nieuws

Uniek in cafetarialand: Family Axel opent in kerk

Interieur 3612

Uniek in cafetarialand: Family Axel opent in kerk
Foto: Peter Roek

Ondernemersfamilie Luitjens heeft een grote Family-vestiging geopend in de rooms-katholieke kerk in het Zeeuwse Axel. De imposante cafetaria is meteen een unieke verschijning in de branche. Family Axel combineert de stijl van de formule met de unieke elementen van de kerk.

Family Axel heeft zijn intrek genomen in de gehele kerk. De cafetaria heeft daarmee een vloeroppervlakte van 450 vierkante meter. In totaal zijn er 240 zitplaatsen; 120 binnen en 120 op het terras.

Family Axel

Foto: Peter Roek

Ondernemersfamilie

De onderneming is in handen van broer en zussen Daniël Luitjens, Mirjam Sariman-Luitjens en Barbara de Pillecyn-Luitjens. Zij zijn eigenaar van Luitjens Retail waarmee ze al zes retailzaken in Axel exploiteren, waaronder een Albert Heijn, een winkel met zoet- en zaligheden, en een Anytime Fitness. De Family-vestiging is voor het familiebedrijf de eerste kennismaking met de horeca.

Family Axel

Vlnr: Barbara de Pillecyn-Luitjens, Matthijs van de Walle (FHC Formulebeheer), Daniël Luitjens, Mirjam Sariman-Luitjens en Jurgen Bracke (bedrijfsleider). Foto: Peter Roek

Stijlen perfect gecombineerd

Volgens Mirjam Sariman-Luitjens heeft XS Architecten de huisstijl van het Family-concept – geborgenheid, warmte en huiselijkheid – perfect gecombineerd met de unieke elementen van de kerk. ‘De hoogte, het plafond met de bogen, en de glas-in-loodramen. De authentieke details zijn prachtig bewaard gebleven.’

De zaak heeft een grote open keuken, een echte blikvanger die direct bij binnenkomst opvalt. Verder hebben de ondernemers met planten en accessoires een huiselijke sfeer gecreëerd. Om de 450 vierkante meter grote ruimte in de kerk gezelliger ingedeeld te krijgen, zijn kleinere zones met een eigen sfeer gerealiseerd.

De bouw heeft vier maanden in beslag genomen. Er is ‘heel veel’ geïnvesteerd en ‘heel hard’ gewerkt door alle betrokkenen, zegt Sariman-Luitjens. ‘Vanaf de eerste dag hadden we een duidelijk beeld bij de tekeningen van de architect, en het resultaat is exact zoals we hadden gehoopt.’

Family Axel

Foto: Peter Roek

Lokale behoefte

Family Axel is het resultaat van een onderzoek dat Luitjens Retail heeft gehouden onder de lokale bevolking. ‘We waren benieuwd naar de wensen van de mensen in het dorp. Uit de resultaten kwamen drie duidelijk behoeftes naar voren: een terras in de zon, een plek waar goede friet wordt gebakken, en speelruimte voor kinderen.’

Openbare weg verlegd

De kerk is sinds 2014 in handen van de onderneming. De familie kocht de parochie en de bijbehorende 5000 vierkante meter grond om het tekort aan parkeerplaatsen in het dorp op te lossen. ‘Met de aankoop konden we dat aantal uitbreiden tot 150. Daarvoor hebben we wel de openbare weg verlegd; die loopt nu over de grond van de parochie.’

Family Axel

Foto: Peter Roek

Aantrekkingskracht op de regio

De herbestemming voor de kerk past volgens Mirjam Sariman-Luitjens bij de ambities van broer en zussen. ‘Het creëren van een uniek centrum, dat een aantrekkingskracht heeft op de regio. Bovendien is het een locatie waarmee iedere inwoner een herinnering heeft. Er zijn mensen gedoopt of getrouwd, en het is de plek waar afscheid is genomen van dierbaren. Volgens mij is het voor alle partijen mooi dat de kerk op deze manier toekomstbestendig is gemaakt.’


Foto's

Reageer op dit artikel