nieuws

Belgische koningshuis promoot friet

Friet

De jaarlijks terugkerende Week van de Friet in België gaat maandag van start. In een hilarisch filmpje opent ‘prinses Mathilde’ de promotieactie. De week wordt gehouden om friet en de bakkers daarvan, de fritures, te promoten.

Belgische koningshuis promoot friet

De week van de friet is een jaarlijks terugkerende promotie die veel media-aandacht genereert. Er werkten in het verleden al bekenden artiesten en kunstenaars aan mee. Zo worden de friet en de snacksector met een relatief beperkt budget enorm gepromoot. Dit jaar promoot, in een parodie, de ‘Belgische kroonprinses Mathilde’ de frietjes. In het hilarische filmpje geniet de prinses van overheerlijke frieten die zijn gebakken door de bekende friturist Eddy Cooremans en verklaart ze de week voor geopend. De prinses wordt gespeeld door actrice Nathalie Meskens, die prinses Mathilde zeer treffend neerzet in het populaire VTM-programma “Tegen de sterren op”.

Speciale saus

Op een gisteren gehouden persconferentie presenteerde Bernard Lefèvre (voorzitter van de unie van frituristen Navefri) ook nog een speciale saus die voor de week is ontwikkeld. De ‘Atomiamsaus’ is met een kwinkslag vernoemd naar het bekende Atomium maar ‘met daarin een Mjiam’ die men laat horen als men een frietje eet’. Overigens is het nog maar de vraag of alle deelnemende frituren de saus tijdig binnen krijgen omdat met de productie iets misging.

De komende week zullen er regelmatig tv- en radiospots worden vertoond. Het filmpje met Mathilde is op de zender VTM te zien. Ook wordt op een aantal plaatsen gratis frites uitgedeeld vanuit een koninklijke frietmobiel. Honderden fritures voeren daarnaast individueel lokale acties rondom de week.

Koninklijke ondersteuning from Week Van De Friet on Vimeo.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels