artikel

IJssalon De IJsfabriek scoort dankzij 4e plaats Gouden IJsspatel

IJs 82

Als Esther Remery van ijssalon De IJsfabriek in Joure hoort dat ze vierde is geworden in de strijd om de Gouden IJsspatel 2017, staat ze perplex. Nog nooit eerder deed ze mee aan een vakwedstrijd. Nu behoort haar hazelnootijs tot de lekkerste vijf van het land. Esther Remery: ‘Ons ijs is dagvers. Elke bak moet er uitzien als een schilderijtje.’ 

IJssalon De IJsfabriek scoort dankzij 4e plaats Gouden IJsspatel
Esther Remery van De IJsfabriek. Foto: Marten Sandburg

De wedstrijd maakte de start van het ijsseizoen extra feestelijk. ‘Klanten roepen: ‘Wij in Joure’ hebben het lekkerste hazelnootijs van het Noorden!’ Marco en Esther Remery gaan met ijssalon De IJsfabriek hun zevende seizoen in. Het is echt een verwenwinkel, met ambachtelijk ijs, bonbons en chocola. Die combinatie werkt; wie een ijsje bestelt, kan de chocoladecreaties, moeilijk weerstaan. Ze vormen bovendien een ideaal cadeau. Fans van zowel het ijs als de chocola komen uit de wijde omgeving. Ze rijden er gerust voor om of plannen er speciaal een tripje voor naar Joure.

De IJsfabriek

Vierde plaats Gouden IJsspatel

In de etalage schittert de oorkonde van de Gouden IJsspatel, de vakwedstrijd waarbij het dit keer draaide om het lekkerste hazelnootijs. Klanten van De IJsfabriek zijn trots op ‘hun’ ijssalon. ‘Mensen voelen zich met ons verbonden’, merkt Esther. ‘De wedstrijd is een fantastische aftrap van het nieuwe seizoen.’
Wat maakt haar hazelnootijs zo bijzonder? ‘Het ijs is vol en romig en het mondgevoel is niet té koud, zodat de hazelnootsmaak goed naar voren komt’, omschrijft de vakvrouw, die voor de wedstrijd heel wat recepturen heeft geprobeerd. ‘Ik heb uiteindelijk gekozen voor een pure variant hazelnootijs, zonder garnituur. In het hoogseizoen presenteert De IJsfabriek 24 ijssmaken in de vitrine. Populair zijn Monchou, Karnemelk-rabarber, Griekse yoghurt met honing en Suikerbroodijs. De ingrediënten voor het ijs worden zoveel mogelijk lokaal ingekocht. Zo komt het fruit van de lokale groenteboer en het suikerbrood van bakkerij Breimer even verderop. Dat staat ook op het kaartje in de vitrine. ‘Als speciaalzaken kunnen we elkaar versterken’, weet Esther.

Wij verkopen cadeaupakketten met producten van de kaasboer en slager

‘Wij verkopen ook cadeaupakketten, waar bijvoorbeeld producten van de kaasboer en slager in zitten. Zij verkopen weer onze chocola.’ Esther en Marco kunnen hun creativiteit goed kwijt in het ijs. Marco volgde een cursus ijsbereiden aan het IJscentrum. Esther heeft veel geleerd van haar man, maar gaat ook op haar gevoel af. ‘Als ik zie dat Tony’s Chocolonely met kDe IJsfabriek, Jourearamel-zeezout populair is, pluis ik zo’n smaak helemaal uit. Ik ga precies na wat ik proef en maak op basis daarvan ijs. Aan het opmaken van de bakken besteed ik ook veel aandacht; elke bak moet eruitzien als een schilderijtje. Ons ijs is altijd dagvers. Als ik de kwaliteit niet goed genoeg is, spoel ik het zo door de gootsteen.’
Klanten van De IJsfabriek kunnen vertoeven op de loungebankjes op het terras. ‘Wij hebben gekozen voor alleen handijsjes, zodat de  omzetsnelheid hoog blijft. Als je coupes serveert, moet je ook tafeltjes neerzetten’, zegt Esther. ‘Dan blijven mensen langer zitten en moet je een medewerker extra aannemen, die zorgt dat het terras er de hele dag netjes bij staat en dat alle glazen op tijd worden weggehaald.

‘De IJsfabriek is een droom die is uitgekomen’

De IJsfabriekEsther en Marco Remery openden in 2011 De IJsfabriek, maar ze zijn al veel langer actief als ondernemers. 24 jaar geleden hebben ze samen Marco’s Eetcafé opgezet, vlakbij waar nu De IJsfabriek zit. ‘We houden ervan om gasten in de watten te leggen’, vertelt Esther. Als in 2010 het pand van hun huidige ijssalon vrijkomt, begint het bij het koppel te kriebelen om een andere weg in te slaan. Een eigen ijssalon is voor het echtpaar een droom die is uitgekomen. ‘De ijssalon die hier eerst zat, ging failliet. Veel mensen dachten dat een ijssalon hier geen bestaansrecht zou hebben. Ons gevoel zei dat het wél zou kunnen’, aldus
Esther.

 ‘We verkopen voor €1,10 een bolletje geluk’

Tot op de dag van vandaag is de IJsfabriek de enige ambachtelijke ijssalon in Joure en de zaken gaan nog steeds voortvarend. De dagelijkse gang van zaken voor Marco’s Eetcafé heeft het echtpaar uit handen gegeven aan een bedrijfsleider, die de zaak op termijn overneemt. Ze richten zich nu volledig op De IJsfabriek. ‘We verkopen voor €1,10 een bolletje geluk’, omschrijft de ijsbereidster enthousiast. ‘Mensen komen hier om iets te vieren of juist om troost te zoeken.’ De IJsfabriekKinderen die hun zwemdiploma hebben gehaald, krijgen bij De IJsfabriek een gratis ijsje, wat veel blije gezichten oplevert. Bijkomend voordeel: hij of zij neemt vaak ouders, broertjes en zusjes mee. Trouwe klanten komen ook uit het verzorgingstehuis tegenover de ijssalon. ‘Ouderen komen hier vaak samen met hun kleinkinderen’, vertelt Esther. ‘Want of je nu een stoere knaap van 17 bent of je bent al 90; iedereen houdt van ijs.’ Esther en Marco werken met een team van twaalf parttimers. De IJsfabriek is met een IJscokar ook te vinden op bruiloften, verjaardagen en bedrijfsfeesten. In de ijssalon worden zo’n vier keer per week kinderfeestjes georganiseerd. ‘Kinderen mogen dan een koksmuts versieren’, schetst Esther. ‘Vervolgens gaan we de keuken in en laten we zien hoe we ons ijs maken. Daarna mogen de kinderen hun eigen ijsje versieren en een IJsfabriek-sleutelhanger maken. Voor de feestjes is veel animo, ook vanuit Groningen en Drenthe.’

Bonbons en chocola  belangrijke omzetbron

De IJsfabriekChocola en bonbons vormen een belangrijke omzetbron van De IJsfabriek. De producten worden geleverd door Chocolaterie Winters in Valkenswaard. ‘We zijn heel bescheiden begonnen met chocola’, blikt Esther terug. ‘IJs was hier
meteen booming. Chocola heeft veel meer tijd nodig gehad om te groeien, maar nu is het een belangrijk aandeel in de zaak. We zijn open vanaf februari tot 30 december. Het chocoladeseizoen begint 0p 1 oktober met onder meer chocoladeletters. Een perfecte aanvulling op het ijsseizoen. In december verkopen we daarnaast veel ijstaarten.’ Veel klanten moesten in het  begin wennen aan de prijs van de chocola. ‘Als je ze laat proeven, snappen ze dat het niet te vergelijken is met chocola uit de supermarkt’, zegt de onderneemster. ‘Wij werken met chocola van Callebaut. Die staan niet alleen voor hoge kwaliteit zonder conserveringsmiddelen. Ze betalen boeren een eerlijke prijs voor hun cacaobonen. Als je mensen dat uitlegt, willen ze daar ook best iets meer voor betalen. Zeker de laatste jaren merk je dat er steeds meer ruimte is voor kleine speciaalzaken. Mensen gaan weer voor échte kwaliteit.’


top100

Schrijf je hier in voor de Cafetaria Top 100

Reageer op dit artikel