt’, zegt Fleur Boot, training lead bij McDonald’s Nederland.


Reageer op dit artikel