artikel

Industrieel design steeds vaker te zien bij cafetaria’s

Interieur 89

Als er één trend te bespeuren is in het hedendaagse horeca-interieur, is het wel de robuuste industriële ruigheid van vroeger. We zien het ook in de cafetariasector.

Industrieel design steeds vaker te zien bij cafetaria’s
Stellingen van hout, veel ijzerwerk, robuuste lampen en jutezakken: elementen van de industriele trends. Foto: Ubel Zuiderveld

Schoolborden, sloophout, steigerhouten meubelen. De oude Honig-fabrieken in Nijmegen. Een enorm mengvoedercomplex in Veghel. Een sterrenrestaurant in een fabriek in Roermond. De Foodhallen in de oude Amsterdamse tramremise. De Fenix Food Factory in Rotterdam: Nederland kent inmiddels honderden kleine en grote vormen van industrieel design. Ook in nieuwe of gerenoveerde fastfoodbedrijven. Vaak laten inrichters oude elementen gewoon intact. Ketels, industriële installaties, ijzeren trappen, smerige werkbanken met bankschroeven, afgebladderde muren en kozijnen. De industrial horeca is in tegenspraak met een oude horecawet. Namelijk met de wet dat jouw bedrijf op een locatie moet zitten met veel passanten. Veel industrial horeca is namelijk helemaal niet te vinden op trafficlocaties. Wel komt industrial horeca tegemoet aan de zucht naar meer eetbeleving. Bovendien kun je daar de auto bijna altijd makkelijker kwijt dan in een overvolle binnenstad.

Vintage

In veel nieuwe of vernieuwde fastfoodbedrijven zien we de vintagetrend. Het is nog geen 10 jaar geleden dat het gezicht van cafetaria’s in Nederland compleet veranderde. Veel snackbedrijven namen afstand van gedateerde huisstijlen met donker hout en bruine, beige of witte tegeltjes. Vooral zachtrode kleuren gingen domineren. In veel cafetaria’s deden enorme fotografische blow-ups van verse producten hun entree. Bovendien breidden vele honderden frituurbedrijven hun zitgelegenheid uit. Veel cafetaria’s hebben nog de look & feel van de eerste verbouwingsgolf van dit derde millennium.

Nieuw tijdperk aangebroken

Maar inmiddels zitten we alweer in een nieuw tijdperk. Industrial, ruig-retro design en vintage elementen zetten de trend. De eerste cafetaria’s hebben deze trend van onze tijd al omarmd. Voorbeelden die de afgelopen maanden in dit blad de revue passeerden, zijn bedrijven als Huttens Smaaklokaal in Den Bosch en Vers Friethuys Perron 3 in Tilburg. Ze dragen overduidelijk retro-elementen in zich. Ook de nodige interieurbedrijven op de Horecava grijpen terug op de sfeer van weleer. Deskundigen verklaren de vintagetrend met de simpele uitleg dat er een sterke behoefte bestaat om terug te keren naar de geborgenheid van vroeger.

Wantrouwen

De economische crisis maakte mensen wantrouwig jegens grote bedrijven en instellingen. Dat maakt dat ze terugverlangen naar tijden toen alles nog klein en overzichtelijk leek. Bovendien spelen ook de klimaatcrisis en milieubewustzijn een rol. Het hergebruik van afgedankte materialen en industrieel erfgoed past bij het streven naar een schonere wereld. Opmerkelijk bij dit alles is dat vooral jonge generaties de toon zetten in de ‘industrial horeca’. Het lijkt wel of ze de tijden van hun grootouders terugroepen in de herinnering.

Witte tegeltjes

Bent u oud genoeg om zich de cafetaria’s in de tijd van uw grootouders nog te herinneren? Sausdispensers van keramiek, houten vorkjes, parasols van Caraco- en Davino-ijs, logo’s van de Man van de Knakworst. Maar vooral heel veel witte tegeltjes. Nee, we willen niet zeggen dat de snackbar van weleer terug zal keren. Maar wie moet verbouwen en veel voelt voor vintage eetbeleving, moet eens proberen een antieke automatiekwand op de kop kunt tikken.

De terug-naar-toen-trend weerspiegelt zich niet alleen in de interieurs van veel horecabedrijven. Je ziet deze ‘oude mode’ ook terug op het bord. In veel restaurants beleeft de receptuur uit grootmoeders tijd een comeback. Een mooi voorbeeld is het aloude dessert hangop, dat veel mensen inderdaad alleen van opa en oma kennen. Hangop en andere gerechtjes uit het verleden krijgen wel een moderne twist. Trendwatchers spreken dan ook van ‘re-inventing traditions’. Ofwel: de heruitvinding van oude klassiekers. Ook in de fastfoodsector zien we deze smaaktrend op bescheiden schaal terug. Is er misschien weer markt voor aloude cafetaria-evergreens als zure bommen, braadharing, friet met piccalilly en het broodje halfom? Wie weet. Maar dan wel met een eigentijdse twist natuurlijk.

Reageer op dit artikel