blog

Jos Muller: energie steken in middelmatige medewerkers

Personeel 870

Het is lastig om goede medewerkers te vinden die ook nog eena gastgericht zijn. Jos Muller vraagt zich af of cafetariahouders daarom energie moeten steken in middelmatige medewerkers.

Jos Muller: energie steken in middelmatige medewerkers
Foto: Nol Havens

Regelmatig wordt aan mij gevraagd of gastgerichtheid een aangeboren kwaliteit is of dat je het ook kunt leren. Het is niet de bedoeling dat ik hier een wetenschappelijke verhandeling ga geven over nature/nurture (is gedrag aangeboren of aangeleerd), maar iets wil ik er toch wel over kwijt.

Is gastgerichtheid net zoiets als tennis? Iedereen kan het leren, sterker nog, iedereen weet ook wel wat een goede tennisser is. En toch is niet iedereen een Nadal of Federer. Dus talent maakt uiteindelijk het verschil tussen middelmaat en top.

Als het gaat om onze nieuwe medewerkers is het dus de vraag of we ervan uitgaan dat iedereen gastgericht kan zijn (iedereen kan tennissen) of dat we voor de talenten gaan.

Arbeidsmarkt onder druk

We zitten in een periode waarin het steeds lastiger wordt om goede en gemotiveerde medewerkers te vinden. De arbeidsmarkt staat zogezegd onder druk. Door die druk is het vaak verleidelijk, of soms zelfs pure noodzaak, om elk paar handen aan te nemen. Of de potentiële nieuwe medewerker dan gastgericht is, doet er vaak niet toe. Dat leren we de nieuwe medewerker wel aan.

Kansloze missie

En dan komen we erachter dat de medewerker geen flauw idee heeft wat dienstbaarheid en gastgerichtheid inhouden, en moeten we veel energie steken in een soms kansloze missie. Uiteindelijk zijn we tevreden met een middelmatige tennisser.

Wat kunnen we doen om een nieuwe medewerker het gastgerichte gedrag te laten vertonen dat we wensen? Hoe leren we hem of haar goed tennissen? Los van alle tips en trics, opleidingsprogramma’ s, trainingen enzovoort; het begint met het voorbeeld van onszelf, de ondernemers en leidinggevenden. Wij kunnen laten zien wat de standaard is, wat wij doen en laten zien, dient als voorbeeld voor onze medewerkers.

Zoals David Novak, ceo van Yum Brands zo treffend zegt: ‘Every leader casts a shadow, so be aware of the fact that people will do what you do.’ En dan is het nu tijd voor de gewetensvraag: ben jij een Nadal of een Federer?

>>Lees ook>> Jos Muller: de jeugd van tegenwoordig

Reageer op dit artikel