artikel

Vijf tips voor meer omzet uit softijs in het najaar

IJs 1517

Vijf tips voor meer omzet uit softijs in het najaar
Softijs met speculaaskruiden van Nic Nederland.

Een mooie omzet uit softijs als het kwik daalt, is heel goed mogelijk. Het vraagt om een beetje creativiteit en een open blik. Snackkoerier geeft een voorzet.

Voor consumenten is het minder voor de hand liggend om een softijsje te bestellen in het najaar. Met de juiste aanpak is het heel eenvoudig om de gast te verleiden te kiezen voor een dessert met softijs bij zijn menu. Softijs leent zich erg goed voor aankleding met winterse toppings, rijke smaken en slagroom. Daarom: vijf kansen voor meer omzet met softijs na de zomer.

1. Kies voor een machine met één vriescilinder

Leveranciers weten uit ervaring dat ondernemers die in de winter de ijsmachine aan laten en winterse ijscreaties aanbieden, ook in het voorjaar en de zomer hogere ijsomzetten behalen. Dit komt doordat gasten geen ‘nee’ te horen krijgen en niet (blijvend) naar een andere cafetaria vertrekken.

Natuurlijk verkoopt ijs zichzelf beter wanneer de temperatuur stijgt, omdat een ijsje in het hoofd van de consument hoort bij de zomer. Milkshakes daarentegen zijn het hele jaar door populair, zeker wanneer er winterse smaken worden aangeboden.

Softijs en milkshakes moet je niet eindeloos laten ronddraaien en pasteuriseren in de machine, dat gaat ten koste van de kwaliteit en smaak. Ben je toe aan een nieuwe machine? Overweeg dan een softijsmachine met één vriescilinder in plaats van twee aparte cilinders voor softijs en milkshake.

Met één cilinder komen beide producten uit dezelfde cilinder, waardoor het apparaat mooi door blijft stromen. De derving is minder, zelfs als je minder softijs verkoopt dan in de zomer.

En als je dan zo’n machine hebt, laat hem dan ook aanstaan in het najaar en in de winter. De aanschaf van een softijsmachine gaat gepaard met een investering die in alle maanden van het jaar moet worden afgeschreven. Het is dan ook zonde als je in de winter wel afschrijvingen boekt, maar geen omzet op ijs maakt.

2. Lanceer typische wintersmaken

De winter leent zich bij uitstek voor warme sauzen en rijke smaken. Chocolade, karamel, koekjes, warme kersen en warme appel zijn redelijk voor de hand liggende smaken. Maar ook speculaas(kruiden), chai met steranijs en kruidnagel, chilipeper in combinatie met pure chocolade en sinaasappel of gember zijn heel geschikt voor de winter.

Wat betreft milkshakes is het simpelweg zoeken naar winterse smaken. Ga niet alleen voor aardbei, banaan en vanille, maar varieer door een winterse smaak milkshakesaus te kiezen. Winterse smaken zijn bijvoorbeeld chocola, speculaas, appeltaart en karamel met zeezout.

3. Bedenk seizoensvariaties

Een softijsje op de hand is in de winter minder populair. Maar, ijs kan als dessert wel onderdeel zijn van de maaltijd. Er zijn kansen en smaken genoeg om een compleet winterse ijskaart te vullen.

Denk bijvoorbeeld aan de feestdagen zoals Kerst en Oud en Nieuw. Ook Sinterklaas leent zich wekenlang voor een sintsorbet of een pietencoupe.

Halloween kan een thema zijn voor een spookachtig softijsje en Sint Maarten is dé gelegenheid voor een ijsje met allemaal snoep. Bovendien liggen de supermarkten en groothandels vól met snoep, koek en chocolade die kunnen worden gebruikt. Kijk er eens anders naar en bedenk hoe je het bijvoorbeeld verkruimeld kunt gebruiken op het softijs.

Softijs Eetwinkel 't Hoekje

Patrick van Bezuijen van Eetwinkel ’t Hoekje in Oudorp met zijn herfstcreaties. (C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal

Gebruik voor de toppings producten van bekende merken. De snoep-, koek- en chocoladeschappen puilen uit met lekkere producten. Door de merken te noemen, creëer je herkenbaarheid bij de gasten. Ze herkennen het, weten hoe het smaakt en gaan daardoor eerder over tot aankoop.

Het is ook leuk om samen te werken met de lokale bakker: van (warme) appeltaart tot macarons en van speculaas tot stroopwafels. Allemaal producten die overheerlijk smaken bij softijs.

Vraag ook eens naar inspiratie bij de leverancier van jouw softijs(machine). Leveranciers spelen continu in op veranderingen en actuele zaken in de maatschappij. De promotieteams haken daar uiteraard op in met ludieke acties, nieuwe producten of varianten en promotiemateriaal.

softijs

De premium shake banoffee van Nic Nederland, met softijs, melk, karameltopping, banaantopping, gezouten karamelparels en goud/zilverparels

4. Focus op aankleding

De meest simpele manier om meer omzet te halen uit softijs, is door de ijsjes aan te kleden met allerlei opties. De mogelijkheden zijn eindeloos. Een paar centen extra vragen voor de disco-, nootjes- of chocoladedip doen de meeste cafetariaondernemers al. Je kunt echter ook varianten aanbieden met twee, drie of meer toppings en dan met name de winterse smaken.

Gebruik dessertsauzen, notenrepen, pindakaas, chocoladerepen en -snacks, snoepjes, spekjes, koekjes, slagroom: het kan niet gek genoeg. Ook de hoorntjes kun je versieren met een basis van chocoladedip en nog iets extra’s, zoals disco of nootjes.

In het najaar en de winter is het de perfecte tijd om softijs te combineren met iets warms, zoals warme appel met suiker en kaneel of softijs bij een warme wafel met kersen. Door het ijs in glaswerk of op een mooi bord aan te bieden, kun je veel hogere prijzen vragen dan het geval is bij een hoorntje ijs. Dat kan wel oplopen tot 250 of 350 procent meer omzet uit ijs. Ook luxere hoorntjes, zoals een hoorntje met chocolade of een Deense ijswafel kennen een interessante marge.

5. Doe meer aan promotie

Er zullen altijd mensen zijn die, ongeacht de temperatuur, zin hebben in een ijsje. Anderen vinden het al snel te koud voor ijs en zijn er niet zo enthousiast over.

Met name in de winter is het dus belangrijk om de gasten te verleiden. Het blijft een impulsproduct, maar een gast die in de vorst langs een stoepbord met een ijsje loopt, raakt niet geprikkeld. Een gast die binnen een lekker menu heeft gegeten en een ijskaart met winterse coupes voor zijn neus krijgt, raakt wel verlekkerd.

De promotie voor softijs is in de winter naar binnen gericht in plaats van naar buiten. Besteed daarom binnen nog meer aandacht aan signing: een winterse ijskaart op tafel, communicatie via beeldschermen, op social media en actieve bijverkoop et cetera. Maak de mooiste foto’s, want zien doet verkopen! Trek het winterthema overal in door en zorg dat het een geheel is.

Vraag ook aan je gasten na hun maaltijd of ze zin hebben in een ijsje na het eten en bezorg hen dan de ijskaart met de winterse coupes. Hoe vaker dit lukt, hoe beter, want zien eten doet eten. Zeker als een aantrekkelijk ijsje wordt gepresenteerd, is de kans groot dat andere gasten ook spontaan zin krijgen in zo’n lekker dessert.

Onderschat de kracht van sociale media niet. Maak mooie foto’s van je producten, vraag je volgers een ander te taggen. Schrijf desnoods een wedstrijd uit onder je volgers voor een sprankelend nieuwsjaarsijsje, dat je per 1 januari op de kaart kunt zetten.

Of organiseer een battle voor je medewerkers, waarin ze kunnen strijden om een ijsje met hun naam op de kaart. Geef wel een paar eisen mee: goed verkoopbaar, gemakkelijk te maken en ingrediënten goed verkrijgbaar en houdbaar.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met: Wilma Nijssen van Dupon, Marcel Kremer van Njoy Softijs, Fred Zorge van Nissei, Charlotte Beek van Nic Nederland BV, Patrick Bezuijen van Eetwinkel ’t Hoekje in Oudorp, Jolanda Roke van AnyTyme Ommen en Roger Gielen van Snackpoint.


Reageer op dit artikel