artikel

Workshop softijs: tappen, rendement en onderhoud

IJs 1772

Workshop softijs: tappen, rendement en onderhoud
Beeld Studio Kastermans / Ben den Ouden

Softijs is booming. Ook binnen de fastservicesector, onder meer vanwege de interessante marges. Het is de reden dat steeds meer bedrijven een softijsje tappen, al dan niet met allerlei toeters en bellen erop en eraan. Maar wie succes wil hebben, moet zich wel aan een aantal spelregels houden, zo maakt de workshop van Win Equipment duidelijk.

‘Even opletten allemaal’, sommeert trainer Wouter Donker de groep ondernemers in het pand van Win Equipment in Bunschoten. ‘De basis van het softijs is de ijsmix. Die is er in vloeibare vorm en in poedervorm. Beide zijn goed. Ieder product heeft zo zijn voor- en nadelen. Poeder is wat bewerkelijker en vloeibaar heeft een constantere kwaliteit.’

Het perfecte softijs is mooi wit van kleur, de structuur is droog en iets ruw en het ijs ‘staat’ stevig op het hoorntje, legt Donker uit. ‘Het klinkt zo makkelijk, maar dat is het niet’, maakt hij de groep duidelijk.

Onderhoud van de softijsmachine

‘Er moeten tal van aspecten in ogenschouw worden genomen bij het bereiden van een goed softijsje. Dat begint met goed onderhoud van de machine. Dagelijks moeten de ijsmix en eventueel de siropen worden bijgevuld en de ijstemperatuur moet wekelijks worden genoteerd. Bovendien moet de tapkop iedere dag worden gedesinfecteerd.’

Pasteuriseren van groot belang

Maar daarmee zijn de ondernemers er nog niet. Pasteuriseren is van groot belang. Om de dag of in ieder geval binnen 72 uur. ‘Dit is om de bacteriën onschadelijk te maken. Maar let op: als de omloopsnelheid van het ijs niet hoog is, bijvoorbeeld omdat het winter is, dan kan het voorkomen dat dezelfde mix in de machine meerdere keren worden gepasteuriseerd. Dat komt de kwaliteit niet ten goede, het is beter om de mix er dan uit te halen en de machine in zijn geheel te reinigen. Dat laatste moet sowieso één keer in de zes weken’, legt Donker uit.

softijs

Beeld Studio Kastermans / Ben den Ouden

Monteren en demonteren

De deelnemers aan de workshop knikken instemmend. Voor hen ligt een aantal onderdelen van de pomp. ‘Aan jullie de schone taak om het te monteren en te demonteren’, lacht Donker. Ze gaan aan de slag. ‘Je moet het even doorhebben, dan zijn de montage en demontage best eenvoudig’, zegt Michelle van Lith van strandclub Dolfijn in Scheveningen. Zij heeft sinds twee weken een softijsmachine.

‘De vraag was groot, we konden er niet meer omheen’, glundert de onderneemster. Ondertussen legt zij andere deelnemers van de workshop uit wat zij rekent voor ijsjes en hoe zij deze tapt. ‘Je moet er wel wat feeling mee krijgen. In het begin is het best lastig, zeg ik eerlijk.’

Houd het hoorntje meteen iets schuin, zodat niet het hele hoorntje volloopt met softijs

Mooiste resultaat

Donker demonstreert het in de praktijk. ‘Het tappen van een ijsje is als het walsen van een goed glas wijn. Je houdt het hoorntje eronder en beweegt een klein beetje met het hoorntje rond. En aan het einde houd je het hoorntje recht en duw je deze iets omhoog. Niet naar beneden, dan krijg je zo’n lelijke olifantenslurf. Op mijn manier krijg je het mooiste resultaat.’

Meer rendement

En voor het beste rendement heeft hij ook nog wel een tip. ‘Houd het hoorntje meteen iets schuin, zodat niet het hele hoorntje volloopt met softijs. En hoe luchtiger het ijs, hoe lekkerder en hoe minder ijsmix je verbruikt. Ook dat is goed voor het rendement.’

Donker legt uit dat iedere gram een verkoopprijs van 2 eurocent vertegenwoordigt. ‘Het is een mooie graadmeter: een ijsje van €2 moet 100 gram softijs bevatten.’

Jubileum Win Equipment

Win Equipment viert dit jaar een jubileum. De producent van softijsmachines uit Bunschoten bestaat 30 jaar. Daar horen cadeaus bij, vindt het bedrijf. Zo zijn er limited editions van Win Equipment met nieuwe wraps met actiepakketten en langere garanties. Ook is er een ‘rodekaartactie’, waarbij softijsverkopende ondernemers kans maken op een gratis softijsmachine.

Win Equipment, producent van Nissei softijs- en milkshakemachines, pionierde dertig jaar geleden met slimme, multifunctionele machines die softijs én milkshakes konden maken uit één vriescilinder. Het bedrijf is naar eigen zeggen marktleider in die combinatiemachine. ‘De markt voor softijs groeit jaar op jaar. Wij groeien daarin mee’, vertelt directeur Fred Zorge van Win Equipment.

Hij ziet nog voldoende kansen voor groei. Ook in de fastservicesector. ‘Communicatie is alles. Men vraagt vaak: wil je een ijsje van €1 of van €1,50? Automatisch kiest men dan de voordeligste. Stel de vraag anders: wil je een klein, normaal of groot ijsje? Men kiest dan altijd de middelste, echt waar.’

Ook ziet de directeur van Win Equipment mogelijkheden voor nieuwe concepten. ‘Neem de opkomst van freakshakes; ijs met allerlei extra’s.’

Viscositeit is belangrijk

Bij de demonstratie, die ook onderdeel is van de workshop, worden de verschillende stappen doorlopen. Eerst gaat de machine aan, dan is het even wachten. ‘De viscositeit is belangrijk, die zorgt voor de stevigheid. Afhankelijk van de mix staat deze ergens tussen de 1.5 en 1.7. Zie hier’, wijst Donker op het display van de machine. ‘Je kunt het precies aflezen. En wil je ‘m iets luchtiger, pas dan de nozzle aan.’

Ondertussen tapt Donker een ijsje. ‘Kijk, hier zie je dat de machine nog niet optimaal functioneert. De softijsmix bevat nog weinig lucht en ook is die nog niet koud genoeg, waardoor het ijs slap en nat is. Geen mooi resultaat dus.’

softijs

Beeld Studio Kastermans / Ben den Ouden

Walsen met het hoorntje

De deelnemers gaan ook aan de slag met het tappen van een ijsje. ‘Dat walsen met het hoorntje valt best tegen’, concludeert directeur Maryse François van de Winkel van Sinkel. Zij krijgt binnenkort haar eerste ijsmachine geleverd en de verwachtingen zijn hooggespannen. ‘We ontwikkelen er een heel concept omheen, met alle toeters en bellen erop en eraan.’

De Winkel van Sinkel introduceert namelijk freakshakes. ‘Zoet, vrolijk en instagrammable’, lacht François. ‘De basis is een milkshake. Of misschien doen we het wel met softijs, omdat dit de shake nog romiger van smaak maakt. Vervolgens bestrooien we de shake met snoep en maken wij het af met bijvoorbeeld een donut. Dat ziet er supergaaf uit. De doelgroep zijn de jongeren tussen de 15 en 20 jaar; die gaan er onherroepelijk een selfie mee maken.’

François heeft twee restaurantmanagers meegenomen. Ook zij gaan enthousiast aan de slag met het tappen van softijs en het maken van mooi creaties met de dip die voorhanden is in de demoruimte bij Win Equipment. François: ‘Zij zijn het die het werken met de ijsmachine moeten uitleggen aan de andere medewerkers. Best een uitdaging, we hebben zestig mensen in dienst.’

Mooi op temperatuur

‘Nu jij’, wijst Donker naar Patricia Strijk van zwem- en sportcentrum De Koekoek in Vaassen. ‘Probeer het maar.’ Kordaat stapt Strijk op de machine af. Het gaat haar verdacht goed af. ‘De mix is inmiddels mooi op temperatuur en ook de viscositeit is met 1.6 ideaal. Dat vergemakkelijkt het tappen van een goed softijsje’, vertelt Donker.

Het resultaat mag er zijn. ‘We kunnen aan de slag’, jubelt Strijk. ‘We krijgen namelijk zo veel vraag naar softijs, dat we dit jaar hebben besloten een machine aan te schaffen.’ Toch is daar wel wat rekenwerk aan voorafgegaan, verklaart Strijk. ‘Met dergelijke goede marges hebben we de machine er binnen een paar jaar uit.’

De komst heeft overigens wel gevolgen voor het assortiment handijs bij De Koekoek. ‘We hebben nu zo’n twintig soorten, dat worden er vier of vijf. Alleen nog de hardlopers in combinatie met softijs en milkshakes. Vier smaken, vanille, banaan, aardbei en misschien chocolade.’

Donker breekt in. ‘Chocolade is vaak de minst lopende variant. Bovendien wordt de siroop snel oud, het is namelijk een natuurproduct met cacao. Ik zou iets anders kiezen, waarom niets iets tropisch? Bijvoorbeeld kiwi. Of kokos. Dat werkt goed bij een zwembad.’


Reageer op dit artikel