artikel

Rolph’s Deli; de luxe Rotterdamse lunchroom

Interieur 500

Rolph’s Deli is dé ontbijt- en lunchzaak op de Kop van Zuid. Tout bekend Rotterdam ‘meert’ er aan. Voor een stoere ‘New Yorkse’ sandwich, een verse salade, American pancakes of smaakvolle smoothie. ‘De blenders draaien hier non-stop.’

Rolph’s Deli; de luxe Rotterdamse lunchroom
(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal Rotterdam - Rolph's Deli - kop van zuid

Dat er een bekende voetballer op het terras van Rolph’s Deli van een espresso zit te genieten, is voor deze luxe Rotterdamse lunchroom niet meer dan normaal. Rolph’s Deli is een lunchroom in het hogere segment. Eigenaar Rolph Hensens runt naast deze zaak ook al 4,5 jaar HMB Restaurant in Rotterdam, op steenworpafstand van Rolph’s Deli. In de editie 2018 van Restaurantgids Lekker bezet HMB in de lijst van de beste 500 restaurants van Nederland nummer 52.

De lat ligt er dus hoog. Dat geldt ook voor Rolph’s Deli. HIP Studio tekende voor het ontwerp van de zaak. Chic, maar ook toegankelijk. Bovenop de koeling – van waaruit gasten zelf onder meer hun take-away watertje en verse aardbeien kunnen pakken – staan de voorraaddozen met waterflesjes gewoon in het zicht.

Details bij Rolph’s Deli

Over ieder detail is nagedacht. Het patroon in de vloer keert terug in de servetten. Het goud van de stoelen en delen van de wanden is terug te vinden in de gerechten op de menukaart. Daar staat namelijk een cappuccino gold. Prijs? €11,50. ‘Gedurfd? Klopt’, zegt Hensens. ‘Maar het werkt. Deze wordt volop besteld. En gasten maken er een selfie mee. Voor Instagram. Dat doet het altijd goed.’

Alsof ze het hem hebben horen zeggen; twee dames maken spontaan een foto van de met bladgoud getopte cappuccino. Duimpjes omhoog. Dat geldt ook voor de lobster roll met truffel en avocado. Met €24 is dit veruit het duurste gerecht op de kaart. Toch is ook de salade met maïskip, bulgur, ras el hanout, spinazie en pijnboompitten voor €16 niet gering.

Rolph's Deli

(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal
Rotterdam – Rolph’s Deli – kop van zuid

Andere standaard

Het is de positionering die Hensens bewust heeft gekozen. Geen ‘gewone’ caesar salade, bereid van kropsla met een beetje dressing, croutons en wat kip. Nee. De standaard bij Rolph’s Deli is een andere. Alles is top, top, top. De afwerking van het stijlvolle interieur, de kwaliteitsingrediënten, de unieke gerechten, de (deels getatoeëerde) medewerkers. Het klopt allemaal. ‘En dat was er nog niet’, verklaart Hensens het succes.

Bekijk de fotoreportage van Rolph's Deli

Bekijk de fotoreportage van Rolph's Deli

‘En de mensen hier hebben het geld er voor’, weet hij. Aankoopprijzen op de Kop van Zuid lopen namelijk op tot €7000 per vierkante meter. Een appartement van 150 vierkante meter kost al snel tegen een miljoen. ‘Een ontbijtje smeren ze niet zelf, dat doen wij voor ze. Ze kunnen het hier opeten, maar ook als take-away meenemen voor aan de eigen keukentafel.’

Versleten blenders

Ondertussen klinkt de blender onafgebroken op de achtergrond. ‘We hebben er al verschillende versleten, één van de medewerkers doet de hele dag bijna niet anders dan smoothies maken.’ De overige vijf tot zeven medewerkers zijn in de weer met de andere gerechten; zalm met een gepocheerd ei op toast bijvoorbeeld (Eggs Benedictine). Maar ook de wentelteefjes en pancakes met topping naar keuze vliegen over de counter.

‘Gasten komen binnen, bestellen bij de counter, rekenen meteen af en wij brengen de bestelling naar ze toe’, legt Hensens uit. ‘Zo houden we de snelheid erin; gasten verblijven hier gemiddeld tussen een kwartier en drie kwartier. En bovendien geen gedoe meer met afrekenen; iedereen kan gaan wanneer die wil.’

Rolph's Deli

(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal
Rotterdam – Rolph’s Deli – kop van zuid

Inspirerend

Die vrijheid heeft Hensens zelf inmiddels ook. Geestelijk gezien dan. ‘In veel opzichten is dit concept een schot in de roos. De Rotterdammers komen hier graag, dat is één. Ten tweede inspireert het mij. Waar ik voorheen bij HMB vooral in een hoekje in de keuken volledig gefocust was op de zaak en op de bereiding van het perfecte stukje vlees en vis, is mijn scoop nu breder. Natuurlijk sta ik nog bij HMB in de keuken, maar ik ben ook veel hier. Ik bereid gerechten, praat met gasten. Dat geeft energie. En ruimte. Door de afstand kan ik mijn creativiteit goed kwijt. Ik bedenk nieuwe gerechten. En ben continu aan het finetunen.’

Rolph's Deli

(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal
Rotterdam – Rolph’s Deli – kop van zuid

Winst

Het concept mag dan nu wel een succes zijn (geschatte omzet het eerste jaar komt uit op €600.000), nu zes maanden na de opening wordt er voor het eerst winst gemaakt. ‘We staan met veel mensen, bewust. Om een optimale service te kunnen bieden. Zeker bij de start is dat belangrijk. De loonkosten zijn daardoor in verhouding erg hoog, maar dat hebben we wel steeds beter onder controle.’

Datzelfde geldt voor de portionering. Verse producten zijn duur. ‘Een handje aardbeien voor een smoothie is makkelijk gepakt. Of als topping voor de pancakes. Je moet scherp zijn. Iedere dag. In de verwerking, maar ook bij de inkoop en verkoop ervan.’

Rolph's Deli

(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal
Rotterdam – Rolph’s Deli – kop van zuid

Tweede zaak

Ondertussen wordt de verse vis van Schmidt Zeevis binnengebracht. Hensen: ‘Het concept is zo bedacht dat we het makkelijk kunnen uitrollen. De basis staat, als we dat willen kunnen we zo een tweede zaak openen in het centrum. Het pand heb ik al’, zegt Hensens.

De bekende voetballer verlaat de zaak. Op weg naar de training van Feyenoord. ‘Gaaf, toch? Ze weten allemaal de weg hiernaartoe te vinden.’

Reageer op dit artikel