artikel

Maak van softijs een uitbundig en kleurrijk verhaal

IJs 89

IJs is hot. Veel cafetariahouders profiteren daarvan en doen aan ijsverkoop. Maar wat kies je? Softijs, schepijs, handijs, frozen yoghurt of toch een combinatie ervan?

Bijzondere en luxe ijsjes zijn geliefd. Het gaat erom consumenten op maat te bedienen en persoonlijke wensen te vervullen. Daarvoor wil de klant best iets meer betalen. Je ziet dat ijs tegenwoordig wordt verrijkt met allerlei toevoegingen als vers fruit, nootjes, crunch, koekjes, snoep en speciale chocoladesoorten. De mogelijkheden zijn eindeloos. En dat spreekt aan. Zeker als de versuitstraling ook nog eens wordt benadrukt. Het is een trend waarvan het eind nog lang niet in zicht lijkt. Swirl’s, Mc Flurry, Sundae, Twister en Razzle zijn succesvolle voorbeelden.
Cafetaria’s kunnen gebruikmaken van de populariteit van dergelijke bekende concepten. Dat kan door een speciale ijshoek te creëren of ruimte te bieden aan een shop-in-shop-model. Met een breed aanbod en veel keuze aan toevoegingen spreek je verschillende doelgroepen aan. Het zorgt voor hogere bestedingen, want de marges zijn bij luxere ijsjes extra interessant.

Opwaarderen naar coupe

Ambachtelijk schepijs zit de laatste jaren in de lift. Toch blijft ook softijs aantrekkelijk voor veel mensen. Er zijn veel liefhebbers en je kunt er volop mee variëren. Een ijsje op de vuist is mogelijk, maar softijs is in een handomdraai ook op te waarderen tot een coupe met alle toeters en bellen.

Cafetaria’s hebben vaak een softijsmachine waarmee ook milkshakes kunnen worden gemaakt. Oscars in Emmen zweert erbij. De eigenaren van het fastservicebedrijf, Dirk en Hendrik de Gooijer, zijn erg enthousiast. ‘We zijn bij de start al begonnen met softijs en dat bevalt nog steeds goed. Het is wel van belang om een kwalitatief hoogstaand ijsje te bieden, want er zijn veel ijsbedrijven in Emmen. Je moet dus iets speciaals bieden. Wij hebben daarom voor slagroomsoftijs gekozen. Dat is toch romiger en daarmee smaakvoller.’

Oscars werkt vanuit een speciale ijshoek, en heeft vier standaard smaken in het aanbod. Daarnaast zijn er veel ingrediënten verkrijgbaar om een persoonlijk tintje aan het product te geven. De Gooijer: ‘We hebben een tijdje geprobeerd om ambachtelijk schepijs te verkopen, maar dat sloeg niet aan. Daarom zijn we ermee gestopt. Softijs past beter ons bedrijf.’ De vraag naar softijs en milkshakes is het hele jaar door aanwezig bij
Oscars. Ook vanwege de vele zitplaatsen in de zaak. ‘Nadat we zijn gaan bezorgen, worden er veel menu’s met milkshakes verkocht. Dat is een
belangrijke oorzaak dat de omzet uit ijs met 35 procent is gestegen. Het bereiden van softijs is ook minder bewerkelijk en je hebt minder derving dan met schepijs. Daarnaast zijn de marges op softijs hoger.’

Reageer op dit artikel