nieuws

Campagneteam Verantwoord Frituren stopt met actief werven

Friet

De actieve werving om cafetariahouders te laten aansluiten bij de campagne Verantwoord Frituren stopt begin 2011. Dat heeft een woordvoerder van het campagneteam laten weten. De campagne wordt wel gewoon voortgezet, al is nog niet bekend welke activiteiten volgend jaar worden uitgezet.

Campagneteam Verantwoord Frituren stopt met actief werven

Volgens het campagneteam bakt 58% van de cafetariahouders in vloeibaar vet. ‘We zijn blij dat al driekwart van het volume uit vloeibaar frituurvet bestaat’, vertelt Nicole Vervaet van het campagneteam. ‘ Dat is een mooi resultaat, dat door middel van zelfregulering behaald is.Maar natuurlijk kan het nog altijd beter.’

42% van de cafetaria’s bakt nog in vast vet of heeft zich nog niet laten registreren. Onbegrijpelijk vindt Vervaet ,,Voor de niet overstappers blijft prijs een factor van belang. Ook de smaak blijft een terugkerend argument. Jammer, want veel klanten van cafetaria’s die vloeibaar frituurvet gebruiken zijn juist positief over de smaak en geur van vloeibaar frituurvet en de prijs kan geen issue zijn als het om de gezondheid gaat van de klant en het positieve imago.’’

Formulebedrijven zijn in de regel eerder en vaker vloeibaar frituurvet gaan gebruiken. Van meet af aan wordt het meest vloeibaar gebakken in Friesland en Drenthe. Provincies waar gemiddeld minder geregistreerde deelnemers zijn, zijn Noord-Holland, Utrecht en Brabant. Ook het aantal geregistreerde Chinese cafetariaondernemers is verhoudingsgewijs minder vertegenwoordigd, bleek uit een meting vorig jaar.

Reageer op dit artikel