artikel

Interieur: hoe kleine ondernemers hun cafetaria vernieuwen

Interieur 919

Ondernemers die met de tijd mee willen, moeten ook hun interieur van hun cafetaria onder de loep nemen. Maar hoe doe je dat als je een beperkt budget hebt? Vooral voor kleine, zelfstandige ondernemers is dat een uitdaging, maar zeker niet onmogelijk. ‘Je moet er wel geduld voor hebben.’

Interieur: hoe kleine ondernemers hun cafetaria vernieuwen
Snack-Time in Amersfoort ©Kastermans Studio

Wanneer je als ondernemer je cafetaria wilt upgraden door het interieur aan te pakken, maar geen bakken met geld hebt om uit te geven, moet je ten eerste accepteren dat het misschien niet binnen een maand klaar is. Daarnaast helpt het natuurlijk in de kosten als je zelf handig bent. En als je ook nog een visie hebt over hoe het er allemaal uit moet zien, kan dat leiden tot een verbluffend resultaat.

Sander Smakman is sinds 2010 eigenaar van Snack-Time Amersfoort, de zaak waar hij 12 jaar heeft gewerkt en die hij in 2010 overnam van zijn werkgever. De cafetaria is 60 vierkante meter groot, gevestigd op de hoek van een klein winkelcentrum in een Amersfoortse volksbuurt.De metamorfose van zijn zaak is pas afgerond. De rode kleur maakte plaats voor zwart, wit en grijs, met als resultaat een sfeervolle en rustgevende inrichting. Nog steeds een buurtcafetaria, maar een beetje chiquer.

‘Ik ben 7 jaar geleden begonnen met een heel hoge financiering, maar ik wilde per se een andere look’, zegt Smakman. ‘De vorige eigenaar kwam nog weleens op bezoek en dan was het voor mijn gevoel even mijn zaak niet meer. Ik had hem gekocht, maar op het moment dat hij binnenkwam, was de zaak weer van hem. Een gevoelskwestie en daar moest ik wat aan doen.’

Snack-Time Amersfoort
©Kastermans Studio

Zelf ontworpen

Smakman is 4 jaar bezig geweest met het interieur van zijn cafetaria. Het meeste heeft hij zelf gedaan, met hulp van vrienden. En hij heeft het meeste ook zelf ontworpen. Dat begon bij de bouwmarkt om de hoek. ‘Ik zag kliklaminaat liggen en kreeg ineens het idee om het tegen de muur te plakken. Ik heb het meteen gekocht. Die dag was ik eigenlijk vrij, maar ’s avonds op de bank begonnen mijn handen te jeuken en moest ik aan de slag. Ik ben naar de zaak gegaan en ben tot 03.00 uur bezig geweest met de eerste muur. Daar is het mee begonnen.’

Kosten gespreid

Waar andere cafetaria’s misschien binnen een week klaar zijn, heeft Smakman zijn tijd genomen. Dan weer een likje verf, de volgende keer nieuwe meubels en nog een beetje later een nieuwe vloer. ‘En zo de kosten gespreid, elke keer een beetje sparen. Daar moet je wel geduld voor hebben. Ik heb zoveel mogelijk na sluitingstijd en ’s nachts gewerkt. De vloer, daar heeft een maatje me bij geholpen. Daar ben ik vier dagen voor dicht geweest. En ik ben een dag dicht geweest om de coating op de tafels en de deuren aan te brengen.’

Goede band

De plantenmuur achterin heeft hij afgekeken bij Lekkerrr by Amersfoort, van Peter en Edith de Rijk. ‘Zoiets wilde ik ook, maar dan low budget. Ik zag dit bij Ikea hangen.’ Smakman heeft een goede band met Peter de Rijk en dat komt zijn zaak ten goede. ‘Ik kijk veel dingen van hem af, of hij komt hier en geeft tips. En toen hij weer ging verbouwen, mocht ik zijn barkrukken en stoelen komen ophalen.’ Smakman heeft onder meer stoelen en barkrukken overgenomen.

Op de hoek

Ook buiten was er verandering nodig. Twee jaar geleden opende een Turkse supermarkt naast de deur. Daardoor kwam Snack-Time letterlijk in een verdomhoekje terecht. ‘Ze zetten veel producten buiten, daardoor werd ik een beetje weggeduwd op de hoek. Maar als je binnen een mooie zaak hebt, moet je dat aan de buitenkant ook kunnen zien. Ik ben begonnen met banners, zodat ik beter zichtbaar werd. Later kreeg ik een berichtje van Peter dat Makro plantenbakken in de aanbieding had. En bij Praxis waren de bankjes, tafels, stoelen in de aanbieding. De kussentjes heb ik bij Ikea gehaald. Alles bij elkaar €800. Dat is niet veel en ik krijg alleen maar complimenten voor mijn terras.’

Trots op het interieur

De Amersfoortse ondernemer heeft al met al rond de €10.000 geïnvesteerd. ‘Ik ben heel trots op mijn winkel omdat ik het grotendeels zelf heb gedaan. Ik zie verbouwingen bij collega’s waar heel veel geld in omgaat, en vervolgens zijn bepaalde onderdelen niet helemaal naar wens. Nu kan ik alleen mezelf de schuld geven. Maar ik ben supertrots op wat ik heb bereikt en hoe de zaak er nu uitziet. Elke ochtend kom ik binnen en denk ik ‘wauw’.’


‘Productverlichting is ondergeschoven kindje’

Tijdens het verbouwen is vooral van belang om te letten op de vitrine en de verlichting, benadrukt Victor Lendering van A3interieurbouw. ‘Dat zijn elementen die echt omzetverhogend kunnen werken. De counter met de vitrine is het hart van je zaak. Daar moet je laten zien wat je wilt verkopen.’

Volgens Lendering is de vitrine de plek om bijzondere producten en producten met een hoge marge neer te leggen, maar op de juiste wijze. ‘Het is zaak ze op een goede manier aan te lichten, dan komen ze veel beter uit de verf. Productverlichting is in deze sector nog een ondergeschoven kindje.’ Zijn bedrijf werkt vrijwel altijd met zogenoemde traiteurtoonbanken, die van origine worden gebruikt in slagerijen. ‘Daarin drogen de producten niet uit en stralen ze versheid uit. Heel anders dan in vitrines met geforceerde koeling die vreemd genoeg nog veel worden toegepast in cafetaria’s.’

Lendering heeft 38 jaar ervaring als interieurbouwer, hij was in die periode verantwoordelijk voor de totaalinrichting van zeker 2000 winkels. Schakel bij nieuwbouw of verbouw een kenner in, is zijn boodschap. ‘Dat verdien je terug. Ook met een beperkt budget, tot €50.000, is er veel mogelijk. Mijn stelregel is dat je de investering van €30.000 tot €50.000 binnen 1 tot 2 jaar in de omzet erbij krijgt, heel verantwoord dus.’

Volgens de interieurbouwer moet er balans zijn in de winkel. Geluid en klimaat (temperatuur, tocht) zijn belangrijker dan heel comfortabel meubilair of een schilderbeurt. ‘Daarnaast zorgt een goede routing voor rust in je zaak en daarmee een beter rendement. Gasten blijven langer zitten, bestellen meer en medewerkers hebben meer tijd en aandacht voor de klant.’


Keuzes maken

Ook Vincent Gasseling van Snackplus in Doetinchem gaf het interieur van zijn zaak onlangs een update. Voor de ervaren ondernemer was het vooral een kwestie van keuzes maken. ‘Goed kijken naar wat wel en niet nodig is. Een echte overkapping voor het terras bijvoorbeeld is voor ons niet haalbaar. Die kost €25.000. Daarom hebben we gekozen voor een grote parasol. Eigenlijk moet er nog een keer een zonnescherm komen aan de voorpui. Ik wacht totdat ik er eentje kan overnemen van een andere ondernemer.’

Snackplus interieur

Snackplus in Doetinchem. Foto: Henk Riswick

Dure stoelen

Bij de aanschaf van nieuwe stoelen speelde geld een minder grote rol voor Gasseling. Hij liet zich uitgebreid voorlichten door Meeks Meubelen en besloot het gebruikelijke aanbod links te laten liggen. De nieuwe stoelen zijn weliswaar drie keer zo duur, maar gaan – als het goed – is veel langer mee. ‘We hebben gasten laten proefzitten op vier verschillende stoelen. Een ruime meerderheid ging voor het model dat nu onze zaak siert.’

Meer dan een snackbar

De stoelen kosten ruim €100 per stuk. Dat heeft Gasseling er graag voor over. ‘Ik wil dat mensen mijn zaak zien als meer dan een snackbar. Dat probeer ik al jaren voor elkaar te krijgen, maar dat blijft lastig. Door comfortabele stoelen neer te zetten, ben ik ook aantrekkelijker voor gezinnen. Ook op het terras heb ik daarom gekozen voor mooie houten stoelen met kussens.’

Volgens de eigenaar van Snackplus wordt er bij de aanschaf van stoelen in zijn algemeenheid vooral op de volgende aspecten gelet: prijs, onderhoud, kleur en stijl. Daardoor hebben veel horecazaken hetzelfde soort meubilair, zegt hij. ‘Wij kijken verder, bijvoorbeeld naar zitcomfort en uitstraling.’ In totaal investeerde de ondernemer zo’n €10.000 in het upgraden van zijn zaak.


Tip

Rondkijken in een meubelzaak of bij collega’s is natuurlijk aan te raden, maar ook online valt er veel te halen. ‘Kijk eens op Pinterest’, zegt Nick ten Hove, adviseur bij Van Spronsen & Partners horeca-advies. Als je bijvoorbeeld ‘industrial restaurant of bar’ intikt, komen er mooie plaatjes boven water. In plaats van een impressie in je hoofd die je met een interieurbouwer bespreekt, kun je zeggen: ‘Kijk, dit is precies wat ik bedoel.’


 

Reageer op dit artikel