artikel

IJssalon IJsmakers: service, lekker ijs en een zaak die er goed uitziet

IJs 81

Het is, zoals dat zo vaak gaat met een verbouwing, spannend tot het laatste moment. Maar IJssalon IJsmakers in Meppel is sinds maandag 20 maart ‘gewoon’ open. De vloeroppervlakte van de winkel is verdubbeld: van 140 naar 270 vierkante meter. Blikvanger is een raampartij over de volledige breedte van het pand, waardoor voorbijgangers kunnen meegenieten van het bereiden van ambachtelijk ijs.

IJssalon IJsmakers: service, lekker ijs en een zaak die er goed uitziet
Ilan Nakar van de IJsmakers in Meppel.

Ilan Nakars inspiratie komt uit New York, waar hij het ooit op die manier tegenkwam. In samenwerking met Hakvoort Professional in Emmeloord wordt de uitbreiding gerealiseerd. ‘Vier jaar geleden hebben we ook samen de inrichting gedaan en dat is heel goed bevallen. Hakvoort Professional heeft als full-servicepartner meegedacht over de routing en het aanzicht. Dat is uitgewerkt in een plattegrond en een realistische 3D-tekening. Voor het maatwerk maakte Hakvoort Professional gebruik van haar eigen rvs-fabriek in Emmeloord om tot een oplossing te komen die past binnen het gehele concept.’ De grotere ruimte betekent meer zitplaatsen. ‘Van 25 naar 50. We hebben veel gasten die komen voor een kop koffie, ik investeer ook in de kwaliteit, met een gebakje. Of ouders die met hun kinderen een ijsje komen halen, maar zelf liever iets anders bestellen.’

Starten als franchiser

IJsmakers

Voorbijgangers kunnen door een groot raam zien hoe Ilan Nakar zijn ijs ambachtelijk bereid.

Nakar (39) studeert af aan de Hotelschool in Wageningen en gaat werken in cafés en restaurants. Zijn interesse verschuift naar de wereld van het ijs en om te ontdekken of dit zijn toekomst kan zijn, gaat hij aan de slag bij Häagen-Dazs op het Leidscheplein in Amsterdam. Na een jaar is zijn interesse bevestigd. Wel verlaat Nakar de hoofdstad, omdat hij het ondernemerschap daar niet ziet zitten. Te veel concurrentie en een te verzadigde markt zijn de redenen om te verhuizen naar Meppel. Hij kiest voor een vestiging van de franchiseformule Toscana IJssalon. Hij doet dat vijf jaar met veel plezier. ‘Het was leerzaam en ik heb een mooie tijd gehad. Na mijn derde seizoen merkte ik echter dat er twijfels kwamen. Niet vanwege de formule, die is prima, maar vanwege mijn rendement. Ik opereerde als ondernemer, maar vond dat ik daaraan te weinig overhield.’

Alle vestigingen IJsmakers nog in eigen beheer

IJsmakers

Klanten hebben de keuze uit 48 smaken.

Het is de aanzet tot de start van ijssalon IJsmakers, dat in 2013 het levenslicht ziet. Inmiddels zijn er vestigingen in Meppel en Staphorst en – verklapt hij aan Snackkoerier – deze maand gaat hij beginnen in Steenwijk. ‘Wat mijn ambities zijn? Als je het me nu vraagt, dan zeg ik dat het hierbij blijft. Ik heb alle locaties in eigen beheer en draai zelf het ijs. Met deze omvang kan dat nog.’ Vooralsnog ziet hij een franchiseformule niet zitten, al weet hij ook dat de toekomst niet te voorspellen is. ‘Ik heb er de afgelopen jaren veel tijd en energie ingestoken. Eerst wil ik stabiliseren en dan zie ik het wel. Ik ben in ieder geval iemand van de werkvloer, niet van kantoor.’ Er zijn volgens de ondernemer ook andere manieren om uit te breiden. ‘Ik lever mijn ijs inmiddels aan bedrijven in Giethoorn en Drachten.’ Waar ook nog mogelijkheden liggen, is in de exploitatie. ‘Nu zijn de winkels dicht in de winter. Ik zou in Meppel graag het hele jaar open zijn en ook in Staphorst ambieer ik een ruimere openingsperiode.’ Nakar vindt het vervelend om ’s winters niet dagelijks met het vak bezig te kunnen zijn. ‘Het is ieder jaar weer een mentale klap als de wintersluiting begint.’

Geen Italiaanse, maar Nederlandse naam voor de ijssalon

IJsmakersWaar veel ondernemers kiezen voor een Italiaanse naam voor hun ijssalon, besluit Nakar heel bewust tot een Nederlandse naam en één die de lading dekt. ‘Ik heb Italiaans ijs en gebruik veel grondstoffen en machines uit Italië, maar ik wilde per se geen Italiaanse naam. Enerzijds omdat ik dit een beetje gedateerd vind, anderzijds omdat ik ook stroopwafel- en drop-ijs wil kunnen verkopen. De naam IJsmakers bleek nog beschikbaar.’ In Meppel, waar de gemiddelde besteding €1,10 is, zijn de komende maanden 48 smaken ijs beschikbaar. ‘Wasabi, drop,rabarber, tompoes, sesam, granaatappel, witte chocolade met zoute pretzels, hazelnootschuim. Daarnaast de vele mogelijkheden met groente en vruchten. Ik heb al wel honderd smaken gemaakt.’ Is er een typisch Meppelse smaak? ‘Dat weet ik niet. Ik had er afgelopen seizoen wel één die het heel goed deed in Meppel. Monchou-ijs met Bastognekoek en aardbeien. Een hardloper was ook Tony Chocolonely- karamel-zeezout.’Hoewel hij volop bezig is met expansie, staat Nakar zelf achter de ijsmachine. ‘Dat gaat niemand me afnemen. Ik kan de kwaliteit bewaken en het is waarvoor ik voor dit vak heb gekozen. Hoe mooi is het om een lekker product te verkopen en alleen maar blije mensen te zien.’ Hij heeft inmiddels een pool van 30 medewerkers. Daarvan zijn er 23 dit seizoen weer actief. Nakar is trots op dat grote aantal. ‘De salons zijn een half jaar dicht en toch komen ze terug.’

IJs verkopen in traditionele klederdracht

Storytelling, het is een belangrijk begrip. Nakar probeert altijd te zorgen voor een verhaal. ‘Vorig seizoen heb ik tomaten-ijs gemaakt. Mensen wilden dat heel graag proeven, maar niemand bestelde het. Er werd echter wel over gepraat.’ Of het idee van zijn medewerkers om in de winkel in Staphorst op de laatste dag van het seizoen ijs te verkopen in traditionele klederdracht. ‘Gaaf dat ze zelf met dat idee komen. Ik kreeg er een glimlach van die liep van oor tot oor.’ Hij overweegt om in Staphorst ijsbekers te nemen met daarop Staphorster Stipwerk. En Nakar respecteert in het dorp de zondagsrust. De winkel is dan dicht. ‘De criteria voor een rendabele ijssalon? Goede service, lekker ijs en een zaak die er heel goed uitziet.’  ‘Hoe mooi is het om een lekker product te verkopen en alleen maar blije mensen te zien.’

Reageer op dit artikel