artikel

Zo maak je cafetariamedewerkers enthousiast voor jouw bedrijf

Personeel 793

Wie zijn mensen goed opleidt, zorgt voor binding met het bedrijf én scoort bij de gasten. Opgeleide cafetariamedewerkers voelen zich erkend, werken efficiënter en servicegerichter. En je maakt hen fan van de zaak en de branche. ‘Ik kwam erachter dat een kantoorbaan van negen tot vijf niets voor mij was.’

Zo maak je cafetariamedewerkers enthousiast voor jouw bedrijf
Lestie Dams, Snackpoint Puth. Foto: Marcel van Hoorn

Opleiden van medewerkers loont. Daar is Daniel Hell van Verhage Peppelweg van overtuigd. ‘Je verhoogt de kwaliteit binnen het bedrijf, ze krijgen erkenning voor wat ze kunnen en daarmee hou je personeel langer vast.’

Hij kan het weten. Als puber werkte hij als weekendhulp bij McDonald’s en raakte besmet met het horecavirus. Na de detailhandelschool belandde hij in de fastfood. Eerst bij Hapsnap in Spijkenisse, later bij Verhage. De 45-jarige ondernemer leerde veel in de praktijk , maar zeker zoveel in de schoolbanken. Zo volgde Hell met veel plezier de opleidingen medewerker, eerste
medewerker en bedrijfsleider bij SVH. ‘Heel leerzaam. Als je het ergens naar je zin hebt en je wordt goed opgeleid, dan blijf je.’

En hoe. Daniel Hell bestiert nu zijn eigen Verhage-vestiging in Rotterdam. Geen eenvoudige patatzaak op de hoek, maar een cafetaria annex lunchroom van 250 vierkante meter. Het is een leerbedrijf, ook voor jonge mensen die net van school afkomen en interesse hebben in de horeca, maar nog zoekende zijn.

Verhage-Peppelweg-2

Daniel Hell van Verhage Peppelweg steekt veel energie in zijn medewerkers.

Leren omgaan met mensen

Op dit moment volgen drie van zijn medewerkers een opleidingstraject van een jaar bij SVO. Eén op niveau 3, de andere twee op niveau 2. Beide BBL-opleidingen: één dag per week gaan ze naar school, de rest van de week werken ze en fungeert Daniel Hell als hun praktijkbegeleider. ‘Om je te onderscheiden is een stukje service naar de gasten heel belangrijk. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar kinderen zijn het niet meer gewend. Zij hebben meer oog voor hun telefoon dan voor hun omgeving. Zij leren op de opleiding niet alleen over de producten, apparatuur en processen, maar ook hoe je omgaat met gasten. Hoe werkt gastvrijheid in deze branche?’

Het mes snijdt aan twee kanten. ‘De jongelui hebben straks mooi een mbo-diploma. Ik zie ze groeien en dingen vanuit hun studie in de zaak brengen. Laatst maakte één van de meiden een lijstje met taken die een afwasser zou kunnen doen als het iets rustiger is. Prullenbakken controleren, flesjes frisdrank sorteren. Dat komt dan uit zo’n meid. Prachtig.’

SVO introduceert voltijd mbo-opleiding voor fastservicesector

SVO introduceert voltijd mbo-opleiding voor fastservicesector

Goede arbeidsvoorwaarden

Bang dat hij de opgeleide medewerkers snel kwijtraakt en zij de door hem gedane investering meenemen naar een andere betrekking, is Hell niet. ‘Dat risico bestaat natuurlijk. De opleidingen betalen wij, die kosten zo’n €1000. Die kosten moeten ze terugbetalen als ze er tussentijds mee stoppen. Maar dat gebeurt zelden. En als ze eenmaal hun diploma hebben, moet je ervoor zorgen dat het leuk blijft om bij jou te werken. Dat betekent niet alleen goede arbeidsvoorwaarden, prettige werkomstandigheden en flexibiliteit in roosters.’

Verschrikkelijk trots

Hell blijft altijd met medewerkers bezig en geeft ze het gevoel gewaardeerd te worden. ‘Het meisje dat nu niveau 3 doet, hield laatst een presentatie in de klas. Toen ben ik daarnaartoe gereden en heb ik kroketten gebakken en getrakteerd. Zij is zwaar dyslectisch, maar ze doet het fantastisch, daar ben ik dan verschrikkelijk trots op. Zo maak je mensen enthousiast voor jouw bedrijf en de branche. Soms wel hun hele leven lang. Dat weegt zeker op tegen de vaak minder in het zicht lopende extra kosten die een sterke in- en uitstroom van personeel met zich meebrengen.’

Verhage-Peppelweg-1

Eigen vestiging

Lestie Dams (20) vormt het levende bewijs dat investeren in opleidingen en trainingen van jong talent in de fastfood lonend is. Ze is helemaal ‘into the fastfoodbranche’, terwijl haar toekomst in 2014 nog helemaal openlag. Ze kon alle kanten op, maar heeft nu nog maar één doel voor ogen: een eigen Snackpoint-vestiging. ‘Vier jaar geleden liep ik bij Snackpoint Zöstere in Susteren naar binnen. Voor een bijbaantje, want ik had nooit gedacht dat ik mijn hele leven in de horecabranche door zou brengen. Daarom startte ik met een studie marketing.’

Geen kantoorbaan

Geleidelijk aan veranderde haar houding. ‘Ik had veel plezier in mijn werk. Je bent altijd in contact met mensen en met je handen bezig. Twee zaken die ik het leukste vind. Ik kwam erachter dat een kantoorbaan van negen tot vijf niets voor mij was.’ Toen haar baas Roger Gielen haar een vakopleiding bij SVO aanbood, greep Lestie die kans met beide handen aan en stopte ze met haar studie. ‘Andere mensen waarschuwden me nog. ‘Als jij vrij hebt, moeten andere mensen werken en andersom.’ Maar het is mijn beslissing, mijn toekomst.’ Bij SVO kon ze halverwege het schooljaar niveau 3 instromen en een BBL-traject ‘op maat’ samenstellen.

Lestie Dams van Snackpoint Puth

Lestie Dams van Snackpoint Puth. Foto: Marcel van Hoorn.

Werkprocessen ontwikkelen

Het ontwikkelen van haar talent stond en staat nog steeds voorop. ‘Nu zit ik in het laatste deel van niveau 4, bedrijfsleider fastservice. Die opleiding duurt anderhalf jaar, het laatste half jaar voer je een operationeel plan uit bij je leerbedrijf.’ In haar geval het realiseren van effectievere werkprocessen bij Snackpoint Puth, een nieuwe zaak van Roger en Marlie Gielen. Deze zaak runt ze sinds januari van dit jaar samen met Bente Vallinga (27). Van dinsdag tot en met zondag van 16.30 tot 21.30 uur.

Alles over het ondernemerschap

Op donderdag gaat ze voor die tijd naar school. Met veel plezier. ‘Ik heb echt van alles geleerd tijdens mijn opleiding. Een planning maken, hospitality, omgang met personeel, het financiële plaatje, inkoop, verkoop, hygiëne, bedrijfshulpverlening, alle onderdelen van het ondernemerschap. Het mooie van de opleiding is, dat je de theorie de dag erna gelijk kunt toepassen op de werkvloer. En je zit met mensen in de klas die dezelfde passie hebben. Je leert van elkaar, iedereen werkt bij verschillende bedrijven.’

Lestie Dams van Snackpoint Puth

Lestie Dams van Snackpoint Puth

Talentontwikkeling bji McDonald’s

Opleiden is ook een speerpunt van het grootste horecabedrijf van Nederland, McDonald’s. Van de 1740 medewerkers en 260 managers van de 21 eigen vestigingen van McDonald’s Nederland volgen er 109 een BBL-opleiding op mo-niveau 2,3 of 4 bij SVO. Het ontwikkelen van talenten vindt McDonald’s zó belangrijk, dat de opleiding wordt bekostigd voor de medewerkers. Naast dit externe opleidingstraject beschikt de keten over een eigen opleidings- en trainingsinstituut. Hier kunnen managers doorgroeien naar een volgende stap in hun carrière, zelfs tot restaurantmanager.

McDonald's

Personeel als hart van de zaak

McDonald’s Nederland ziet personeel niet als kostenpost, maar als het hart van de zaak. ‘Ontwikkelen zit in het DNA van McDonald’s en daar past een opleider als SVO goed bij’, vertelt HR-manager Peter van der Haagen. ‘Ze weten veel van onze talenten door te laten groeien van medewerker naar manager, niveau 3 en 4; daar zijn we heel blij mee. Veel docenten en loopbaanbegeleiders van SVO hebben een McDonald’s-achtergrond. We spreken dezelfde taal. Wat dat inhoudt? Ze leren wat ze mogen doen om de gast op de eerste plaats te zetten. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen om gastheerschap tussen de oren van medewerkers te krijgen. En hoe je in een team mag werken, verantwoordelijkheid leert nemen, en goed leert omgaan met feedback en communicatie met gasten en collega’s. En op niveau 3 en 4 leer je op welke wijze je leiding kunt geven, zodat je mensen kunt enthousiasmeren om graag voor ons te willen werken.’


Vakopleiding

De fastservicebranche kent drie opleidingen op mbo-niveau: medewerker Fastservice (niveau 2), eerste medewerker Fastservice (niveau 3) en bedrijfsleider Fastservice (niveau 4). Wie aan de slag wil of is in de fastfoodbranche, kan deze opleidingen volgen bij een opleidingsinstituut als SVO vakopleiding food.

Jaarlijks nemen zo’n duizend studenten deel aan deze opleidingen bij SVO. Dat aantal stijgt licht, aldus onderwijsmanager Michel Moolenaar. ‘De hele branche heeft daar baat bij. Ik zie nu in de praktijk veel voormalige studenten met een eigen cafetaria of in de rol van bedrijfsleider en/of praktijkbegeleider. Op de opleiding leggen we nadrukkelijk de koppeling met de praktijk. Onze docenten komen uit het bedrijfsleven. We leiden hen zelf op tot docent. Ook werken we met hybride docenten. We geven ondernemers de ruimte om gastlessen te geven. Studenten gaan een dag in de week naar school en werken minstens drie dagen per week bij een leerbedrijf. Studenten krijgen een betere kijk op kosten, kwaliteit en service. Het zorgt voor een andere grondhouding, ze gaan hun werk als veel meer zien dan alleen een bijbaantje.’

Lestie Dams van Snackpoint Puth

Foto: Marcel van Hoorn.

Reageer op dit artikel