artikel

Bekwaam personeel is het visitekaartje van de cafetaria

Personeel 74

Medewerkers zijn van essentieel belang in een cafetaria. Cafetariapersoneel vormt het visitekaartje van je bedrijf.

Bekwaam personeel is het visitekaartje van de cafetaria
Jainy Ney van Verhage Kort Ambachtlaan in Zwijndrecht instrueert haar medewerkers. (c) Roel Dijkstra / Foto: Joep van der Pal

Niet alleen zorgen medewerkers ervoor dat de producten goed en snel worden bereid en geserveerd, ook onderhouden ze het contact met de klant. Vriendelijkheid loont. ‘Dag mevrouw. Fijn dat u er bent.’ Bekwaam personeel en een goed team zijn belangrijk. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? De visie van ondernemers.

Geen personeel, maar samenwerkers

Jainy Neij is bedrijfsleider van Verhage Kort Ambachtlaan in Zwijndrecht, de zaak van Richard Groeneweg. Op het gebied van personeelsbeleid stak Jainy veel op van haar leermeester Richard Groeneweg. ‘Richard noemt zichzelf geen baas en hij noemt ons geen personeel, wij zijn samenwerkers. Dat zorgt voor de juiste spirit. Want medewerkers maken je zaak.’ ‘Als bedrijfsleider ben ik vooral bezig met ieder persoon als individu. Wat zijn goede en slechte punten van de medewerker? Door ieders kwaliteiten te herkennen, kun je als team elkaars punten versterken.’
‘De mindere punten worden ook langzaam opgepakt, waardoor je als persoon verder groeit. Verder werk je aan teambuilding door daadwerkelijk interesse in elkaar te hebben en respectvol met elkaar om te gaan. Als er iets is, praat er dan direct over. Dat voorkomt ergernissen. Gebruik elkaars ideeën, en ben ook als baas of bedrijfsleider nooit te beroerd om mee te werken indien nodig. Daardoor krijg je het respect van je medewerkers en zijn ze bereid om zelf ook een stap extra te doen.’

Medewerker moet zich veilig voelen

Carmen Boumans van Het Smulhuis in Brunssum benadrukt dat een werknemer zich vooral veilig moet voelen in een team. ‘Dan durft hij ook alle kwaliteiten te laten zien, en staat hij open voor nieuwe dingen. Dat betekent dat de medewerker weet dat hij fouten mag maken. Spreek hem daar op een nette manier op aan. Het geven van feedback moet altijd op een positieve manier gebeuren. Dat geeft ruimte voor verbetering.’
‘Het is van belang om regelmatig teamuitjes te organiseren. Daarmee bouw je een band op, het zorgt voor vertrouwen en je mensen durven
elkaar ook iets te zeggen. Dat is altijd goed. Verder letten wij erg op structuur. Dit doen we door iedere medewerker een vaste taak en verantwoordelijkheid te geven. Daarnaast moeten alle medewerkers breed inzetbaar zijn, waardoor ze elkaar goed kunnen helpen en aanvullen. Het zorgt voor uitdaging en afwisseling. Maak ook voldoende tijd vrij voor het inwerken van personeel. Het is de
investering meer dan waard. Daar van pluk je later de vruchten.’

Betrek je personeel erbij

Menno de Koe van Snackpoint De Passage Wolvega verwoordt het als volgt: ‘Betrek je personeel in het bedrijf en de zaken waar je mee bezig bent. Vraag je mensen advies over hoe zij het zouden doen en maak ze verantwoordelijk voor zaken die ze leuk vinden. Ik kreeg als tip van een medewerker om steeds de vitrine te veranderen en ook de producten daar op aan te passen, bijvoorbeeld themagericht zoals kerst, voorjaar, Sinterklaas. Door te blijven vernieuwen, houd je de aandacht van de klant vast.’
‘Evalueer regelmatig de voortgang van geplande zaken. Plan met regelmaat een teamoverleg. Het houden van functionerings- en beoordelingsgesprekken helpen om goede afspraken met je mensen te maken. Vraag bij een vacature een motivatie te schrijven in hun brief. Waarom passen zij bij jouw bedrijf? De brieven van sollicitanten die een standaardbrief schrijven, kun je direct wegleggen. Check referentieadressen, dit geeft vaak een hoop duidelijkheid.’

Liever iets ouder personeel

Albert de Boer van Snack-Plaza Willem de Boer in Urk neemt bewust geen personeel aan onder de 17 jaar. ‘Ook in verband met de arbeidstijdenwet. We hebben liever iets ouder personeel dan alleen maar jongeren. Ze snappen het werk meestal al en letten beter op kwaliteit. Nieuwe medewerkers worden niet gelijk voor de leeuwen gegooid. Aan de hand van een inwerkchecklist wordt dagelijks bijgehouden hoe de vorderingen zijn en waar nog eventuele verbeterpunten liggen. Iedereen krijgt een door onszelf geschreven handboek. Daarin staat uitvoerig
beschreven hoe alles werkt, wat de regels zijn, aandachtspunten en hoe bepaalde gerechten bereid moeten worden. Tot slot, teambuilding is erg belangrijk. Een eigen personeelsvereniging regelt regelmatig uitjes.’

Payrolling

Marco Agema, eigenaar van Friet van Piet in Groningen, werkt sinds twee jaar met een payrollbedrijf. Zij regelen alle zaken met betrekking tot personeel en personeelsadministratie. Het bevalt hem prima. ‘Het geeft rust en een goed inzicht in de kosten’, aldus de ondernemer. Hij was eerst vrij wantrouwig tegenover het fenomeen payroll, maar is daarop teruggekomen. ‘Ik ben volledig overstag. Je betaalt misschien iets meer, maar dat is het meer dan waard. Je hebt er geen omkijken naar en kunt doen waar je goed in bent.’
Het payrollbedrijf heeft veel kennis van zaken en is alerter als het om actuele regelgeving gaat, aldus de Groningse ondernemer. ‘Door de expertise heb je extra ogen en oren. Dat biedt voordeel.’ Agema beaamt dat het voor de vaste medewerkers even wennen was. ‘Het ligt eraan hoe je de boodschap brengt. Ze kregen een andere werkgever, maar ze weten inmiddels dat er feitelijk niets is veranderd. Dat geeft vertrouwen.’

Reageer op dit artikel