artikel

De Frietfabriek in Amstelveen scoort met verse friet

Friet 111

In juni 2015 begon Ronald Lases (40) aan een nieuw, onzeker avontuur. Hij nam De Frietfabriek in Amstelveen over en gaf daar zijn vaste baan bij de Rabobank voor op. Na ruim een jaar maakt de kersverse ondernemer een positieve balans op. Zijn glimlach spreekt boekdelen. ‘Het is hard werken, maar ik vind het prachtig. En het loopt als een trein, boven verwachting.’

De Frietfabriek in Amstelveen scoort met verse friet
Ronald Lases: 'Ik droomde al langer van een eigen horecazaak.'

De Frietfabriek in Amstelveen werd in juni 2014 geopend. De twee grondleggers zagen heil in de verkoop van verse friet in een ruime zaak met een ambachtelijke uitstraling. Het onderscheidende concept sloeg weliswaar aan, maar gebrek aan horecaervaring brak de eigenaren op.
De gelegenheid kwam al snel te koop te staan. Het trok de aandacht van Ronald Lases. ‘Ik had het goed naar mijn zin bij de Rabobank, maar droomde al langer van een eigen onderneming. Mijn voorkeur ging uit naar een horecazaak, want ik had in het verleden al ervaring opgedaan bij een cafetaria, broodjeszaak en café. Een ideale combinatie met mijn financiële achtergrond.’
Toen De Frietfabriek op zijn pad kwam, was de inwoner van Purmerend gelijk enthousiast. Hij besloot toe te slaan en kocht de zaak voor zo’n 2 ton. ‘Zo kwam er een eind aan mijn vaste dienstverband bij de Rabobank, waar ik ruim zestien jaar had gewerkt.’

Basis staat als een huis

‘Veel mensen twijfelden of ik wel de juiste keuze maakte. Maar ik zag grootse mogelijkheden. De basis van De Frietfabriek stond als een huis en het was geen afgeleefde zaak, integendeel.’
Lases veranderde weinig aan de look & feel. Hij deed slechts kleine aanpassingen. Wel kwam er een nieuw kassasysteem en een pinautomaat met contactloos betalen. ‘Het afrekenen gaat daardoor sneller.’ Daarnaast zorgde de nieuwe ondernemer voor voldoende personeel. ‘Je moet in mijn ogen niet ‘knijpen’ met medewerkers. De focus moet liggen op kwaliteit en service. Verkeerde zuinigheid werkt averechts.’
Ook geeft hij regelmatig wat weg. ‘Zo doe ik echt niet moeilijk over een gratis extra sausje. Het komt ook voor dat mensen nadat ze hebben betaald nog iets vergeten zijn te bestellen. Ook dan reken ik niets extra. Zakelijk misschien niet slim, maar het zorgt wel voor klantenbinding.’
Onder zijn leiding werd de start-up volwassen. ‘In een jaar steeg de omzet met 26 procent naar 4 ton. In 2016 verwacht ik opnieuw een stijging van ruim 20 procent. Gemiddeld doen we 1000 kilo verse friet per week, dat lag voorheen op 600 kilo. En dat zonder reclame te maken.’

Verse friet

Het draait bij De Frietfabriek uiteraard om verse friet met een ambachtelijk karakter. Het zorgt voor 70 procent van de omzet. Lases betrekt de aardappelen van aardappelhandel John van der Kroon. ‘Het gaat om speciaal geselecteerde piepers van Nederlandse boeren. Ik test de aardappelen zelf, het is van groot belang voor de smaak en textuur. Meestal hebben we bintje of Frieslander.’
De aardappelen worden zelf geschild, gewassen en gesneden. Nadat ze zijn uitgelekt, worden ze voorgebakken en later afgebakken. Dat gebeurt iedere dag vers. ‘Daar kan en mag je niet mee sjoemelen. Wat overblijft gaat weg. We hebben een naam hoog te houden.’ Dat laatste klopt, klanten komen niet alleen uit Amstelveen maar ook uit Amsterdam en verder. ‘En 95 procent van de klanten zien we terug.’

De locatie speelt daarbij ook een belangrijke rol, volgens Lases. ‘De plek is heel gunstig. We zitten aan een doorgaande weg van Amstelveen naar Amsterdam in een drukke wijk met ook veel bedrijven. Daarnaast zijn de hockeyvelden en het Amsterdamse bos op loopafstand.’
De ondernemer ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. ‘Ik heb de juiste drive gevonden. Het werk en het contact met de gasten geeft me veel energie. Verder is het mooi om al zo snel succesvol te zijn.’ Het is geen reden om kalm aan te doen. Lases blijft investeren, ook in innovaties. ‘Je moet met de tijd mee om het niveau te verhogen. Burgers en saté bereiden we nu met een Green Egg, dat zorgt voor een lekkere grillsmaak. Ook daarmee bieden we toegevoegde waarde. Je moet attractief blijven.’ 

Reageer op dit artikel