artikel

Family in hogere sferen: ‘Het resultaat is exact wat we hadden gehoopt’

Interieur 847

Family in hogere sferen: ‘Het resultaat is exact wat we hadden gehoopt’
Vlnr: Barbara de Pillecyn-Luitjens, Matthijs van de Walle (FHC Formulebeheer), Daniel Luitjens, Mirjam Sariman-Luitjens en Jurgen Bracke (bedrijfsleider). Foto: Peter Roek

Waar lokale geliefden elkaar ooit het jawoord gaven, wordt nu friet gebakken, geluncht en een biertje getapt. De rooms-katholieke kerk van Axel in Zeeuws-Vlaanderen is sinds dinsdag 25 juni Family Axel. ‘De huisstijl van de formule is perfect gecombineerd met de unieke elementen van het pand.’

Nog steeds krijgt ze een absoluut wow-gevoel als ze de kerk in Axel binnenloopt. Een groot gevoel van trots overheerst bij Mirjam Sariman-Luitjens. Zij is één van de eigenaren van Luitjens Retail, de exploitant van Family Axel. ‘Wat dat gevoel is, is lastig te omschrijven. Het is echt het totale plaatje.’

De authentieke details zijn prachtig bewaard gebleven

Volgens haar heeft XS Architecten de huisstijl van het Family-concept – geborgenheid, warmte en huiselijkheid – perfect gecombineerd met de unieke elementen van de kerk. ‘De hoogte, het plafond met de bogen, en de glas-in-loodramen. De authentieke details zijn prachtig bewaard gebleven.’

Openbare weg verlegd

De kerk is sinds 2014 in handen van de onderneming. Een jaar eerder koopt de familie de parochie vanwege de bijbehorende 5000 vierkante meter grond om een urgent probleem in het dorp op te lossen: een tekort aan parkeerplaatsen. ‘We exploiteren in Axel zes retailzaken, waaronder een Albert Heijn. Voor de deur lagen veertig parkeerplekken en we merkten dat dit te weinig was. Met de aankoop konden we dat aantal uitbreiden tot 150. Daarvoor hebben we wel de openbare weg verlegd; die loopt nu over de grond van de parochie.’

Family Axel

Foto: Peter Roek

Onderzoek onder lokale bevolking

Het duurt vijf jaar voordat voor de kerk een invulling is gevonden. Wel wordt bij de koop direct afgesproken dat het een horecabestemming krijgt. Family Axel is het resultaat van een onderzoek dat Luitjens Retail houdt onder de lokale bevolking. ‘We waren benieuwd naar de wensen van de mensen in het dorp. Uit de resultaten kwamen drie duidelijk behoeftes naar voren: een terras in de zon, een plek waar goede friet wordt gebakken, en speelruimte voor kinderen.’

Volgens mij is het voor alle partijen mooi dat de kerk op deze manier toekomstbestendig is gemaakt

Keuze voor Family

Voor de realisatie kiezen de ondernemers voor de franchiseformule van Family. ‘We hebben één van onze zes winkels in eigen beheer en hebben gemerkt hoeveel energie en tijd het kost om alles zelf te bedenken. Nog belangrijker voor dit besluit was dat we de retailwereld kennen, maar geen horecaervaring hebben. De begeleiding en kennis van Family hadden we absoluut nodig. Zij verdienen de credits voor alle energie die ze erin hebben gestoken. We hopen een fijne omgeving te hebben gecreëerd, waar mensen zeven dagen per week van half tien ’s ochtends tot half tien ’s avonds terechtkunnen.’

Om dat te realiseren, is volgens Sariman-Luitjens ‘heel veel’ geïnvesteerd en ‘heel hard’ gewerkt door alle betrokkenen. ‘Vanaf de eerste dag hadden we een duidelijk beeld bij de tekeningen van de architect, en het resultaat is exact zoals we hadden gehoopt.’

Eerste horecazaak

Family Axel is voor Luitjens Retail de eerste kennismaking met de horeca. Het familiebedrijf exploiteert in het dorp in Zeeuws-Vlaanderen al zes retailzaken, waaronder een Albert Heijn, een winkel met zoet- en zaligheden, en een Anytime Fitness. De onderneming is in handen van Daniël Luitjens, Mirjam Sariman-Luitjens en Barbara de Pillecyn-Luitjens. Zij hebben de dagelijkse leiding overgenomen van moeder Elly en vader Anton (overleden in 2011), die het bedrijf in 1976 oprichtten.

De herbestemming voor de kerk past volgens Mirjam Sariman-Luitjens bij de ambities van broer en zussen. ‘Het creëren van een uniek centrum, dat een aantrekkingskracht heeft op de regio’, geeft ze aan. ‘Bovendien is het een locatie waarmee iedere inwoner een herinnering heeft. Er zijn mensen gedoopt of getrouwd, en het is de plek waar afscheid is genomen van dierbaren. Volgens mij is het voor alle partijen mooi dat de kerk op deze manier toekomstbestendig is gemaakt.’

Entree verplaatst voor open keuken

Bij binnenkomst is de grote, open keuken de blikvanger. ‘Daarvoor hebben we de entree verplaatst naar de zijkant. Het is geen monumentaal pand, maar we hebben alle aanpassingen aan de buitenkant wel in nauw overleg gedaan. Binnen zie je veel groen, veel planten en veel accessoires die zorgen voor een huiselijke sfeer.’

Om de 450 vierkante meter grote ruimte in de kerk gezelliger ingedeeld te krijgen, zijn kleinere zones met een eigen sfeer gerealiseerd. Samen goed voor 120 zitplaatsen. Buiten staat een terras met een zelfde capaciteit.

Family Axel

Foto: Peter Roek

Glas-in-lood bij urinoir

Wie het mannentoilet bezoekt, kijkt door een glas-in-loodraam als hij voor het urinoir staat. Ook in de kerk is het glas-in-lood prachtig geaccentueerd. ‘Ik baal er eigenlijk wel een beetje van dat de damestoiletten die bijzonderheid niet hebben’, lacht Sariman-Luitjens.

Geluiddempend materiaal

Het witte plafond is nu zwart en combineert daardoor goed met de muren die de kleur grijs hebben gekregen. Bovendien zijn ze voorzien van geluiddempend materiaal, nodig om de slechte akoestiek aan te pakken. De aangelegde vloerverwarming moet ervoor zorgen dat gasten comfortabel kunnen verblijven.

‘Aan het dak hangen ventilatoren die die warmte terugbrengen in de zaak. De nieuwe kleuren benadrukken de bijzonderheid van het plafond met de bogen en accentueren de glas-in-loodramen. Verlagen van het plafond was een voor de hand liggende oplossing geweest, maar dat wilden we absoluut niet, omdat het ten koste zou gaan van de uitstraling.’

Het benadrukken van de bijzondere sfeer van de kerk was eveneens de insteek voor het lichtplan, waarvoor ook een specialist in de armen is genomen. Vooral de hanglampen aan het plafond springen in het oog.

Family Axel

Foto: Peter Roek

Geluidsdichte speelkooi

De grote speelkooi die afgezonderd van de zitgedeelten is gerealiseerd, voldoet aan de derde behoefte van de inwoners van Axel. Het is een geluidsdichte ruimte geworden, waar jong en wat ouder zich prima kunnen vermaken. Voor de oudere jeugd is er een tv-scherm met een Playstation. Ook uit marketingoogpunt een prima keuze. Wie de kinderen heeft, heeft immers ook de ouders.

‘Iedereen heeft een eigen herinnering aan de kerk. Dat hebben we de afgelopen vijf jaar gemerkt als deze wel eens werd gebruikt voor evenementen. Mensen zijn blij dat het behouden blijft en een nieuwe functie krijgt. Van binnen is het onherkenbaar veranderd, dus we zijn wel benieuwd naar de reacties.’

Foto; FHC Formulebeheer

Vaker buiten de deur eten

Op de vraag welke doelgroepen ze met dit bijzondere project denken aan te spreken, is het eerste antwoord dat ze hoopt dat het lokale publiek ervoor kiest om wat vaker buiten de deur te eten of te drinken. ‘We richten ons daarnaast op de Belgische markt, omdat daar een groot potentieel ligt. De derde groep zijn de toeristen. Axel zelf is niet toeristisch, maar de Zeeuwse kust wel. Op slechte dagen hopen we dat vakantiegangers de kuststreek verlaten en ons dorp en onze zaak bezoeken.’


Reageer op dit artikel