nieuws

Rob Geus: ‘Gerard Joling krijgt ook betaald voor optreden?

Fastfood

Rob Geus kreeg recent via Snackkoerier kritische reacties op zijn nieuwe keurmerk ‘De Keus van Rob Geus’. De hygiëne-bekendheid is het er niet mee eens en noemt zijn betaalde keurmerk ‘absoluut niet discutabel. Gerard Joling vraagt toch ook geld als hij ergens komt optreden?

Rob Geus: ‘Gerard Joling krijgt ook betaald voor optreden?

Zo’n twintig bedrijven dragen nu het keurmerk en volgens Geus komen er daar binnenkort nog zeker 26 bij. Ze betalen er 2800 euro voor, of 3900 inclusief een video met Geus.

‘Ik ben gewoon mijn eigen merk geworden na al die jaren van inspecties. En natuurlijk zit er een verdienmodel achter,’ zegt Geus over zijn werkwijze. Hij vindt deze niet discutabel. Voor 2800 euro krijgen mensen een uitgebreide audit inclusief een hygiëne-pakket. Voor 3900 euro komt daar een filmpje bij dat bedrijven op hun site kunnen plaatsen en kunnen delen op social media. Bij de prijs in zit een herhaalbezoek dat ik niet aankondig.’ Naar eigen zeggen controleert Geus volgens VWA-normen. Inzage in zijn inspectierapport krijgt Snackkoerier echter niet.

‘Na de audit volgt een evaluatie en spreken we – eventueel samen met het personeel – de knelpunten en oplossingen door. Later volgt een tweede bezoek en dan moet alles in orde zijn. Als dat zo is, krijgen bedrijven de sticker met hierop een jaartal en de maand van uitgifte. Bedrijven die de hygiëne niet op orde hebben, krijgen echt mijn keurmerk niet. Dat risico kan ik toch niet lopen? Ik ga mijn naam toch niet te grabbel gooien? Als ze geen keurmerk krijgen, betalen ze alleen de audit. Dat is schriftelijk vastgelegd in een contract. Maar ons doel is natuurlijk om samen tot een hygiënische keuken te komen. Ook als daar meer bezoeken voor nodig zijn.’

Rob Geus vervolgt: ‘Ik zie het als een samenwerking tussen de ondernemers en mij om de hygiëne te verbeteren. Het blijft ook een exclusief keurmerk. Mijn sticker komt niet op alle horecabedrijven in een gemeente. Dat wil ik niet. Dan is het onderscheidend vermogen voor de deelnemers weg.’

Reageer op dit artikel