blog

Jos Muller: Waar is de bijverkoop?

Personeel 284

Bij het jureren voor de Cafetaria Top 100 viel het me op, en als regelmatige consument eigenlijk nog veel meer: er wordt praktisch niet aan bijverkoop gedaan in de cafetaria. Nooit wordt er gevraagd of ik een nieuwe snack of aanbieding wil proberen, zelfs niet of ik er iets te drinken bij wil.

Jos Muller: Waar is de bijverkoop?
Foto: Nol Havens

Het lijkt wel alsof bijverkoop een onbegaanbare weg is in de cafetaria. Regelmatig mag ik medewerkers trainen en als het over bijverkoop gaat, vraag ik altijd naar de barrières; wat houdt je tegen? De antwoorden zijn eigenlijk altijd hetzelfde; de gast heeft een lijstje en heeft waarschijnlijk gewoon drinken thuis, de gast vindt het vervelend als ik het vraag, het is opdringerig, het antwoord is toch altijd ‘nee’, ik ben geen tankstation, enzovoorts.

Het tankstation is een interessante overigens. Ook ik erger me als de ongeïnteresseerde kassamedewerker vraagt of ik van de aanbieding gebruik wil maken en wijst op het mandje op de balie. Het ultieme voorbeeld van hoe het niet moet!

Spontane twist

Het kan wel degelijk werken als je er een spontane twist aan geeft, zoals de medewerker die me vroeg hoe het met de voorraad Rolo’s in mijn auto was. Ik kocht daarna twee rolletjes voor een euro. De medewerker kan dus wel degelijk het verschil maken. Daarvoor is aandacht en training nodig; ga bijvoorbeeld gezamenlijk brainstormen over geschikte producten die je kunt bijverkopen. De nieuwste snack laten uitproberen en daarna aanbieden, werkt gegarandeerd.

Doelstelling

De meesten hebben thuis geen milkshakemachine, dus dat kun je altijd aanbieden. Zelfgemaakte producten aanprijzen, is ook vaak een winnaar. Daarnaast kan het helpen om een doelstelling te hebben, met eventueel daaraan gekoppeld een beloning voor de medewerker die het meest aan bijverkoop doet.

Automatische bijverkoop

Ik geloof dus in de kracht van mensen, dat heb ik al meermalen geschreven. Hoewel ik me bij dit onderwerp realiseer dat de techniek het antwoord al wel heeft. Bestelzuilen, websites en kiosken doen namelijk automatisch aan bijverkoop, en daar vindt de gast het niet erg om gemiddeld 15 procent meer omzet achter te laten door alleen maar te drukken op het schermpje.

Aan u de keuze dus: investeren in uw mensen of in een bestelzuil? Ik zou het wel weten,

Jos Muller
Franchisepartner bij Human Talent Group en gespecialiseerd in de foodbranche
jos@humantalentgroup.nl

Reageer op dit artikel