blog

Jos Muller: Hallo horecamedewerkers, zien jullie mij?

Personeel 702

Jos Muller: Hallo horecamedewerkers, zien jullie mij?
Foto: Nol Havens

Even een vergelijking tussen horecamedewerkers en de huisarts. Stel je voor: je gaat naar de huisarts omdat je al een paar weken last hebt van een lichte kriebelhoest. Hij luistert naar je klachten en verzoekt je vervolgens om je tot je ondergoed uit te kleden en op de onderzoekstafel te gaan liggen.

Als je op dat bakpapier ligt, zie je de arts zijn latex handschoenen aantrekken. Wat voor gevoel bekruipt je nu? Het zou fijn zijn als de huisarts vertelt wat hij precies gaat doen. Je kwam immers alleen voor een kriebelhoestje. Het zal je op z’n minst wat onrustig maken. Hetzelfde vergaat mij regelmatig als ik op bezoek ga bij een cafetaria of andere horecagelegenheid.

Bezig met van alles en nog wat

Als ik binnenkom, zijn horecamedewerkers druk bezig met opruimen, schrobben of bijvullen. Vaak wordt er druk gekletst over de laatste ontwikkelingen op liefdesgebied. Ze zijn met van alles en nog wat bezig. Maar mij zien ze niet. Althans, zo lijkt het.

Het is op zich zeer positief dat medewerkers zich bezighouden met secundaire werkzaamheden als het rustig is in de zaak. ‘If you can lean, you can clean’ is een gevleugelde uitspraak die er bij mij in het begin van mijn horecacarrière is ingehamerd.

Het draait toch om mij?

Als gast bekruipt mij alleen een ongemakkelijk gevoel. Ondanks dat ik begrijp dat de zaak moet worden schoongemaakt, hoop ik toch altijd dat het om mij draait, de gast. Moet ik hardop kuchen? Vrolijk goedendag roepen? Een dansje maken? Op een andere manier aandacht trekken?

Eigenlijk verwacht ik van medewerkers dat ze blij zijn dat er een gast binnenkomt, dat ze kunnen stoppen met schoonmaakwerkzaamheden en zich vol overgave storten op de persoon die indirect hun salaris betaalt. Wie weet, misschien levert het wel rechtstreeks een flinke tip op?

Zeg wat je doet

En als dat echt niet kan, omdat de prullenbak echt moet worden verschoond of de vloer niet half nat kan blijven, vertel mij gewoon even dat je mij hebt gezien en wat je aan het doen bent. Zeg wat je doet, en ik (en alle andere gasten) hebben dan direct meer begrip.

Jos Muller
Trainer/eigenaar van ToTJos! en gespecialiseerd in de foodbranche.
jos@totjos.com


Reageer op dit artikel