artikel

De friettopping van: Jerry Weber, Eeterij De Dennen

Friet 197

Wat is jouw favoriete friettopping? We legden de vraag voor aan drie cafetariahouders. Last but not least: Jerry Weber van Eeterij De Dennen.

De friettopping van: Jerry Weber, Eeterij De Dennen
Foto: Henk Riswick

De gast van vandaag is volgens Jerry Weber van Eeterij De Dennen in Doetinchem vooral op zoek naar beleving. Een friettopping is een perfecte manier dit te creëren en om je te profileren als ‘cafetaria 2.0’, zo is de ervaring van Weber.

Omzet verhogen

‘Hoewel toppings naar mijn mening vooral in het leven zijn geroepen om de bruto- omzet van friet te verhogen, zie ik wel dat je je hiermee echt kunt onderscheiden. We hebben inmiddels zes verschillende ‘frietspecials’, waar mensen speciaal voor komen. Dat komt ook omdat wij in deze regio één van de weinig cafetaria’s zijn die toppings op de kaart hebben staan.’

Friet met beefreepjes in pepersaus is de hardloper onder de zes frietspecials van De Dennen. Weber biedt ook meer ‘exotische’ specials aan, waaronder het ‘Indisch frietje’, met kippendijen, satésaus, geroosterde uitjes en atjar.

Mexicaanse friet

De ‘Mexicaanse friet’ is misschien wel de meest bijzondere special in het assortiment van de Dennen. Hierbij gaat het om een frietje dat wordt getopt met rundergehakt, jalapeños, maïs, paprika, tomaat, ui, gesmolten cheddarkaas en tortilla’s. Deze special verkoopt Weber voor €8,95.

Volgens Weber is de Mexicaanse friet ‘een pittig frietje met een lekkere bite, waarin je alle ingrediënten proeft’. Vooral aan dit laatste hecht de ondernemer waarde. ‘De topping moet geen brij of smurrie zijn, zelfs het maïskorreltje moet je proeven en herkennen. Om dit voor elkaar te krijgen, is het belangrijk om de producten à la minute te bakken; voorbakken is geen optie.’

Foto: Henk Riswick

Ingrediënten van de cafetaria

De meeste van de genoemde ingrediënten gebruikt de Doetinchemse ondernemer ook voor zijn Mexicaanse burgers. ‘Voor het Mexicaanse frietje hoefde ik hier alleen nog maar gehakt aan toe te voegen. Hierin schuilt een belangrijke succesfactor van de frietspecial: doe zoveel mogelijk met ingrediënten die je al in de cafetaria gebruikt. Dan hoef je geen extra producten te kopen, en houd je je derving zo laag mogelijk. Door verschillende ingrediënten bij elkaar te gooien die je al gebruikt en hier wellicht iets nieuws aan toe te voegen, creëer je heel makkelijk een nieuwe friettopping. Kortom: denk eenvoudig!’

Alleen via Facebook

Bijzonder is dat Weber zijn Mexicaanse friet niet standaard op de menukaart heeft staan, maar deze alleen promoot via Facebook. ‘Dit is voor mij een manier om te monitoren hoe groot het bereik van onze Facebookberichten is. Behoorlijk groot, zo blijkt wel: wanneer we onze Mexicaanse friet online hebben gezet, loopt het de dagen daarna storm.’

Reageer op dit artikel