artikel

5 manieren om je te onderscheiden met friet

Friet 1852

Friet is nog altijd de belangrijkste pijler onder het cafetaria-assortiment. Tegelijkertijd kent het product een goede winstmarge én is friet bij uitstek geschikt om je als ondernemer mee te onderscheiden. We zetten vijf mogelijkheden op een rij.

5 manieren om je te onderscheiden met friet
Foto: Studio38c

Het maximale uit je friet halen, is een samenspel van factoren. Ook kwaliteit is natuurlijk bepalend: zorg wat dit betreft voor continuïteit, maar ververs ook tijdig het frituurvet en schud de friet goed uit. Belangrijk is daarnaast dat je personeelsleden dezelfde bakwijze en portiegrootte hanteren. En heel actueel: zorg dat je voldoet aan de nieuwe regels omtrent acrylamide in friet en communiceer dit ook richting je klanten. Buiten dat zijn er vijf aandachtspunten voor ondernemers die meer willen met friet.

1. Zet in op ambacht

Om in te springen op de vraag naar een smaakvol en ambachtelijk product kiezen steeds meer cafetariahouders ervoor om zelf hun aardappels te snijden. Zo upgraden ze het standaard frietje naar een echt kwaliteitsproduct. Dit vergt weliswaar extra arbeid, maar het is de kunst om hiervoor de stille momenten te benutten.

Om zelf friet te maken, heb je vanzelfsprekend een frietsnijder nodig, en – wanneer je niet kiest voor geschrapte aardappelen – ook een schrapmachine. Daarnaast heeft het gebruik van ronde frituurkuipen volgens specialisten de voorkeur boven mandjes, aangezien de friet zich dan ‘lekker kan bewegen’. Voorwaarde is ook dat je in je zaak capaciteit kunt vrijmaken voor het voorbakken en dat je de friet kunt verkopen op de dag dat deze is geblancheerd.

Ambachtelijke friet blijft populair: ‘Mensen willen geen fabrieksmatige staafjes meer’

Ambachtelijke friet blijft populair: ‘Mensen willen geen fabrieksmatige staafjes meer’

Hogere prijs

Voor een huisgemaakt product kun je makkelijk iets extra’s vragen. Bij de ambachtelijke bakker kost een brood immers ook meer dan in de supermarkt. En de consument van vandaag is bereid om te betalen voor vakmanschap en ambacht. Meestal tenminste; kanttekening hierbij is dat de kansen van verse friet ook afhangen van de ligging en de klantenkring van een cafetaria. In het centrum van een grote stad staan mensen doorgaans meer open voor verse friet, die iets duurder is, dan in een dorp. Hier is het wellicht wat lastiger om de prijs te verhogen, maar kan huisgemaakte friet voor mensen wel een trigger vormen om vaker terug te komen.

Het is belangrijk om vooraf te peilen of het vaarwel zeggen van je vertrouwde (fabrieks)friet al dan niet in goede aarde valt bij je klanten. Een optie is wellicht ook om verse friet als extra optie te verkopen.

Kortom: neem je zaak, en vooral je klantenkring, kritisch onder de loep voordat je besluit zelf friet te gaan maken. En experimenteer desgewenst met verschillende aardappelrassen, om te kijken wat jouw klanten lekker vinden.

Bakproces

Ga je aan de slag met huisgemaakte friet, laat je dan goed voorlichten. Verse friet vergt namelijk speciale aandacht in het bakproces. Niet alleen moet de friet worden voor- en afgebakken, ook het bepalen van de juiste baktemperatuur luistert nauw. Daarnaast reageert iedere bakwand anders. Bak je verse friet niet op de juiste manier en niet lang genoeg, dan bestaat het risico dat deze vet wordt.

Nieuwe regels om acrylamide in onder meer friet te verlagen

Nieuwe regels om acrylamide in onder meer friet te verlagen

Homemade uitstraling

Zie je het niet zitten om zelf friet te gaan maken, of heb je er simpelweg de mankracht niet voor? Geen nood! Er zijn inmiddels tal van fabrieksproducten die inspringen op de groeiende trend van friet met een homemade uitstraling. Fabrikanten bieden bijvoorbeeld onregelmatig gesneden friet met een schil aan, die de uitstraling heeft van een vers en zelfgemaakt product. Voordeel is volgens deze partijen dat de ondernemer niet te maken heeft met een wisselende productkwaliteit en geen extra aandacht hoeft te besteden aan het bakproces. Tegelijkertijd kan hij makkelijk twee kwartjes meer vragen voor een frietje.

2. Creëer op en top beleving

Kies je voor huisgemaakt of ambachtelijk, draag dit dan ook uit. Ofwel: vertel je verhaal. Dat helpt om meerwaarde te creëren voor je product en rechtvaardigt, naar het gevoel van de consument, een hogere prijs.

Beleving creëren kan al heel eenvoudig, bijvoorbeeld door een aardappelkratje met verse aardappels bij je deur te zetten. Een ander mooi voorbeeld: de Amerikaanse hamburgerketen Five Guys Burgers & Fries schrijft op een krijtbord waar de aardappels op dat moment vandaan komen. Hiermee wordt ook ingesprongen op de local-for-local-trend; consumenten hebben vandaag de dag behoefte aan informatie over de herkomst van hun voedsel.

Besteed daarnaast aandacht aan de presentatie: kijk eens of je je ambachtelijke friet in iets anders kunt presenteren dan een standaard plastic bakje.

friet

Aardappels op de toonbank bij Art de la Terre in Schiedam. (C) Roel Dijkstra / Foto: Fred Libochant

Puntzak 3.0

Maar ook als je niet inzet op ambachtelijke friet, kan het creëren van beleving een meerwaarde hebben. Zorg dat je opvalt, dat mensen over jouw friet praten. Het Swolsch Friethuys, winnaar van de AD Friettest 2017, introduceerde in haar stad Zwolle bijvoorbeeld de puntzak 3.0: een zak met een apart sausvakje en makkelijk af te scheuren zijkanten, waardoor ook het laatste frietje makkelijk op te eten is.

Ook de puntzakhouder, gemaakt van onder meer kippengaas, springt in het oog en draagt er mede toe bij dat de friet van Het Swolsch Friethuys ‘the talk of the town’ is en dat mensen terugkomen. Consumenten vinden het leuk als een ondernemer een eigen stempel op zijn zaak – én zijn friet – drukt.

En als je friet serveert bij een menu, denk er eens over na om deze in een mandje te doen in plaats van los op het bord. Dit biedt een plus in beleving, maar je serveert ook veertig tot vijftig procent minder friet. Dit levert logischerwijs een beter rendement op.

friet

Puntzak met apart sausvakje bij Dapp in Utrecht. Foto: Herbert Wiggerman

 

3. Pimp het standaard patatje

Een patatje oorlog of kapsalon is niet meer vernieuwend, tijd om een stap verder te gaan. Toppings zijn ‘hot’. Maak een patatje bijvoorbeeld af met pulled pork, hete kip, babi pangang of beenham met asperges. Op deze manier wordt een gewoon frietje opgewaardeerd tot een ‘echte’ maaltijd, een culinair gerecht. En dat biedt ook mogelijkheden qua prijs: kost een normaal patatje 2,20 euro, voor een ‘gepimpte’ versie kun je makkelijk een paar euro meer vragen. En dat terwijl de extra kosten beperkt zijn. Het rendement schiet dus omhoog.

AnyTyme lanceert nieuw frietconcept

AnyTyme lanceert nieuw frietconcept

Steeds meer cafetaria’s, frietzaken én formules zijn aan de slag gegaan met friettoppings. Die trend is gegroeid na de opening van Frites Atelier van Sergio Herman, hoewel zaken als De Vergulden Èrpel en Bram Ladage al jaren friet met toppings verkoopt. Recentere voorbeelden zijn de ondernemers van AnyTyme, Eetwinkel, en Frietboutique.

Bereidingstijd

Advies is wel om de recepten van de toppings af te stemmen op je bedrijfsvoering: er wordt wel gezegd dat ‘alles moet passen binnen de bereidingstijd van een frikandel speciaal’. En heel moeilijk hoeft het niet te zijn: met de juiste kleurstelling – rode saus en bosuitjes kleuren bijvoorbeeld perfect bij friet – kun je al een groot verschil maken. Op deze manier voeg je 30 eurocent aan kosten toe, terwijl je 3,50 euro extra kunt vragen voor een frietje.

Frietboutique

De Cheesy Diego, een tijdelijke special bij Frietboutique.

4. Ontwikkel je eigen sauzen

Ook een eigen saus helpt om je te onderscheiden en de beleving te verhogen. Dat betekent niet automatisch dat dit veel werk kost en je aan de slag moet met moeilijke recepten en bergen ingrediënten. Ook door een eigen touch te geven aan een basissaus kom je al een eind. Neem bijvoorbeeld een goede mayonaise, voeg daar een zure of pittige smaak aan toe en voilà. Voor een frietje met een eigen saus kun je makkelijk vijftig cent meer vragen. Ook doen eigen sauzen het aanzien van en de waardering voor je zaak stijgen.

Eetwinkel Polly

Friet met toppings bij Eetwinkel Polly in Bemmel. Foto: Studio38C

Naast sauzen kun je als ondernemer ook meerwaarde creëren met zout; bijvoorbeeld door dit te mengen met kruiden en op deze manier jouw friet een eigen, specifieke smaak te geven. Tip: verkoop deze kruiden ook in losse zakjes, en geef het product een eigen merknaam mee. Op die manier speel je jezelf extra in de kijker.

5. Bezorgen

Het thuisbezorgen van friet is in opkomst; steeds meer cafetariahouders wagen zich hieraan. Niet zo vreemd: de hedendaagse consument gaat steeds meer voor gemak. Bezorgen kan daarom een extra service zijn voor je klanten en ook meer omzet opleveren. Maar dat gaat volgens velen niet vanzelf. Belangrijk is onder meer dat de friet snel wordt bezorgd. Dat betekent dat je je organisatie wat dit betreft op orde moet hebben.

Starten met maaltijdbezorging: 10 vragen om te beantwoorden

Starten met maaltijdbezorging: 10 vragen om te beantwoorden

De kwaliteit blijft een aandachtspunt bij bezorgen. Vooral verse friet is een lastig product om te bezorgen, aangezien deze sneller zacht wordt. Maar er worden wat dit betreft wel stappen voorwaarts gezet: zo zijn er verschillende soorten friet speciaal voor bezorging op de markt en zijn er volop innovaties op het gebied van ‘bezorgpakkingen’. Ook fabrikanten denken steeds meer mee over welke verpakking het beste kan worden gebruikt en op welke manier de friet zo knapperig mogelijk kan worden afgeleverd.

 

Dit artikel is geschreven in samenwerking met: Marijke van Druenen en Thijs Theelen van Farm Frites, Evert te Pas van Everts Kookeiland/Remia, Ingeborg Poel van Swolsch Friethuys, Jan Post van Meesters van de Friet (concept van Oiltrade) en Harrie de Bresser van Kwalitaria Wijk bij Duurstede.

Reageer op dit artikel