artikel

Family Treffers creëert wauw-gevoel met interieur

Interieur 63

Honselersdijk is een parel rijker. Corjan en Monique Treffers openden op 13 november met veel bombarie Cafetaria Family Treffers aan de Dijkstraat 82-84. ‘Dit is de cafetaria van de toekomst, een plek om te ontmoeten en groeten’, vertellen ze over hun geesteskind.

Family Treffers creëert wauw-gevoel met interieur
(C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto Fred Libochant

Of je nu wat eet, een kopje koffie met appelgebak neemt of een glaasje wijn drinkt; als je bij Family Treffers in Honselersdijk naar binnenstapt, moet het gezellig zijn. Dat is het doel van fastfoodduo Corjan en Monique Treffers, dat nadrukkelijk spreekt over een cafetaria
annex brasserie. Maar liefst zeventig zitplaatsen telt het bedrijf. Een wereld van verschil met hun vorige zaak in Naaldwijk, hemelsbreed
3 kilometer verderop. Corjan: ‘Dat was meer een afhaalcafetaria.’

Al jaren droomde de 50-jarige ondernemer van een moderne cafetaria als gezellig eethuis waar gasten een echt ‘wauw-gevoel’ krijgen. Dat deze droom nu werkelijkheid is geworden in zijn geboortedorp, maakt het extra bijzonder. ‘Een fantastische plek met veel potentie’, aldus Corjan.

Family Treffers

(C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto Fred Libochant

Van de oude cafetaria Scholtes is niets meer over. Alleen de muren zijn blijven staan. Alles heeft een andere plek gekregen. De bakwand staat centraal, de wc’s zijn naar achteren verplaatst. Zitvlees kweken is geen probleem bij Cafetaria Family Treffers. Er zijn verschillende zitgedeeltes, de één verborgen en veilig alsof je thuis bent, de ander juist open voor de binding met de buitenwereld. De stoelen en tafels hebben verschillende hoogtes en stijlen, een smaakvolle mix.

De ledverlichting is op een speelse manier bevestigd aan houten balken. Narrowcasting ontbreekt, Cafetaria Family Treffers kiest voor productpresentatie zonder bewegende beelden. ‘Een cafetaria mag ook gemoedelijk en gezellig zijn.’

Family Treffers

(C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto Fred Libochant

Chesterfieldbank

Warm, natuurlijk, sfeervol en verrassend zijn de trefwoorden van de inrichting waarmee Corjan en Monique de Family-slogan ‘Daar blijf je eten’ waarmaken. Een cafetaria met een chesterfieldbank en een groene wand als room divider tussen twee zitgedeeltes, het valt op z’n zachtst gezegd op. Daar is flink over nagedacht en gebrainstormd door Corjan, franchiseorganisatie FHC en A3 Interieurbouw.

A3 Interieurbouw en partner F1rstcool ontwikkelden het volledige concept van de nieuwe zaak. Van de tekentafel tot realisatie op locatie. Al het meubelwerk komt uit de eigen fabriek van A3 Interieurbouw; de bakwand en de technische uitvoering van de koeltechniek en de airco- en luchtbehandeling komt uit de koker van F1rstcool.

Family Treffers

Family Honselersdijk van Monique en Corjan Treffers, dat eind vorig jaar de deuren opende, is als eerste geheel in de nieuwe stijl vormgegeven. (C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto Fred Libochant

Intensieve samenwerking

De ontwikkeling binnen de kaders van de franchiseformule Family, was een uitdaging voor alle partijen. Ontwerpers Kevin Odijk en Victor Lendering van A3 Interieurbouw kijken terug op een intensief traject. ‘Wij richten vaker concepten van FHC Formulebeheer in, maar deze samenwerking was wel heel bijzonder. Ook al omdat Corjan een ondernemer is die initiatief neemt, van aanpakken weet en duidelijk zijn eigen ideeën heeft.

Corjan: ‘Gezond, vers, duurzaam en een thuisgevoel zijn de kernwaarden van Family. Daar kan ik me helemaal in vinden. Maar ik wilde wél de ruimte hebben om zaken soms net even iets anders te doen. Die heb ik ook gekregen van FHC.’

>>Lees ook>> De snack van Corjan Treffers: Donut Ice Cream Sandwich

Zo schenkt Corjan Treffers wijn en wijkt hij met de keuze voor koffie van Beukenhorst af van de gebaande Family-paden. De volautomatische professionele koffiemachine staat net als de tap vol in het zicht van de gast. ‘Gasten krijgen haast het gevoel dat ze zelf hun cappuccino of espresso maken of biertje tappen. Dat is natuurlijk niet zo, maar het versterkt wel de beleving,’ stelt Corjan hij.

Family Treffers

(C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto Fred Libochant

Efficiency en beleving

In het ontwerp van de zaak gingen functionaliteit en esthetica hand in hand. Kevin Odijk: ‘Efficiency en beleving moeten in balans zijn. Alleen maar een mooie zaak, daar red je het niet mee. Efficiëntie op de werkvloer is ontzettend belangrijk. Gasten moeten snel en gemakkelijk geholpen kunnen worden. Dat betekent dat de routing optimaal moet zijn. In dit geval is de hele indeling op de kop gezet. Zo staat de bakwand, het hart van de cafetaria, nu in de volle breedte van de zaak. Er is meer werkruimte voor de werknemers en leveranciers kunnen hun producten sneller aanleveren. Dat verhoogt het rendement van de onderneming.’

Family Treffers

(C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto Fred Libochant

Geen blauwdruk

Cafetaria Family Treffers is zeven dagen per week geopend van 10.00 tot 22.00 uur. Corjan: ‘Die eenduidigheid maakt het helder voor de gasten. Ze hoeven zo niet na te denken welke dag van de week het is. We zijn altijd van tien tot tien open en dat is het.’

Wat betreft de productpresentatie kiest hij juist voor variatie. ‘Wij geven onze medewerkers geen blauwdruk mee. De ene keer in een schaaltje, de andere keer in een mandje of op een houten plankje. De gast moet verrast blijven, die speelsheid vind ik leuk. Als het maar met zorg gebeurt.’

>>Leestip>> Family Treffers hoogste nieuwe binnenkomer in de Cafetaria Top 100

Terras

Al is met de realisatie van Cafetaria Family Treffers een droom uitgekomen, wensen zijn er nog wel. Een terras met circa honderd zitplaatsen bijvoorbeeld. En op den duur vers schepijs. Daarvoor gaat hij niet over één nacht ijs. ‘Ook daarvoor geldt ‘Je doet het goed of je doet het niet’, besluit Corjan.

Family Treffers

(C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto Fred Libochant


Succesvolle crowdfunding

In de zaak van hun dromen hebben Corjan en Monique Treffers behoorlijk geïnvesteerd: €350.000 om precies te zijn. Maar liefst €245.000 is gefinancierd en binnen een dag binnengekomen via crowdfunding. Een ongekend succes.

Tal van mensen zagen brood in de crowdfundactie met een looptijd van zestig maanden en een rente van 7,5 procent die de familie Treffers onder de vlag van Collin Crowd initieerde.

Corjan Treffers: ‘Normaal moet je eerst 10 procent via je eigen netwerk binnen zien te halen. Wij hadden in één dag al het geld vanuit ons eigen netwerk binnengehaald. Dat is nog nooit voorgekomen. Ik betaal iets meer rente, maar dat heb ik er graag voor over. Het is een stukje binding dat onbetaalbaar is. Ik ben hier geboren. Mensen gunnen het je en zien perspectief in onze zaak. Andersom probeer ik ook zoveel mogelijk lokale verbindingen tot stand te brengen. Het brood komt van de lokale bakkerij Erwin Scholtes, de groene wand van Plant Totaal in Honselersdijk, de wijn van de Westlandse wijnhandel in Naaldwijk en de groente en het fruit van Henk van der Heijde, ook hier uit het dorp. Zo versterk je elkaar.’

Het resterende bedrag financierde het ondernemersduo met het geld van de verkoop van de oude cafetaria in Naaldwijk.


 

Foto's

Reageer op dit artikel