artikel

7 kansen met softijs in het nieuwe seizoen

IJs 1705

7 kansen met softijs in het nieuwe seizoen
Creative cones van Nic Nederland

Softijs is niet zo trendgevoelig als bijvoorbeeld schepijs. Het overheerlijke en romige ijs met vanillesmaak is eigenlijk perfect zoals het is. Het is een prima basisproduct dat zich leent voor toppings en garnering, maar ook als ingrediënt in een dessert of als ‘koekje’ bij de koffie. Trends in smaken zijn er niet, maar er zijn natuurlijk genoeg kansen om meer softijs te verkopen. Wij zetten ter inspiratie zeven mogelijkheden op een rij.

1. Verlekkeren met kleuren

Vorig jaar zagen we het zwarte ijs als trend voorbijkomen. Behalve dat het toevoegen van koolstof in het ijs niet heel goed is voor de machine, ziet zwart ijs er ook niet supersmakelijk uit. De basis van een lekker softijsje blijft toch witte vanille, daaraan moet je niet zoveel willen veranderen.

Haaks op dat witte, smakelijke ijsje staat dat kleur heel erg tot de verbeelding spreekt en dat het gasten kan verleiden. Kleur springt eruit, zeker tegen een witte ondergrond, zoals softijs. Zoek die kleuren in toevoegingen van bijvoorbeeld een versierd of gekleurd hoorntje, vers fruit, toppings, crunches of een milieuvriendelijk kartonnen rietje.

Gasten delen graag de momenten waarop ze worden verrast via sociale media. Een gezellig gekleurd ijsje hoort daar zeker bij.

2. Creatieve cones

Je las het hierboven al: het oog wil ook wat. De cones kunnen anno 2019 niet creatief genoeg worden versierd. Met een chocoladerandje en discodip tot en met gekleurde hoorntjes mét bijpassend smaakje: het bestaat allemaal. Een roze hoorntje met frambozensmaak of een groene met perensmaak bijvoorbeeld. Na een dip in (gekleurde) chocolade, kan het hoorntje worden versierd met glittersuiker, spekjes, hageltjes, minimarshmallows, suikerspin et cetera.

Een andere creatieve oplossing is een hoorntje gemaakt van een wafel. Nic Nederland heeft bijvoorbeeld de Bubble Wafel in het assortiment. Deze trend is ontstaan in Hong Kong en is via New York en Londen naar Nederland gekomen. Het is een versgebakken wafel, die vervolgens wordt opgerold tot cone en in een papieren puntzak wordt geserveerd. De wafel wordt gevuld met vers softijs en verschillende toppings.

Ice & Bites Mars van Njoy

3. Werken met merken

In de ijswereld gebeurt het al een tijd: werken met merken. Denk aan Oreo-ijs, M&M’s of het merk Cookies in alle mogelijke varianten. Het is een misvatting dat millenials (geboren tussen 1980 en 2000) niet geven om merken. Juist deze doelgroep, met een leeftijd tussen de 15 en 35 jaar, eet heel erg veel buiten de deur, is erg merkgevoelig en geeft daar graag geld aan uit. Zeker gezien hun behoefte om hun leven online te delen, is dit een mooie kans om op in te springen.

Co-branding is eigenlijk een marketingterm waarbij wordt samengewerkt tussen verschillende merken. De succesfactor is de synergie die ontstaat tussen de merken, waardoor een hogere omzet kan worden behaald.

Grote merken zoals Lotus Speculoos, KitKat, M&M’s en Oreo, zijn ontzettend bekend en de gast weet welke kwaliteit daarbij hoort. Door deze producten te verwerken als topping op softijs, kun je meeliften op het imago van het grote merk.

Een aantal leveranciers heeft hierin al geïnvesteerd, waardoor de drempel voor jou als ondernemer superlaag wordt. Een klassieke win-winsituatie: verdere groei voor de bekendheid van het merk én meer omzet voor jou.

Softijsmachine kopen: 10 dingen die je moet weten

Softijsmachine kopen: 10 dingen die je moet weten

4. Extra eetmomenten

Softijs staat vooral bekend als handijsje, als een lekkere traktatie tussendoor. Maar het product heeft veel meer potentie dan alleen als snack. Softijs wordt steeds uitgebreider op de kaart gezet door extra eetmomenten te creëren met softijs. Denk bijvoorbeeld aan een ijscoupe met softijs als dessert of een ijskoffie. In Italië noemen ze het Affogato: een bolletje vanille-ijs dat wordt overgoten met een espresso. Dat kan natuurlijk ook met softijs. Ook heerlijk met een (koffie)likeur na het eten. Er zijn kleine proefbakjes te koop, waarin een klein toefje softijs kan worden geserveerd voor bij de koffie.

Andere combinaties met bijvoorbeeld een verse pannenkoek of wafel, aangekleed met slagroom en vers fruit, zullen niet misstaan op de ontbijt- of lunchkaart. Softijs met warm ambachtelijk appelgebak of een Berliner bol is ook een overheerlijke combinatie voor bij de koffie. Met verse producten en softijs kan eindeloos worden gecombineerd. Kijk naar het seizoen en zorg voor een aantrekkelijker promotie; kán niet misgaan.

5. Luxe milkshakes

Vorig jaar was er veel te doen over de freakshakes: milkshakes die bol stonden van de toegevoegde en vaak suikerrijke garnituren. Van donuts tot en met lolly’s en van discodip tot en met chocoladepepernoten. Dat ziet er natuurlijk supergaaf uit op Instagram, maar pas op dat het wel drinkbaar en praktisch blijft. De verkoopprijs van zo’n freakshake ligt ook behoorlijk hoog, want er zit natuurlijk veel op en aan. Het kost veel tijd om te maken, en dat is niet voor iedereen haalbaar.

Je kunt ook kiezen voor luxe milkshakes. In plaats van €2,25 voor een gewone milkshake van 300cc kan zo’n luxe variant worden verkocht voor €4. Een mooie upgrade maak je door een beker te vullen met vers ijs en een lekkere crunch en een sausje toe te voegen. Het kost veel minder tijd dan zo’n freakshake, het is net wat luxer dan de gewone milkshake en de kassa-aanslag is hoger.

softijs

De premium shake banoffee van Nic Nederland, met softijs, melk, karameltopping, banaantopping, gezouten karamelparels en goud/zilverparels

6. Afgestemde toppings

Wanneer je het assortiment softijs een upgrade geeft met diverse toppings, is het van belang om dat op de juiste manier te doen. Zomaar van alles op het ijsje aanbrengen, leidt niet tot een succes. Het is essentieel om die toppings goed op elkaar af te stemmen. Zorg voor een smeuïge topping, zoals een jam of een sausje, en bijvoorbeeld een krokante topping, zoals nootjes, koekjes of crunchies.

Het werkt eigenlijk net zoals in de kookprogramma’s op televisie. De succesvolle koks verwerken altijd een zoetje, zuurtje en een krokantje in de gerechten. Zo zou je ook naar de toppings op softijs kunnen kijken. Ook het subtiel toevoegen van ‘een zoutje’ is hip: denk aan gezouten karamel.

7. Plastic isn’t fantastic

In de hele foodbranche is het eigenlijk wel doorgedrongen dat plastic anno 2019 geen optie meer is. Dat geldt ook voor de cafetaria. Hoewel alternatieven, zoals rietjes van papier of bamboe en houten lepeltjes, nog vrij kostbaar zijn, is het verstandig om je hier als ondernemer alvast in te verdiepen. Consumenten zijn zich namelijk steeds meer bewust van de gevolgen van plastic voor het milieu en het grote plasticsoepprobleem. Iedere gast heeft wel foto’s gezien waarop te zien is hoe dieren verstrikt zijn geraakt in plastic tasjes of plastic afval hebben ingeslikt.

De overheid is nog niet zover dat er een verbod is ingesteld, maar dit kan niet lang meer duren.

Aan dit artikel hebben meegewerkt: Charlotte Beek (Nic Nederland), Wilma Nijssen (Dupon) en Marcel Kremer (‘NJOY Softijs)

Reageer op dit artikel