blog

Jos Muller: Waar zijn de mensen als je ze nodig hebt?

Personeel 595

Enige tijd geleden heb ik al eens geschreven dat de technologie zich in een razend tempo ontwikkelt, met een steeds grotere impact op ons dagelijkse leven. Soms is dat heel handig, zoals lekker vanaf je bank online een maaltijd bestellen.

Jos Muller: Waar zijn de mensen als je ze nodig hebt?
Foto: Nol Havens

Andere aspecten zijn bedreigend, zoals de voorspelling dat er miljoenen banen gaan verdwijnen doordat ze worden overgenomen door de techniek.

Alles wat gestandaardiseerd is, kan in de toekomst door een technologische toepassing worden vervangen. Ik moest gelijk denken aan mijn bezoek aan de Febo-fabriek een aantal jaar geleden, waar de kroketten nog steeds door mensenhanden ingepakt werden omdat er geen robothand ‘teder’ genoeg was om de verse, zachte kroketten op te pakken zonder ze te beschadigen. Ik ben benieuwd of de techniek dat inmiddels heeft overgenomen.

Techniek heeft ook een keerzijde. Dat ondervonden veel reizigers op Schiphol op 29 april toen de stroom uitviel. Ook ik kreeg laatst te maken met die keerzijde, al was dat in minder erge mate.

Onderweg

Mijn oudste zoon heeft het afgelopen jaar gestudeerd aan de universiteit van Krakau in Polen. Uiteraard ga je dan een keertje op bezoek, en afgelopen week was het zo ver. Samen met mijn tweede zoon reed ik in een nacht de 1223 kilometer van Tilburg naar Krakau. Heerlijk scheurend door de nacht in mijn automaat (nog zo’n voorbeeld van techniek).

Koffieautomaat

Uiteraard moest ik ook af en toe remmen voor brandstof of een plas/koffiepauze. Zoals je misschien weet, is de toegang tot de toiletten in Duitsland geheel automatisch: je stopt €0,70 in de gleuf en je kunt naar binnen. Je krijgt ook een tegoedbonnetje van €0,50 voor een consumptie. Maar de koffieautomaat accepteerde het bonnetje en mijn bankpas niet. Invoeren van briefgeld had ook geen zin, want het apparaat gaf aan geen wisselgeld te hebben. Dan maar proberen om een ouderwetse, handmatig gemaakte bak koffie te scoren. Maar dat apparaat was defect.

Mijn pogingen om een medewerker te vragen om wat klein geld ter beschikking te stellen, waren vruchteloos. Ze was te druk met het bijvullen van de shop. Waar zijn de mensen als je ze nodig hebt?

Reageer op dit artikel