artikel

Softijs: kansen met een coupe

IJs 328

‘Een cafetariahouder kan zich onderscheiden met softijs en milkshakes’, vindt Theo van Heffen, directeur Dupon Nederland. Hij benadrukt dat de consument meer toegevoegde waarde, een verantwoord product en meer beleving verwacht. ‘Speel hier op in, voordat iemand anders dat doet.’

Softijs: kansen met een coupe
Softijs

Softijs en milkshakes vormen een kansrijke aanvulling op het cafetaria-assortiment. Je spreekt er een breed publiek mee aan en ze kunnen de gemiddelde besteding aardig laten stijgen. Maar ook al zijn deze producten al lang ingeburgerd in de cafetariabranche, ondernemers kunnen er vaak veel meer uithalen. ‘De trend dat er steeds meer producten op één locatie worden aangeboden, zet verder door. Bedrijven gericht op de consumentenmarkt worden totaalleverancier op gebied van food, non-food en dienstverlening. Shop-in-shop marketing wordt waar mogelijk verder geïntroduceerd, zonder dat dit ten koste gaat van de corebusiness. Hierdoor kun je ook op steeds meer plekken een softijsje kopen. Zorg dus als cafetariahouder voor onderscheidend vermogen,’ aldus Van Heffen

Luna softijs- en milkshakemachines van Dupon.

Luna softijs- en milkshakemachines van Dupon.

Softijs is een impulsproduct

Verkoopondersteuning krijgt veel aandacht bij Dupon. Het bedrijf is gespecialiseerd in de verkoop en verhuur van Luna softijs- en milkshakemachines. Daarnaast heeft het bedrijf Slush-apparatuur en LunaMil grondstoffen voor ijsbereiding en -verkoop in haar assortiment. Klanten kunnen gratis gebruikmaken van het Cool Sensation promotiepakket, voor zowel softijs, milkshake en slush. Deze campagne wordt geheel afgestemd op de wensen van de ondernemer en de uitstraling van zijn bedrijf. ‘Met het Cool Sensation promotiepakket helpen we de ondernemer bij het bereiken van zijn klanten’, licht Van Heffen toe. ‘Als die eenmaal je zaak binnenstappen, zorgen we dat ze worden getriggerd om een ijsje te bestellen. Softijs is een impulsproduct. Als je het ziet, moet je er zin in krijgen. De beleving moet goed zijn, niet goedkoop, anders wordt de slag verloren.’  Dupon Nederland is al bijna veertig jaar onderscheidend met haar producten en custom-made dienstverlening. ‘We maken gebruik van duurzame materialen en hebben onder meer ijsmixen en shakemixen in het assortiment die vrij zijn van palmolie’, vertelt Van Heffen. ‘Ook bieden we een biologische mix en Azo-vrije slushsiropen (vrij van synthetische kleurstoffen, red.). Naast hoogwaardige kwaliteit hechten we veel waarde aan gezondheid, milieu en maatschappelijk ondernemen.’

 

>> Leestip >> Softijsmachine kopen: 10 dingen die je moet weten

Workshop ‘slim softijs tappen’

Het rendement dat je behaalt op je softijs, is niet alleen afhankelijk van de apparatuur en de grondstoffen waarmee je werkt. Ook je eigen werkwijze en die van je medewerkers is van invloed. Nic Ice organiseert aan het begin van dit nieuwe seizoen workshops ‘slim softijs tappen’. ‘Wie goed tapt, bespaart geld en presenteert het mooiste ijs’, stelt marketing- en communicatiemanager Charlotte Beek. Tijdens de workshop worden de deelnemers geïnspireerd om alles uit hun verkoop van softijs te halen: van ontwikkeling tot verkoop. Zo worden bijvoorbeeld de voor- en nadelen van een vloeibare softijsmix versus een poedermix belicht. Ook wordt de calculatie onder de loep genomen, bijvoorbeeld met berekeningen voor luchtopslag, kostprijs en rendement. ‘We laten zien hoe je je ijsje zo kunt ontwikkelen, dat je een hogere kassa-aanslag kunt generen’, schetst Beek. ‘Ook geven we verkooptips.’

Leestip: inspirerende softijscreaties

In veel cafetaria’s wordt niet gestuurd op het gewicht op een hoorntje. Het gewenste gewicht is vaak ook niet bekend, ziet Beek. Volgens haar is het geen uitzondering dat er 50 procent meer softijs op een hoorntje belandt dan waarvoor is betaald. ‘Een Oubliehoorn van 85 gram weegt dan bijvoorbeeld 125 gram. Hiermee gooi je geld weg. Leer jezelf en je medewerkers om goed op gewicht te tappen. Dit betekent niet dat je elk ijsje moet afwegen. Organiseer eens bijvoorbeeld een ‘weegwestrijd’ waarbij de getapte ijsjes van de medewerkers worden gewogen. Zo blijven zij gemotiveerd en voorkom je dat er te veel ijs wordt getapt.’
Nic Ice raadt aan om softijs altijd op de rand van het hoorntje te tappen. Dit is inkooptechnisch voordeliger dan ín het hoorntje tappen, zegt Beek. ‘Optisch lijkt het ijsje dan lekker vol, terwijl de hoorn binnen zo goed als leeg is en je dus ijs bespaart. Omdat het ijs vanzelf omlaag zakt, ervaart de gast nooit een lege hoorn.’ Tot en met begin juni vinden bij Nic Ice in Waddinxveen workshops ‘Slim softijs tappen’ plaats.

Noem je kleinste ijsje altijd een kleuterijsje’

Kinderijsjes van NicIce

Kinderijsjes van NicIce

Kinderen vormen een belangrijke doelgroep als het gaat om softijs. Als zij fan worden, zit je helemaal goed. ‘Noem je kleinste ijsje altijd een kleuterijsje’, adviseert Beek. ‘Een kind van een jaar of 6 wil geen kleuterijsje en kiest dus voor een grotere.’ Nic Ice introduceerde onlangs de Squeezy; een ‘knoei-proof’ en afsluitbaar knijpzakje met softijs. Verkrijgbaar in zes varianten, die je als kind natuurlijk allemaal wilt sparen. De zakjes kunnen aan de onderkant worden gevuld en desgewenst kan er ook een topping toegevoegd worden. Ook voor volwassenen kun je softijs een upgrade geven, zegt Beek. ‘Denk ook eens aan een softijscoupe’, oppert Beek. ‘Voor een coupe kun je gemiddeld zo’n €3,75 tot €4,75 vragen. Het kost je niet meer werk dan een Sunday-ijsje, terwijl je daarvoor €2 tot €2,50 vraagt. Als er iemand op je terras gaat zitten met een coupe, nodigt dat bovendien enorm uit om ook aan te schuiven. Zorg uiteraard wel dat je terras altijd netjes en schoon is.’ Een topping van vers fruit van het seizoen zorgt helemaal voor een mooi plaatje, stelt Beek. ‘Speel ook in op de nieuwste trends van bijzondere smaken. Onze Cheesecake Topping is nieuw, die combineert heel goed met bijvoorbeeld aardbeien, frambozen of chocolade.’ Ook met milkshakes kun je met meerdere smaken inspelen op verschillende leeftijden. Zo introduceerde Nic Ice onlangs de Energy Milkshake Siroop, met de smaak van een energiedrankje. ‘De Energy Milkshake is erg geliefd bij de jeugd’, zegt Beek. ‘Bij ouderen valt de Champagne Milkshake erg in de smaak, ook hiervoor bieden wij een speciale siroop. Probeer het hele jaar door met bijzondere smaken te komen, zoals mangopassie in de zomer en toffeekaramel in de winter.’

Een goed softijsje begint bij de machine

De verkoop van het ijs verdient alle aandacht, maar het serveren van een goed softijsje begint bij de keuze van de juiste machine. Hoe weet je welk type machine het beste bij jou in de zaak past? Win Equipment ontwikkelt en bouwt al 25 jaar Nissei softijs- en milkshake-machines. ‘We hebben een breed assortiment machines, van tafelmodel tot combimachines. Samen met de ondernemer kijken we wat het beste bij hem past’, zegt commercieel directeur Fred Zorge. ‘Wil hij alleen softijs verkopen of ook milkshakes? Wat is zijn capaciteit tijdens de pieken en de dalen? En kiest hij voor poederijs of vloeibaar ijs? Dat is allemaal van invloed op de keuze voor de machine.’ Van het ontwerp van de machines tot de installatie en het onderhoud; Win Equipment heeft veel in eigen hand. Doordat het bedrijf veel zelf doet, kan het goed inspelen op vragen in de markt. In de cafetariabranche zijn combimachines voor softijs en milkshakes het meest populair, ziet Zorge. Het merendeel van de cafetariahouders wil volgens hem nog steeds kant-en-klare milkshakes uit één machine kunnen halen. ‘Snelheid is en blijft belangrijk en iedereen moet met de machine kunnen werken.’

Door een crunchy en slagroom toe te voegen, wordt het een luxe dessert

Nissei-machine van Win Equipment.

Nissei-machine van Win Equipment.

Win Equipment biedt de cafetariahouder keuze uit vijf combimachines, waaronder de hardloper Nissei NA 6468 Duo Combi. Je kunt er twee smaken vers softijs en vier smaken milkshakes mee maken. Ook kun je er een twister-smaak mee maken; denk aan een ijsje met vanille- en aardbeien-ijs in één. ‘Ondernemers die naast vanille bijvoorbeeld ook aardbei of chocola aanbieden, behalen gemiddeld 25 procent extra omzet met de verkoop van hun softijs’, stelt Zorge.
‘Als je breed wilt vangen, moet je het product ook breed aanbieden. De consument besteedt weer meer in de horeca. IJs is een luxeproduct. Het is een feestje, zeker met lekkere toppings erop zoals noten, muesli en vers fruit. Daarmee kun je jezelf onderscheiden. Zorg dat je de consument verleidt. Dat geldt ook voor milkshakes. Door een crunchy en slagroom toe te voegen, maak je van een milkshake een luxe dessert. We zien dat ondernemers kiezen voor meer smaken milkshakes, bijvoorbeeld vanille aangevuld met een siroop van kokos, passie of kaneel.’
Softijs verdient het hele jaar door de aandacht, vindt Zorge. ‘Als je geen softijs verkoopt in winter, loop je het risico dat mensen voor hun hele bestelling ergens anders naartoe gaan. Dat wil je niet. Ons een-cylindersysteem zorgt er onder meer voor dat je een grotere doorstroming hebt van je softijs. Zo kun je ook in koudere perioden altijd vers softijs serveren.’

 

Kansen voor koppelverkoop

Zorge vindt dat ondernemers nóg beter kunnen inzetten op koppelverkoop. ‘Het is inmiddels al heel gewoon om gasten te vragen of ze een drankje willen bij hun bestelling. Met softijs kun je ook goed inzetten op koppelverkoop. Vraag of mensen een ijsje na willen. Maak een mooie ijskaart voor op tafel en op je digitale schermen. Softijs verkopen is 100 procent communicatie. Het is een bijproduct, maar gasten waarderen het dat ze daarvoor ook bij jou terechtkunnen. Ze kunnen dan hun hele bestelling onder één dak kopen en hoeven niet meer ergens anders naartoe. Het is niet alleen een extra omzetkans, maar ook een vorm van gastvrijheid.’ 

Tip: IJs is een impulsartikel. Communiceer dat je het verkoopt. Zet bijvoorbeeld een stoepbord neer. Hang posters in de cafetaria. Creëer een aparte ijshoek. De ijsomzet is ook te verhogen met toevoegingen zoals toppings en nootjes. Ook met softijs zijn coupes te maken. Dan is het geen softijs meer maar een ijscreatie. Grote merken en ketens doen dat ook. IJsmix en machineleveranciers hebben daar allemaal concepten voor. Consumenten zijn bereid hiervoor extra te betalen.


top100

Schrijf je hier in voor de Cafetaria Top 100

Reageer op dit artikel