artikel

Met softijs kun je alle kanten op

IJs 110

Van dat simpele, romige ijsje voor je gasten, met weinig inspanning en weinig extra kosten, iets heel bijzonders te maken. Dat kan met softijs.

Met softijs kun je alle kanten op

‘Softijs in cafetaria’s is nog altijd veelgevraagd. Qua apparatuur zien we steeds vaker een combinatie, waarbij op dat gebied wordt gekozen voor kleinere combimachines, voor ijs en shakes’, signaleert Douwe Muller van IceTech, leverancier en importeur van softijs- en shakemachines en schepijsvitrines. Theo van Heffen van Dupon, producent van softijs- en shakemachines beaamt: ‘Softijs raakt niet ondergesneeuwd. Sterker nog, softijs biedt meer mogelijkheden dan ambachtelijk ijs.’ Ook Carl Diepenbroek van softijsproducent NicIce zit op deze lijn. ‘Wij zien de afgelopen jaren nog steeds een groei in het softijssegment. Wel is het zaak vernieuwend en innovatief te blijven, om de consument te blijven verrassen met nieuwe producten. Fred Zorge van Win Equipment, ontwikkelaar van Nissei-softijsmachines: ‘Er zijn veel ambachtelijke ijsbereiders bijgekomen. Dat klopt. Maar ik zie bij onze klanten geen marktverschuiving. Zij verliezen geen softijsomzet. De meeste ondernemers weten de omzet vast te houden door veel variaties op het gebied van softijs aan te bieden. Daarbij is softijs in ons land een vaste traditie en een lekker verwenproduct.’

Gaan softijs en gezondheid samen?

‘Hiervoor is zeker een markt, maar deze moet zich nog wel ontwikkelen’, erkent Muller. Van Heffen: ‘Waar het om gaat is dat de consument een optimale beleving heeft. En tevreden is met de kwaliteit en serviceverlening.’
Diepenbroek: ‘Een aantal producten eet je van jong tot oud. Denk aan chocolade en ijs. Deze producten eten we als we onszelf willen verwennen. Net als bij een frietje mayo weet de consument dat dit geen caloriearm voedsel is. Dit geldt ook voor softijs. Dit neemt niet weg dat ook wij kijken naar de mogelijkheden van ijs met minder vet. Wij zijn inmiddels al zeer goed in staat om roomijs met 5 procent vet te produceren, in plaats van met 10 procent, en dat zonder smaakverlies. Wij zijn mede om die reden gestart met een biologische variant van softijs.’
Zorge: ‘Een aantal leveranciers komt nu met Frozen Yoghurt als vervanging van, of naast softijs. En er zijn inmiddels biologische ijsmixen en ijsmixen met minder vet verkrijgbaar. Maar veel vraag naar light- of gezonder ijs is er niet. Het eten van een soft-ijsje is vooral een verwenmoment.’

>> Leestip >> Softijsmachine kopen: 10 dingen die je moet weten

In winter gaat ijsmachine uit

combimachine van IceTech

Combimachine van IceTech

‘Vaak neemt de vraag naar ijs in de winter sterk af. Dan is voornamelijk de vraag naar shakes de reden om de machine aan te houden. En het is natuurlijk een kostenafweging van de ondernemer zelf’, aldus Muller. Van Heffen: ‘Een ijsje kopen is impulsgedrag. Dat gaat vaak als vanzelf, zeker als de zon schijnt. Buiten het seizoen, dus in de winter, dient de consument pro-actief benaderd te worden. Het is dan voor die ondernemer zaak om dit professioneel aan te pakken.’ Diepenbroek: ‘Omdat veel ondernemers buiten het ijsseizoen denken aan productverlies en extra schoonmaakwerk. Maar niet aan het feit dat consumenten teleurgesteld worden als ze om een softijsje vragen, maar het niet verkrijgbaar is. Uiteindelijk zal dit leiden tot omzetverlies. Want die consument gaat gewoon op zoek naar een andere locatie, waar ze nog wel ijs verkopen. Daar zal die gast dan ook in het hoogseizoen naartoe blijven gaan.’ Zorge: ‘Softijs is in Nederland een product dat veel verkocht wordt bij lekker weer, dat is dus met name van maart tot oktober. Dan zakt de omzet weg in koude maanden. Ondernemers zetten de machine in die periode vaak uit. Dit vind ik een gemiste kans. Want bewezen is dat bij ijsverkoop in de winter, de pieken in de zomer hoger zijn.’

Softijsmix: poeder of vloeibaar?

Dupon milkshake machine

‘De meeste vloeibare producten zijn tegenwoordig zó mooi dat wij onze klanten vloeibaar adviseren. Poeder wil wel eens tot gevolg hebben dat de machine er van binnen niet meer uitziet. Of dat er door te haastig vullen een slechte menging komt. Maar het blijft ook een prijsgerelateerde afweging‘, aldus Douwe Muller. Van Heffen: ‘Vloeibaar of poeder? Ik zeg allebei. De keus is aan de ondernemer, afgestemd op de mogelijkheden van het bedrijf, de machine waarmee gewerkt wordt en het profiel van de klant.’
Diepenbroek heeft geen voorkeur. ‘Beiden zijn goede producten. Ieder product heeft zo zijn voordelen. Vloeibaar heeft een constante kwaliteit en kan je voorvoelen, waardoor de softijsmachine minder wordt belast, zeker in het hoogseizoen.’
‘Allebei hebben ze goed rendement. Het moet de eigen keuze van de ondernemer zijn. Die keus hangt onder andere af van personeel, opslagruimte, omzet en smaak‘, aldus Fred Zorge.

Softijstrend voor de zomer

Douwe Muller, IceTech: ‘Vanuit de softijskant komen er producten die op ambachtelijk ijs gaan lijken. Verder komen er steeds meer mogelijkheden om vanuit een basissoftijsje prachtige creaties te maken. Hierdoor komt soft-ijs ook op de kaart te staan in bijvoorbeld koffiebars.’
Theo van Heffen, Dupont: ‘Meerwaarde: Beleving. De consument verlangt ernaar. Denk aan kwaliteit, service, klantvriendelijkheid of een bijzonder concept. De ondernemer moet creatief zijn.’
Carl Diepenbroek, NicIce: ‘Creëer je eigen ijsje, met een toevoeging naar keuze op een wafel. Dat wordt het helemaal.’
Fred Zorge, Win Equipment: ‘De trend is inderdaad dat consumenten zelf hun ijsje kunnen en willen samenstellen, door toevoegingen als fruit, noten, chocolade en andere toppings. De tijd van een standaardijsje met alleen een discodip is wel voorbij. De keuzes zijn tegenwoordig erg groot. Dat is wat de consument ook wil. Elke ondernemer kan zich hiermee echt onderscheiden van de concurrent.’

 

Reageer op dit artikel