artikel

Wip-In schittert al jaren met verse friet aan zee

Friet 561

Wip-In schittert al jaren met verse friet aan zee
Iris en Jorgen Ruhl van Wip-In in Callantsoog. Foto: Wick Natzijl

Elk jaar verandert er wel iets in de zaak van Jorgen en Iris Ruhl. Één ding blijft echter altijd hetzelfde bij snackbar Wip-In in Callantsoog: de verse friet. Dat levert hen dit jaar voor de derde keer het Certificaat van Uitmuntendheid op van de website Tripadvisor. Maar zorgen dat hun friet er ook online goed op staat, is een taak op zich.

Eigenlijk doet Wip-In al meer dan twintig jaar hetzelfde, vertelt Iris Ruhl. Samen met haar echtgenoot Jorgen runt ze de snackbar die zich vlak naast de trappen naar het Noordzeestrand bevindt. ‘Het is voor ons niet meer dan normaal om friet vers te snijden. Het draait allemaal om smaak. Als je eenmaal verse friet hebt gehad, dan wil je nooit meer anders.’

En de puntzak? ‘Ik denk dat dit een stukje nostalgie met zich meebrengt. We hebben ook wel biologisch afbreekbare bakjes voor wie dat liever heeft. Maar de puntzak blijft favoriet.’

Personeel werven in januari

Het nuchtere stel zegt wel dat er weinig verandert bij Wip-In, maar intussen houden ze zich ieder najaar bezig met nieuwe ontwikkelingen. ‘In de herfst denken we al na over het volgende seizoen’, laat Jorgen weten. ‘Gaan we iets veranderen aan de menu’s, is er ander meubilair nodig? In januari starten we met het werven van personeel. Met onze twee bedrijfsleidsters en parttime krachten zitten we op dertig medewerkers.’

Die moeten allemaal zijn ingewerkt tegen de tijd dat de massa’s toeristen toestromen. ‘Die periode begint zo rond maart. Het inwerken nemen onze bedrijfsleidsters Stephanie en Susan voor rekening. ’

Wip-In verse friet

Foto: Wick Natzijl

Vier aardappelrassen

Bij Wip-In wordt jaarrond met zo’n vier verschillende aardappelrassen gewerkt. ‘We vertrouwen onze aardappelleverancier geheel in die keuze. Maar wanneer er een nieuwe oogst is, komt hij altijd proefbakken.’

Stevig en een tikkeltje zoet

Momenteel liggen er zakken vol Frieslanders in de koelcel; deze worden geschild aangeleverd en door de medewerkers versneden tot friet. De Frieslander is één van de favorieten van Jorgen. ‘Een stevige aardappel die een tikkeltje zoet is. We vergelijken het een beetje met wijn proeven. Je kunt een heerlijke wijn hebben, waarvan de smaak na een slok alweer verdwijnt. Dat is ook zo met friet. Van deze Frieslander blijft de smaak echt even hangen. Het zou kunnen door de kleigrond waar hij uit komt.’

Minimale hoeveelheid zout

Ook belangrijk: niet te veel zout. ‘We doen er altijd een minimale hoeveelheid zout overheen’, vertelt Iris. ‘Want wat je erover strooit, kun je er niet meer afhalen. Daarom liggen er zakjes zout voor wie zijn frietje toch liever wat hartiger eet.’

Vreemde reacties

Toch komen er soms vreemde reacties binnen op de friet. ‘Dan stoort een klant zich bijvoorbeeld over het verschil in grootte tussen de frietjes. ‘Er zitten zoveel kleine stukjes in’, hoor ik dan. Ja, zo werkt dat bij versgesneden friet – een aardappel is nu eenmaal rond.’

Wip-In verse friet

Foto: Wick Natzijl

Feedback geven is veranderd

De manier waarop klanten feedback geven, is in de laatste decennia enorm veranderd, merken de ondernemers. ‘Met een negatieve reactie stap je nu niet op de
manager af, maar je zet je ervaring veilig vanachter je computer op het internet’, zegt Iris ietwat teleurgesteld. ‘Ik heb veel liever dat iemand dan bij mij komt, dan los ik het samen met de klant op.’

Wip-In spreekt ‘patat-Duits’

Een bestelling is klaar om afgehaald te worden. ‘Nummer 38’, roept de medewerkster van achter de counter. Geen reactie. ‘Achtunddreißig?’ Ja, daar komt een Duitse dame aangewandeld. Ze loopt naar buiten met een menu voor haar man en zoontje. Voor de medewerkers van Wip-In is het de gewoonste zaak van de wereld om de bestellingen in twee talen om te roepen. ‘We spreken hier patat-Duits’, lacht Jorgen Ruhl.

Aantal Duitsers stijgt

Het aantal Duitsers dat afreist naar de kust van Noord-Holland, blijft stijgen. ‘Ze komen het hele jaar door. Niet omdat Duitsers, zoals iedereen suggereert, het hele jaar vrij hebben. Maar in de zomer zie je veel gezinnen en in het najaar volgen de oudere stellen en de gezinnen met jonge, nog niet-schoolgaande kinderen. Je kunt veel zeggen van Duitsers, maar smaak hebben ze wel.’

Online heel actief

De ondernemers zijn er blij mee. ‘Soms zien we ze wel drie keer op een dag bij ons in de zaak. Ze zijn prettig volk om als klant te hebben. Zeuren niet, zijn doorgaans heel tevreden en zijn heel actief op websites als Tripadvisor. Veel Duitse badgasten zien we jaarlijks terug, zij herkennen ons personeel dan ook. Een aantal is al zó vertrouwd met onze zaak, dat ze de bestel-app inmiddels ook gebruiken.’

Al drie jaar uitmuntende status

Online feedback op de friet heeft zeker ook een positieve kant, benadrukt haar echtgenoot. ‘Duitsers zijn bijvoorbeeld heel actief op websites als Tripadvisor en zij vormen een zeer tevreden doelgroep. Mede dankzij hen hebben we voor het derde jaar op rij het Certificaat van Uitmuntendheid ontvangen van Tripadvisor, omdat er gedurende lange periode een score van 4 uit 5 of hoger werd achtergelaten.’

Deze status wil Wip-In natuurlijk behouden. Daarom worden klanten via de papieren placemats en ledschermen opgeroepen om vooral een reactie achter te laten op Tripadvisor.

Bijhouden van reacties is extra taak

Online feedback vormt wel een extra taak voor de ondernemers. Jorgen steekt wekelijks veel tijd in het bijhouden van recensies en hij reageert op vragen en feedback op onder andere Google Maps en Tripadvisor. ‘Wekelijks zit ik er wel een ochtend voor. Het is een extra taak geworden. Gelukkig staat er een topteam beneden in de keuken, aan wie ik de dagelijkse gang van zaken met een gerust hart kan overlaten.’

Snel met oplossing komen

Wat er op de recensiesites staat, is volgens de ondernemer een weerspiegeling van de werkelijkheid. ‘Er zit altijd wel een ontevreden klant tussen. Het is zaak om dan zo snel mogelijk met een oplossing te komen. Ik zie weleens dat zo’n discussie uitgebreid wordt uitgevochten op Facebook. Dat moet je als ondernemer niet willen. Dat zorgt voor zoveel negativiteit. Ga persoonlijk in gesprek met je klant en win hem op die manier terug!’

Wip-In verse friet

Foto: Wick Natzijl

Bestel-app enorm handig

Het terras van Wip-In is in een halve maanvorm opgesteld en vormt een soort fuik voor wie net van het strand komt. Er staan ‘net niet comfortabele bankjes’, zegt Jorgen Ruhl. ‘Zo zorgen we voor een snelle doorloop’, lacht hij.

Om die doorstroom verder te versnellen en meer omzet te genereren (deze stijgt nog steeds jaarlijks), is een bestel-app ontwikkeld. ‘Enorm handig voor met name de lokale bevolking, die zo in het hoogseizoen niet tussen alle toeristen hoeft te wachten. Maar ook voor dagjesmensen, die we niet willen afschrikken door de lange rijen.’

Op het terras promoten de ondernemers ook de bestel-app. En dat werkt. De omzet via de app is in een jaar met 65 procent gestegen. ‘We trekken er nog steeds hard aan, hoor. Er is namelijk nog veel te halen uit deze app.’


Reageer op dit artikel