artikel

Friet & Zo serveert streetfood op vaste locatie

Friet 51

Rick Smaak. What’s in a name! Dat moet wel goedkomen bij Friet & Zo, 100 procent natural flavour aan de Klapstraat 209 in Westervoort. De 45-jarige eigenaar maakt er zijn naam helemaal waar met een bijzonder concept: streetfood op een vaste locatie.

Friet & Zo serveert streetfood op vaste locatie

Verse handgemaakte friet en unieke hamburgers eten met uitzicht op de Brooklyn Bridge. Friet & Zo is niet bepaald een doorsnee cafetaria. De enorme raamfotoprint van de meeste bekende brug ter wereld werkt zonwerend en sfeerverhogend. De houten vloer loopt door op de brug en het steen en het staal komen terug in het interieur. ‘Ik ben er helemaal verliefd op’, lacht Rick Smaak.
Veel bezoekers recenseren de zaak als restaurant. ‘Dat zijn we niet. Wel wijken we af van de gemiddelde cafetaria in Nederland, waar alles alleen maar uit het vet komt’, duidt hij op de aanwezigheid van een heuse barbecue. ‘Noem het maar een New Yorkse grillroom.’

Hamburgers als kunstwerken

Kroketten en frikandellen. Deze authentieke snacks staan op het menu. ‘Maar wel biologische’, voegt de Westervoorter eraan toe. ‘Ik wil weten wat er in het eten zit en waar het vandaan komt.’ Neem het lihanboutje. Smaak gruwt ervan. Hij verkoopt ze, maar met frisse tegenzin. ‘Omdat er naar wordt gevraagd. Mensen roepen tegenwoordig hard dat ze bang zijn voor vet, toch bestellen ze het, terwijl ze niet weten wat daar in zit.’
Dat het anders kan, bewijst hij met zijn hamburgers, spareribs, ribeye en andere vleesgerechten. ‘De hamburgers maak ik helemaal zelf. Ze zijn van honderd procent puur kalfsvlees’, vertelt hij. De Classico, de Double burger. Smaak serveert verschillende varianten: echte kunstwerken, die hij zelf verzint en ontwikkelt. ‘Als ik een idee in het hoofd heb, teken ik het uit en dan ga ik smaken bij elkaar brengen.’ Kinderachtige porties zijn het niet. De burgers zijn 180 en zelfs 360 grams. Hij bereidt ze op een pelletgrill en bouwt ze met verse ingrediënten eigenhandig op.
Het vlees komt van Ecofields en Lindenhoff, die Rick Smaak onomwonden dé ambassadeurs van de authentieke smaak noemt. ‘Lindenhoff hanteert productiemethoden die dicht bij de natuur blijven en waarin het welzijn van mens, dier en aarde centraal staat. Dieren groeien rustig op onder optimale leefomstandigheden. Zo zijn we gegarandeerd van een constante, zachte en smaakvolle kwaliteit.’

40 kilo aardappelen schillen

Wat voor het vlees geldt, is ook van kracht op de friet. ‘Ik wil geen fabrieksfriet, maar een ambachtelijk frietje.’ De aardappels van Agria voor de friet betrekt Rick Smaak rechtstreeks van het land. ‘Ik moet elke dag 40 kilo aardappelen schillen. Dat doe ik met liefde. Een aardappel is bij ons echt een aardappel.’ Na het schillen en snijden bakt hij de friet voor in ossewit en af in plantaardige olie. ‘Ja, dat kost wel wat meer werk. Maar als je iets goed doet, kost het net zo veel moeite dan wanneer je iets slecht doet, dus weet je wel waarvoor ik kies’, gooit hij er een oneliner tegenaan. ‘De aardappelsmaak is voller en de bite is krokanter dankzij deze handgemaakte bereiding. Bovendien is de friet minder vet. Het zegt toch wel iets dat veel klanten de friet zonder saus bestellen om nog meer van die volle smaak te genieten.’

Surinaamse oom

Juist met die persoonlijke touch wil Rick Smaak zich onderscheiden. Een talent dat de foodliefhebber dankzij de spreekwoordelijke paplepel en een koksopleiding in de vingers heeft. ‘Ik heb van jongs af aan een passie voor eten. Ik heb een Surinaamse oom. Als klein jongetje hing ik boven zijn pannen en wist ik dat eten veel meer was dan simpelweg aardappels en groenten koken. Eten is van alledag. Door het persoonlijk te maken, is het zoveel meer dan ‘iets moeten’.’

Gewoontedieren

Smaak gelooft heilig in zijn concept, ondanks dat Westervoorters zelf de deur drie maanden na de opening nog niet platlopen. ‘Je merkt dat mensen gewoontedieren zijn. Ik zit niet op een A-locatie. Als ze boodschappen doen, nemen ze snel een frietje mee uit de nabijgelegen cafetaria. De truc is om dat te doorbreken en ze voor de eerste keer hier te krijgen. Want wie hier eenmaal is geweest, is verkocht.
99 procent van mijn klanten keert terug. De meeste mensen komen uit de omgeving: Zevenaar, Arnhem en Duiven en zelfs nog verder. Het zegt toch wel iets, dat ze voor mijn friet en hamburgers een blokje om willen rijden.’
Het liefst zou hij het concept op termijn samen met zijn vrouw Veronica landelijk willen uitrollen. ‘Een kleinschalige cafetaria met barbecue, verse friet, unieke burgers tegen normale prijzen. Ik denk dat wij uniek zijn in Nederland. Maar eerst is het zaak daarvoor op deze stek een goede basis te leggen.’ 

Reageer op dit artikel